شناسهٔ خبر: 17562869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

در افتتاحیه نشست آستانه چه گذشت

جلسه افتتاحیه نشست آستانه پس از سخنرانی شماری از شرکت کنندگان پایان یافت.

صاحب‌خبر -

العالم - آستانه
خبرنگار شبکه العالم روز دوشنبه از آستانه گزارش داد، الکساندر لاورنتیف رئیس هیئت روسیه در این نشست گفت: پس از شکست دادن داعش و النصره در بسیاری از مناطق سوریه و اعمال آتش بس و امضای 3 توافقنامه، توانستیم تغییراتی را در این کشور ایجاد کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد با ایجاد فضایی مناسب، زمینه لازم برای از سرگیری مذاکرات ژنو فراهم شود.
رئیس هیئت روسیه تأکید کرد که باید از یکپارچگی اراضی سوریه حمایت کرد.
"حسین جابری انصاری" نیز در این نشست گفت: باید از وحدت، یکپارچگی و استقلال سوریه حمایت کنیم، و این حق مردم سوریه است که سرنوشت خود را تعیین کنند.
جابری انصاری افزود: ما برای فراهم کردن فرصت گفتگو بین دولت سوریه و مخالفان و دستیابی به صلح در سوریه، اینجا جمع شده ایم.
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد یک نقشه راه، از همه گروه ها خواست به این نشست بپیوندند.
جابری انصاری همچنین تأکید کرد که جامعه جهانی باید توقف رسیدن سلاح به سوریه را تضمین کند.
وی اظهار داشت، باید توافق آتش بس تثبیت شود، زیرا بدون آن هیچ امیدی نخواهد بود.
جابری انصاری خاطرنشان کرد که باید محاصره شهرها متوفق شود و از طریق بازسازی شهرها، زمینه بازگشت مردم به خانه هایشان فراهم شود.
استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل هم خاطرنشان کرد: مردم سوریه خواستار پایان درگیری ها و تضمین آینده ای بهتر برای کودکانشان هستند.
وی افزود: همه طرفها باید از زیرساختها حمایت کنند و باید همه پایگاه ها و مواضع و تأسیسات تصرف شده آزاد شوند، و از جان نیروهای امداگر حفاظت شود.
دی میستورا با تأکید بر اهمیت آتش بس با وجود برخی موارد نقض آن، اظهار داشت: امیدی برای کاهش درد و ردنج سوری ها وجود دارد.
دی میستورا خاطرنشان کرد که همه طرفها باید برای تحقق صلح طبق تصمیم های شورای امنیت، تلاش کنند.
جرج کرول سفیر آمریکا در قزاقستان هم در این نشست گفت: آمریکا از توافق آتش بس در سوریه و هر تلاشی برای کاهش درگیریها و جنگ و رسیدن به راه حل طبق تصمیم های شورای امنیت و رسیدن سازمانهای بشر دوستانه به مناطق بیشتر، استقبال می کند .
وی افزود: ماه آینده نشستی در ژنو برگزار می شود و آمریکا به رسیدن به راه حل سیاسی با مشارکت هرچه بیشتر سوری ها پایبند است.

بشار جعفری رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به مذاکرات آستانه تأکید کرد که این مذاکرات باید کاملا سوری سوری باشد.

"بشار جعفری" گفت: این نشست ثمرۀ تلاش دوستان روس و ایرانی به هدف آتش بس در کل سوریه به استثنای مناطق حضور داعش و النصره و همچنین گروه هایی است که با امضای توافق آتش بس مخالفت کردند.
جعفری اظهار داشت: نشست آستانه باید کاملا سوری – سوری باشد.
جعفری تأکید کرد: در جریان تثبیت آتش بس، گروه های امضا کننده توافق و متمایل به آشتی و مشارکت در فرایند سیاسی از گروه های داعش و النصره جدا دانسته می شوند، و امیدواریم تلاشها برای مبارزه با تروریسم یکپارچه شود، و موفقیت در این کار، مستلزم آن است که مرزها با ترکیه بسته شود.

 

 

نظر شما