شناسهٔ خبر: 17567282 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جعفرزاده مطرح کرد

وزیر کشور به رهبری گردش کاری دهد تا شهادت آتش‌نشانان تحت نظر بنیاد شهید قرار گیرد

71290

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس با بیان این‌که آتش‌نشانانی که در حوادثی مانندپلاسکو جان خود را از دست می‌دهند شهید قیود خدمت نامیده می‌شوند، گفت: در این‌گونه موارد مانند حادثه منا با اذن رهبری این افراد شهید محسوب می‌شوند.

صاحب‌خبر -

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌ وگویی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است درباره این که آیا آتش نشانانی که در حادثه پلاسکو فوت کرده‌اند شهید محسوب می‌شوند یا خیر؟ اظهار کرد: طبق قانون کسانی که در مناطق جنگی یا آثار به جا مانده از جنگ و در درگیری با اشرار آسیب ‌ببینند به عنوان جانباز، ایثارگر و شهید محسوب می‌شوند، البته موارد استثنایی چون حادثه منا هم وجود داشت که با گردش کاری که از سوی مقام معظم رهبری انجام شد این افراد نیز شهید محسوب شده و تحت نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفتند.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه هر کسی که در راه وطن و مردم ایثارگری می‌کند باید شهید تلقی شود، تصریح کرد: آتش‌نشانان خود را به آتش زده و جانبازی کردند بنابراین باید شهید محسوب شوند منتهی مجوز قانونی در این زمینه صادر نشده است، قانونگذاری هم نمی‌تواند طرحی در این زمینه ارائه کند، اما وزیر کشور یا رئیس دولت می‌تواند گردش کاری به مقام معظم رهبری ارائه دهند تا شهادت آن تحت نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران قرارگیرد.

وی با تاکید بر اینکه آتش‌نشانانی که در حوادثی چون پلاسکو جان خود را از دست می‌دهند شهید هستند، افزود: این افراد شهید قیود خدمت نامیده می‌شوند و تحت حمایت شهرداری‌ها هستند همانند ماموران نیروی انتظامی که حین خدمت آسیب دیده و جان خود را از دست می‌دهند.

جعفرزاده ابراز کرد: شهادت آتش‌نشانان زیر سوال نرفته است، این افراد نزد خدا و مردم دارای مقام هستند زیرا این افراد آگاهانه و عالمانه و برای حفظ جان و مال مردم و ثبات آرامش، خود را بر آتش زدند اما از آنجایی که بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایثارگران مرتبط با جنگ بنا نهاده شد اگر بخواهد آتش‌نشانان را هم تحت پوشش خود قرار دهد باید نظر معظم له را داشته باشند.

وی افزود: در واقع ماموران نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر، ماموران دستگاه‌های امنیتی چون اداره اطلاعات، ماموران سپاه پاسداران اگر حین خدمت دچار آسیب شده و حتی در مواردی خدمت رسانی و ایثارگری آنها منجر به فوتشان ‌شود، شهید بنیاد شهید و امور ایثارگران محسوب نمی‌شوند و تنها شهید قیود خدمت نامیده می‌شوند بنابراین می‌توان تصمیم کلی هم برای این افراد گرفته شود.

جعفرزاده در توضیح تفاوت شهید بنیاد شهید و امور ایثارگران با سایر شهدای مذکور (قیود خدمت)، گفت: برخی امکانات چون سهمیه کنکور، معافیت فرزند از خدمت نظام وظیفه، مزایا مسکن ارزان قیمت، اشتغال فرزند، حق پرداخت معیشت به فرزندان مهجور و معلول، معافیت از پرداخت عوارض شهرداری و غیره تنها به شهدای بنیار شهید و امور ایثارگران تعلق دارد و سایر شهدای قیود خدمت از این مزایا برخوردار نمی‌شوند.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مصوبه مجلس درمورد پیش‌بینی آتش‌نشانی به‌عنوان شغل سخت و زیان‌آور گفت: نمایندگان علیرغم آنکه دولت در لایحه پیشنهادی خود به این موضوع توجه نکرده بود، سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانانی را به برنامه ششم توسعه افزودند زیرا پیش از این قانونی مبنی بر این موضوع وجود نداشت.

جعفرزاده در ادامه در واکنش به سخنان یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر اینکه مجموعه آتش‌نشانی به عنوان ضابط قضایی معرفی شود تا وقتی به ساختمان‌ها اخطار کتبی می‌دهد بتواند اقدام نیز انجام دهد، گفت: ضابط قضایی محسوب شدن عوامل شهرداری نیازمند مجوز قوه قضاییه است، در واقع قوه قضاییه بخشی از اختیارات خود را می‌تواند تفویض کند اما سلب مسئولیت از خودش نباید شود، البته این اختیارات ضمن ارائه آموزش‌های لازم باید واگذار شود.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آتش‌نشانان چون نیروی خدمتی هستند به نظر نمی‌رسد بتوان آنها را ضابط قضایی هم محسوب کرد اما برخی از عوامل شهرداری برای پیشبرد تصمیمات ایمنی می‌توانند ضابط قضایی باشند با این شرط که تمامی مراحل قانونی را طی کنند.

انتهای پیام

نظر شما