شناسهٔ خبر: 17562813 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با فارس:

دولت برای تنظیم بازار برنج برنامه پایدار ندارد/بازار با تعرفه کنترل شود

رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه دولت برای تنظیم بازار برنج برنامه پایداری ندارد، گفت: ممنوعیت واردات و تغییر ناگهانی تعرفه‌ واردات برنج منجر به بهم‌ریختگی بازار این کالا می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیداحمد بحق در گفت‌‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد نتایج اخیر بخشنامه دولت در رابطه با کاهش تعرفه واردات برنج و تأثیر آن در تنظیم بازار، گفت: هیچ برنامه مدون و پایداری برای تنظیم بازار برنج وجود ندارد و تصمیم‌گیری‌ها بر حسب موقعیت است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج افزود: تعرفه‌ها بر حسب موقعیت کم و زیاد می‌شود که این نوع تصمیم‌گیری‌ها تنظیم بازار برنج را بهم می‌زند. 

بحق تصریح کرد: دولت در تصمیماتی که  برای واردات یا قطع واردات برنج اتخاذ می‌کند از نظرات بخش خصوصی استفاده نمی‌کند و بخش خصوصی را نامحرم می‌دانند. 

وی با اشاره به ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، اظهار داشت: برای تنظیم بازار برنج داخلی، ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت تصمیم درستی نیست.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: با واردات مداوم و وضع تعرفه مناسب می‌توان بازار برنج را کنترل کرد. 

بحق بیان داشت: دولت برای تنظیم بازار برنج داخلی در فصل برداشت می‌تواند تعرفه واردات، در آن مقطع را افزایش دهد و در بقیه سال هم تعرفه واردات روند ثابتی داشته باشد تا تولید‌کننده و واردکننده تکلیف خود را بداند. 

رئیس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: قیمت تمام شده برنج در کشور 3 تا 4 برابر قیمت تمام شده برنج در سایر کشورهای تولید‌کننده برنج است.

بحق تصریح کرد: هر کیلوگرم برنج مرغوب ایرانی در بازار قیمتی حدود 12 تا 15 هزار تومان دارد در حالی که بهترین نوع برنج خارجی حداکثر 4 هزار تومان است. 

وی افزود: خرده مالکی و نبود ماشین‌آلات مناسب در بخش‌های مختلف از جمله شالی‌کوبی از عوامل افزایش قیمت تمام شده برنج تولید داخلی است.

 رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه ممنوعیت واردات برنج نمی‌تواند بازار برنج را تنظیم کند، گفت: باید واردات را با تعرفه مدیریت کرد. 

انتهای پیام/ 

نظر شما