شناسهٔ خبر: 17562409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پاسخ به فارس خبر داد

پیشنهاد تصویب صندوق ضمانت سرمایه برای فرودگاه امام/ انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام تا 2 سال آینده

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه ترمینال سلام توسط بنیاد مستضعفان تا یکسال آینده ساخته می‌شود و ما در مدت 8 سال اقساط آن را به بنیاد می‌پردازیم، گفت: مشکل اصلی عدم استقبال سرمایه‌گذاران در فرودگاه امام نبود صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری و عدم اطمینان آنها در این باره است که پیشنهاد شده این صندوق در مجلس تصویب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمود نویدی امروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی طی نشست خبری اظهار داشت: در سال 2015 میلادی بیشترین تعداد مسافر از فرودگاه پکن با آمار 90 میلیون نفر  جابه‌جا شد و پس از آن فرودگاه‌های دوبی با جابه‌جایی 78 ملیون نفر، فرانکفورت با جابه‌جایی 61 میلیون نفر، آتاتورک ترکیه با جابه‌جایی 62 میلیون نفر و اینچئون کره با جابه‌جایی 50 میلیون نفر در رتبه‌های بعدی قرار داشتند در حالی که فرودگاه اما در آن سال فقط 7.2 میلیون مسافر جابه‌جا کرد.

وی ادامه داد:‌ پیش‌بینی می‌شود در سال 2018 میلادی فرودگاه‌های پکن، آتلانکا، و استانبول بیشترین تعداد مسافر دنیا را جابه‌جا کنند و در واقع مرکز ثقل فرودگاهی در حال تغییر مکان از  غرب دنیا به شرق دنیا است. و در این حوزه کشورهای ترکیه، چین، کره و ژاپن حرف اول را می‌زنند. این در حالی است که جایگاه فرودگاه امام خمینی در خاورمیانه از نظر جابه‌جایی مسافر و بار از فرودگاه‌های شارجه و مسقط هم کمتر است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت:‌ فرودگاه‌ها در حال تبدیل به شهر فرودگاهی هستند و درآمدهایی غیر از درآمد هوانوردی اخذ می‌کنند به عنوان مثال در سال 2015 میلادی 45 درصد درآمد فرودگاه‌های پای اصلی دنیا از محل خدمات غیرهوانوردی بود.

نویدی ادامه داد: ارزش مالی گردشگری دنیا در سال 2015، 1400 میلیارد دلار بود که سهم بخش فرودگاهی و هوانوردی از این رقم 700 میلیارد دلار برآور شد.

وی بیان کرد: فعلاً درآمد فرودگاه‌های بزرگ شامل 55 درصد از محل عملیات هوانوردی و 45 درصد از محل عملیات غیرهوانوردی نظیر فروشگاه‌ها، سالن‌های اجلاس، پیست اتومبیل‌رانی، اماکن بیمارستانی و کلینیک‌های پزشکی و ... است.

وی افزود: فعلا در ایران درآمد فرودگاه‌ها شامل 80 درصد از محل عملیات هوانوردی و فقط 20 درصد از عملیات غیرهوانوردی است.

نویدی بیان کرد: فعلاً 38 شهر فرودگاهی در آمریکای شمالی، 20 شهر فرودگاهی در اروپا، 17 شهر فرودگاهی در چین، و 7 شهر فرودگاهی در خاورمیانه داریم و این ارقام در حال گسترش است.

وی رقابت در این عرصه را بسیار سنگین و نزدیک دانست و گفت: کشور ترکیه با وجود ظرفیت 90 میلیون مسافری فرودگاه آتاترک به تازگی 4 ملیارد یورو برای ساخت فرودگاه جدید اختصاص داده است که به سرعت در حال ساخت است و بازارهای جهانی را جذب می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: فرودگاه امام خمینی (ره) در نقطه‌ای از دنیا قرار دارد که جایگاهی بسیار استراتژیک است و از هر طرف فقط 12 ساعت با 5 میلیارد جمعیت دنیا فاصله دارد و در واقع تهران می‌تواند نقطه اتصال شرق و غرب عالم باشد.

نویدی بیان کرد: قرار است فرودگاه امام ظرفیت جابه‌جایی 90 ملیون مسافر و 10 میلیون بار را محقق کند اما امروز ظرفیت ما فعلا 7.5 میلیون نفر مسافر و 200 هزار تن بار در سال است و این در مقایسه با فرودگاه‌های دنیا بسیار کم است.

وی بیان کرد:‌ارتفاع فرودگاه از سطح دریا هزار متر است و این برای یک فرودگاه و هواپیماها بسیار مناسب است .

وی درباره درآمد فرودگاه امام نیز توضیح داد: سال گذشته 460 میلیارد تومان درآمد داشتیم که 13 درصد آن از محل فروشگاه‌ها و 15 درصد از محل پارکینگ‌ها بود.

وی به طراحی پلان نهایی برای فرودگاه امام تا پایان سال توسط شرکت خارجی اشاره کرد و  گفت:‌برنامه 5 ساله برای فرودگاه امام طراحی کرده‌ایم با تکمیل ترمینال سلام به افزایش ظرفیت ترمینال فعلی ظرفیت فرودگاه امام به 20 میلیون مسافر افزایش می‌یابد.

وی افزود:‌در حال حاضر بنیاد مستعضفان در حال تکمیل ترمینال سلام برای ما است که آن را تا یکسال آینده تکمیل می‌کنند و ما هزینه اجرا را به صورت اقساط 8 ساله به آنها برمی‌گردانیم.

وی این کرد: همچنین مقرر شده است ظرفیت ترمینال فعلی 23 هزار متر مربع افزایش یابد.

وی همچنین اظهار داشت:‌هدف‌گذاری شده است تا 2 سال آینده بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی منتقل شود.

وی درباره درآمدهای ارزی فرودگاه امام بیان کرد: فعلا درآمد ارزی نداریم و هر خدماتی که به ایرلاین‌ها می‌دهیم هزینه آن به صورت ریالی پرداخت می‌شود.

نویدی همچنین درباره جزئیات تکمیل ترمینال سلام اظهار داشت: برای تکمیل ترمینال سلام مبلغ 500 میلیارد تومان دیگر لازم داریم تا حداکثر ظرف یکسال آینده تکمیل شود.

نویدی بیان کرد: فعلا ترمینال سلام 45 درصد رشد فیزیکی دارد و توسط بنیاد مستضعفان در قالب BLT احداث می‌شود.

وی درباره استفاده از برخی تجهیزات خارجی در ترمینال سلام با وجود دارا بودن مشابه داخلی گفت:‌ شرکت سازنده تلاش کرده است که از تجهیزات داخلی در حد امکان استفاده کند اما برای کالاهایی نظیر آسانسور، به این نتیجه رسیدیم که در راستای ارتقاء عمر مفید کالاها از برخی اجناس خارجی استفاده شود که مدام درگیر تعمیر و نگهداری آنها نباشیم البته استفاده از این تجهیزات در حیطه اختیارات سرمایه‌گذار است.

وی سرمایه‌گذاری انجام شده در فرودگاه امام خمینی را تا این لحظه 1800 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:‌ متأسفانه استقبال سرمایه‌گذاری خارجی چندانی نداشته‌ایم.

وی در باره ساخت ترمینال ایرانشهر بیان کرد: 11 بهمن ماه امسال فراخوانی داریم تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در ترمینال ایرانشهر حضور یابند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد:‌برای ساخت ترمینال ایرانشهر نیازمند یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر هدف‌گذاری خروج هواپیماهای فرسوده و زمین‌گیر از فرودگاه امام توضیح داد که در طرح مشاور محلی در شمال شرق فرودگاه در نظر گرفته شده است تا این هواپیماهای زمین‌گیر که در همه دنیا معضلی برای صنعت هستند آنجا ساماندهی شوند.

وی بیان کرد:‌ شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی هیچ رقمی بابت پارکینگ این هواپیمای فرسوده دریافت نمی‌کند ایرلاین‌ها بدهی خود را بابت خدمات ما باید پرداخت کنند، پرداخت نمی‌کنند چه برسد به اینکه بخواهند هزینه پارکینگ این هواپیماهای فرسوده را به ما بدهند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر مشوق‌های شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی گفت:‌ به قول یکی از نمایندگان مجلس 27 مانع برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد و همین امر مانع استقبال سرمایه‌گذاران خارجی در توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)‌ بوده است.

نویدی ناشناخته بودن پتانسیل شهر فرودگاهی امام برای سرمایه‌گذاران داخلی را از دیگر مشکلات جذب سرمایه‌گذار عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در بحث جذب سرمایه‌گذار موضوع تضامین است. ما باید تضامینی قوی داشته باشیم تا سرمایه‌گذار با خیال راحت سرمایه‌گذاری کند و بداند هر اتفاقی رخ دهد سرمایه آنها حفظ می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: باید در مجلس موضوع صندوق ضمانت سرمایه برای فرودگاه امام خمینی تصویب شود و مانند بانک پول برای سرمایه‌گذار تضمین شده باشد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال بنیاد مستضعفان قوی‌ترین تضامین کشور را بابت سرمایه‌گذاری در ترمینال سلام از ما گرفته است و مصوب شده است که اگر نتوانیم اقساط آنها را پرداخت کنیم بنیاد اقساط خود را مستقیما از خزانه کشور دریافت کند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) همچنین از بدهی شرک‌ت‌های هواپیمای داخلی به فرودگاه امام خمینی گفت:‌ 400 میلیارد تومان از شرکت‌های هواپیمایی طلب داریم که ایران‌ایر اصلی‌ترین بدهکار ما است.

انتهای پیام/ب

نظر شما