شناسهٔ خبر: 17565451 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار قزوین در دیدار با وزیر راه و شهرسازی خواستار شد:

قطار سریع السیر از قزوین به غرب کشور راه اندازی شود

قزوین-ایرنا- استاندار قزوین گفت: برای سرعت بخشیدن به حمل و نقل مسافر و کالا، کمک به حفاظت محیط زیست و کاهش مصرف سوخت و کم شدن سوانح جاده ای، قطار سریع السیر تهران-قزوین و در ادامه غرب کشور باید راه اندازی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری، فریدون همتی روز دوشنبه در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید دولت و وزارت راه و شهرسازی بر توسعه سیستم های حمل و نقل ریلی کشور گفت: بررسی و راه اندازی قطار سریع السیر تهران به غرب کشور با نگاه به حجم سفر از این منطقه و همچنین تردد قابل توجه مسافر و کالا از شهر قزوین به تهران، تاثیر قابل توجهی در توسعه اقتصادی، افزایش ایمنی و گسترش اقتصاد حمل و نقل خواهد داشت.
وی اظهارکرد: استان قزوین در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و گلوگاه عبوری بسیاری از مناطق ایران است و با توجه به اهمیت توسعه حمل و نقل سبز، تکمیل طرح دو خطه کردن راه آهن قزوین - کرج و در پی آن قزوین – زنجان از مطالبات مهم استان می باشد.
همتی در ادامه افزود: استاندار قزوین، بررسی احداث راه آهن قزوین - بویین زهرا - قم را از دیگر نیازهای استان دانست و اضافه کرد: احداث این خط آهن موجب برقراری ارتباط ریلی شمال- جنوب کشور و کاهش مسافت و زمان سفر شده و اهمیت استراتژیک و ارزش اقتصادی بالایی خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص راه اندازی مرکز نظارت و مانیتورینگ ITS ( مرکز کنترل هوشمند ترافیک کشور) نیز گفت: موقعیت ممتاز جغرافیایی استان قزوین از یکسو و قرار داشتن در مرکز تلاقی استان های غربی، شمالی و مرکزی کشور از سوی دیگر و همچنین عبور فیبر نوری 19 از قزوین، این استان را مستعد و نیازمند اجرایی کردن این سیستم می کند.
همتی ادامه داد: تفاهم نامه ای در این خصوص با شرکت های الکترونیکی طی سفر کاروان دولت تدبیر و امید مهقد شده است که امیدواریم با حمایت وزارت راه و شهرسازی اجرایی شود.
استاندار قزوین ابراز امیدواری کرد که با موافقت نهایی وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی راه اندازی سیستم ITS آغاز شود.
همتی همچنین در مورد اهمیت دسترسی به استان های شمال، از طریق استان های واقع در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز گفت: این امر همواره از نظر استراتژیک، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری نقش به سزایی در توسعه کشور داشته و در همین راستا عملیات طراحی و اجرای راه سازی قزوین – رحیم آباد – کلاچای نیز توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است.
استاندار قزوین افزود: قطعا با احداث این مسیر ضمن ایجاد دسترسی های مناسب و توسعه شبکه راه های کشور از منظر منطقه ای و بین المللی شاهد توزیع متوازن ترافیک و کاهش طول و زمان سفر از استان های قزوین و گیلان خواهیم شد.
همتی همچنین در خصوص مصوبات سازمان برنامه و بودجه کشور و سفر ریاست جمهوری به استان قزوین در خصوص واگذاری 50 هکتار زمین برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 480 مگاوات در اراضی پاپلی علیا بویین زهرا گفت: این طرح به عنوان پروژه ملی و دولتی تامین اعتبار شده و یکی از اولویت های سرمایه گذاری در استان می باشد.
وی اظهارکرد: اختصاص زمین جهت آغاز عملیات این پروژه نقش موثری در بهسازی سیستم تولید انرژی و همچنین توسعه منطقه خواهد داشت.
واگذاری 50 هکتار زمین برای احداث 1000 واحد مسکونی در شهر و 200 واحد مسکونی در روستاها برای انجام محرومیت زدایی و تامین مسکن شهری برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) از دیگر درخواستهای استاندار قزوین از وزیر راه و شهرسازی در این جلسه بود.
گفتنی است در این جلسه موضوع موقعیت عوارضی های شماره 1 و 2 و همچنین پوشش اخذ عوارض از کاربران جاده در دست احداث قزوین – الموت – تنکابن نیز طرح شده و مورد بررسی قرار گرفت.
مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این جلسه با اشاره به تاکید وزیر راه و شهرسازی بر ویژگی های خاص و منحصر به فرد استان قزوین در حوزه های مختلف گفت: با توجه به سیاست این وزارتخانه جهت گسترش شبکه های ریلی کشور و همچنین تکمیل مسیرهای شمال به جنوب و غرب به شرق کشور، طرح های مهمی در استان در حال طراحی و اجرا است که با تامین اعتبار هر چه زودتر به سرانجام خواهد رسید.
وی افزود: چهار خطه کردن مسیر ریلی تهران – کرج و دو خطه کردن ادامه این مسیر به قزوین و در پی آن زنجان از پروژه های مورد نظر و دست اقدام وزارتخانه بوده و با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.
حق لطفی با اشاره به درخواست استان مبنی بر راه اندازی قطار سریع السیر کرج- قزوین- زنجان اظهارکرد: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد امکان بهره برداری کامل و همه جانبه از پروژه در دست احداث توسعه ریلی تهران به غرب کشور با همکاری و هماهنگی میان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین استانداران تهران، البرز و قزوین در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی تاکید کرد: نظر وزیر راه و شهرسازی بر اینست که حداکثر بهره برداری از پروژه های موجود، تحت بررسی قرار گیرد، در همین راستا شهرداری شهرهای تهران، کرج و قزوین هم می توانند در این طرح سرمایه گزاری کرده و بسترهای ارتباطی خود را توسعه دهند.
حق لطفی با اشاره به درخواست استان مبنی بر تخصیص اعتبار جهت احداث خط آهن قزوین – بویین زهرا – قم هم عنوان کرد: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد گزارش کامل توجیه موارد فنی و اقتصادی پروژه توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفته و نتیجه ی آن اعلام شود.
مدیرکل راه و شهرسازی توجه به مسایل میراثی و زیست محیطی پروژه های قزوین به شمال کشور را از اولویت های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرده و گفت: تهیه گزارش کامل زیست محیطی از طرح قزوین – رحیم آباد – کلاچای توسط مهندسین مشاور و پیگیری موضوعات این پروژه از سوی وزیر راه و شهرسازی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ابلاغ شد.
3013/ 6128 * خبرنگار: رضا اولادی ** انتشار دهنده: مقدم سلیمی

انتهای پیام /*

نظر شما