شناسهٔ خبر: 17560896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مفتح در نشست خبری مطرح کرد

۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهم بودجه عمومی از نفت در سال ۹۶

71132

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۶ گفت که با مصوبه این کمیسیون در مورد درآمدهای نفتی در سال ۹۶ گام موثری برای استقلال بودجه از نوسانات قیمت ارز و بازار نفت برداشته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدمهدی مفتح ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در سال‌های گذشته اینطور عمل می‌کردیم که میزان صادرات روزانه نفت را در تعداد روزهای سال ضرب می‌کردیم و قیمت هر بشکه نفت از سوی وزارت نفت پیش‌بینی می‌شد که بر این اساس قیمت دلار هم تخمین زده می‌شد. این کار بودجه را تحت تأثیر بازار جهانی نفت قرار می‌داد که خارج از تصمیم و اختیار ماست. ضمن اینکه از تغییر قیمت ارز در بازار نیز متأثر بود.

وی افزود: ما برای اینکه این تأثیر را از بودجه برداریم و بودجه را به نحوی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقاوم کنیم مقرر کردیم از مجموع آنچه به عنوان درآمد نفتی به دست می‌آید ۳۰ درصد به صندوق توسعه برود، ۱۴.۵ درصد برای شرکت نفت و شرکت‌های وابسته اختصاص یابد و ۳ درصد برای مناطق نفتی کمتر توسعه یافته و محروم جهت توازن منطقه‌ای اختصاص پیدا کند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس ادامه داد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق از باقیمانده درآمد نفتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه کل کشور تزریق می‌شود و اضافه بر آن به حساب ذخیره ارزی خواهد رفت. بنابراین، سهم بودجه عمومی اعم از جاری و عمرانی از درآمدهای نفتی در سال ۹۶، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد که من فکر می‌کنم این تصمیم گام موثری برای استقلال بودجه از نوسانات قیمت ارز و بازار نفت است.

مفتح با اشاره به جلسات سه شیفته مجلس، خاطرنشان کرد: بخش درآمدی لایحه بودجه تقریباً در کمیسیون در حال اتمام است و حداکثر تا بعدازظهر امروز (دوشنبه) نهایی می‌شود و ما از امروز بعدازظهر وارد بخش‌های هزینه‌ای بودجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بیشترین دقت کمیسیون تلفیق این است که درآمدها را در سطحی تعیین کند تا بیشترین درصد و احتمال تحقق  را داشته باشد. همچنین از دولت خواستیم تقسیم‌بندی خود را بگوید که مجموعه درآمدهای بودجه از چه اجزایی تشکیل شده. بر همین اساس مالیات‌ها، کما مالیات مستقیم، مالیات مشتغل، حقوق ورودی و... مورد به مورد بررسی شد تا مجموعه درآمد را حاصل جمع اجزا داشته باشیم و احتمال تحقق آن افزایش پیدا کند.

مفتح همچنین در ادامه گزارش مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: دولت مجاز شد از محل افزایش ۵ درصدی هر لیتر فرآورده نفتی تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال صرف توسعه زیرساخت‌های در حوزه نفت کند و این مصوبه به معنای افزایش قیمت نفت بنزین و گازوئیل و سوخت در سال ۹۶ نیست.

وی تاکید کرد: همچنین شرکت نفت موظف شد معادل ریالی ۴ میلیون تن قیر تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال را که در بخش‌های هزینه‌ای موارد آن مشخص می‌شود اختصاص دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به بخش مربوط به انتشار اوراق مالی و فاینانس در لایحه بودجه ۹۶ و در بخش درآمدی گفت: در مصوبه‌ای مقرر شد که دولت بتواند تا ۵۰ میلیارد ریال از طریق فاینانس خارجی برای پروژه‌ها تامین مالی کند.

وی تاکید کرد: همچنین به عموم وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی وابسته به آنها اجازه داده شد تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت مالی و صکوک اسلامی منتشر کنند.

مفتح بیان کرد: در مصوبه دیگری به دولت اجازه داده شد که بدهی‌های قطعی خود را تا ۵۰ هزار میلیارد ریال با مطالبات دستگاه‌ها تسویه کند و در بند دیگری نیز دولت این اجازه را دارد که در سال ۹۶ تا ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی و ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی با سررسید ۵ سال منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: وزارت صنعت نیز در بندی دیگر موظف شد گزارش وجوه دریافتی شرکت دخانیات بابت هولوگرام را تا تاریخ ۲۸ /۱۲/ ۹۲ از شرکت دخانیات دریافت کند.

وی اضافه کرد: همچنین مالیات هر پاکت انواع سیگار داخلی برای تولید داخل ۱۰ درصد، تولید مشترک ۲۰ درصد، تولید داخلی با برند بین المللی ۲۵ درصد و سیگار وارداتی ۴۰ درصد مشخص شد که این مالیات علاوه بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد از هر پاکت سیگار دریافت می‌شود.

مفتح همچنین با اشاره به بخش هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه ۹۶ گفت: در موضوع هدفمندی مقرر شد که درآمد حاصل از قانون هدفمندی در سال ۹۶ همانند سال ۹۵ معادل ۴۸ هزار میلیارد تومان باشد و این به معنای این است که کالاها و حامل‌های انرژی معادل قیمتی سال ۹۵ در نظر گرفته می‌شود و افزایش قیمتی مشمول این کالاها از بابت هدفمندی یارانه‌ها نمی‌شود.

فقط یک بار ارزش افزوده از مصرف کننده کالا دریافت شود

وی در ادامه گفت: همچنین در رابطه با بحث ارزش افزوده خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون موقتی است و تا پایان سال ۹۵ فرصت اجرایی دارد که ما در لایحه بودجه ۹۶ در بندی ذکر کرده‌ایم که این قانون برای یک سال دیگر یعنی تا پایان سال ۹۶ نیز تمدید شود و در ادامه آن ذکر کرده ایم که فقط یک بار ارزش افزوده از مصرف کننده کالا دریافت شود و هدفمان از این موضوع این بوده است که شاهد این بوده‌ایم که بارها از مصرف کنندگان کالا ارزش افزوده گرفته می‌شود و هر کالا برای مصرف کننده گران تمام می شود.

مفتح تاکید کرد: ما در بند دیگری دولت را مکلف کرده‌ایم ماهانه یک درصد از یک دوازدهم هزینه‌های بانکها و شرکتهای دولتی و غیرانتفاعی را برداشت کند و این مبلغ را برای حقوق و مزایای معلمین حق التدریس و مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان اختصاص دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تاکید کرد: در بند دیگری مقرر شد که عوارض ساخت و ساز و جرایم تخلفات ساختمانی خارج از حریم شهرها و روستاها به خزانه معین استان واریز شود.

وی با بیان اینکه ظرف امروز بعدازظهر بخش بررسی درآمدی لایحه بودجه ۹۶ به پایان می رسد گفت: ما با اتمام بررسی بخش درآمدی امروز بعدازظهر وارد بررسی بخش هزینه‌ای می‌شویم و امیدواریم در هفته آینده که مجلس جلسه علنی دارد بخش هزینه‌ای را نیز به پایان برسانیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم در فرصتی که نمایندگان به مناسبت جشن‌های انقلاب در حوزه‌های انتخابیه هستند گزارش کمیسیون تلفیق را به صورت نهایی به نمایندگان برای ارایه پیشنهاداتشان در صحن بدهیم تا پس از تعطیلات دهه فجر بتوانیم لایحه بودجه را در صحن مورد بررسی قرار دهیم.

انتهای پیام

نظر شما