شناسهٔ خبر: 17558973 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

واکنش قاسمی به پیام نتانیاهو به ایرانیان؛

نتانیاهو بجای دلسوزی برای پلاسکو، از کشتن کودکان دست بردارد

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد مذاکرات آستانه راهکارهای مناسبی برای حل بحران سوریه همراه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز به آغاز مذاکرات صلح سوریه در آستانه اشاره کرد و گفت: این مذاکرات بن بست ایجاد شده در راه حل های سیاسی برای بحران سوریه را خواهد شکست.

قاسمی در ابتدای این نشست با تسلیت گویی به مناسبت جان باختن آتش نشانان در حادثه پلاسکو، تصریح کرد: آتش نشانان بسیاری از کشورها نیز با ارسال پیام با همکاران ایرانی شان ابراز همدردی کرده اند.

قاسمی درباره اهداف و برنامه های نشست امروز آستانه گفت: اجلاس آستانه نتیجه تلاش های ایران، روسیه و ترکیه است که از مدت ها پیش آغاز شده و هدف اصلی آن گفتگوی معارضان و دولت سوریه بود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ناظر در این نشست حضور دارند و نماینده سازمان ملل نیز در آن شرکت می کند تا مدیریت نشست را بر عهده بگیرد.

قاسمی گفت: آنچه که در اولویت اول قرار دارد، تثبیت آتش بس است که خود موضوع مهم و گام نخست در رسیدن به راهکارهای سیاسی است.

* پرونده مذاکرات هسته ای با امریکا بسته است

در ادامه این نشست خبری، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با استقرار دولت جدید در امریکا آیا مجوزی برای مذاکره در خصوص مسائل هسته ای دارید، اظهار داشت: آنچه به برجام مربوط می شد و ما در آن خصوص، چه در چارچوب 1+5 و چه به طور دوجانبه با امریکایی ها مذاکره می کردیم، انجام شده است و آن مراحل را طی کرده ایم.

 
وی تاکید کرد: روند مذاکرات هسته ای به ثمر رسیده و آن پرونده از نظر ما بسته است؛ آنچه برای آن مذاکره می کردیم به انتها رسید و دیگر نیازی به مذاکره در این خصوص نداریم.
 
قاسمی گفت: البته صرفا درباره مسائل فنی و آنچه به آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط می شود ممکن است مسائلی باقی باشد یا مسائلی ایجاد شود که در این خصوص از طریق آژانس و دیگران پیگیری می کنیم اما اینکه تیم هسته ای نیازی به بحث درباره برجام داشته باشد چنین نیازی نمی بینیم زیرا برجام به نتیجه رسیده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر تاکید کرد: موضوع برجام از نظر ما اتمام یافته است و به راهی که در این زمینه باید می رسیدیم، رسیدیم و نیازی به مذاکرات نمی بینیم.
 
 تکذیب تبادل پیام میان دو دولت ایران و امریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه تبادل پیام میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جدید امریکا را تکذیب کرد.
 
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری تاکید کرد: ما هیچ  ارتباطی با دولت امریکا نداشته ایم، اکنون هم نداریم و هیچ دورنمایی برای اینکه در آینده ارتباط داشته باشیم نمی بینیم.
 
وی گفت: یگانه ارتباط ما در حوزه مذاکرات هسته ای بود که در کنار دیگر کشورها در مجموعه 1+5 با امریکایی ها مذاکراتی داشتیم که البته دستورکارش مشخص و صرفا در حوزه هسته ای بود.
 
قاسمی تاکید کرد: جز این موضوع ، هیچ مذاکراتی در باره هیچ موضوعی با دولت امریکا نداشته ایم و در دوره انتخابات این کشور و اکنون در دولت جدید امریکا نیز مذاکراتی نداشته ایم و تبادل هرگونه پیام میان دو طرف را قاطعانه تکذیب می کنم و چنین موضوعی در دستور کار ما قرار ندارد.
 
امریکا بیش از 30 سال است درباره ما خواب و خیال می بافد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اتهامات دولتمردان امریکا علیه کشورمان مبنی بر نفوذ ایران در کشورهای منطقه و تسلیح برخی گروه ها تصریح کرد: همه اینها خواب و خیال است و هیچ یک واقعیت ندارد؛ همه اینها اتهاماتی است که در کنگره امریکا نیز مطرح شده است و هیچ یک جدید نیست، ما بیش از سی سال با این اتهامات و مواضع مواجهیم و با آن کاملا آشناییم.
 
وی گفت: البته ما هیچ انتظاری از هیئت حاکمه امریکا نداریم که می خواهد در جهان  سیاست هایش را دیکته کند و برای این هدف در منطقه نیز با قدرت جمهوری اسلامی ایران مواجه است پس بناچار ما را متهم می کنند.
 
قاسمی افزود: موضوع نفوذ ایران در منطقه و اتهاماتی که در این خصوص مطرح می کنند بی ربط است گرچه نفوذ ما مصنوعی نیست زیرا ایران کشوری تاریخی است که با بسیاری از کشورهای همسایه ریشه های مشترک فرهنگی، مذهبی، زبان و ادبیات دارد و موضوعی نیست که کسی بتواند آن را کتمان کند یا مانعش شود.
 
وی تاکید کرد: خیلی نباید به این صحبت ها توجه کرد به ویژه در شرایط کنونی که وضع کاخ سفید روشن نیست و سخنانی درباره ایران و دیگر کشورها شنیده می شود که قابل قضاوت نیست.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر به رسانه های اروپایی توجه کنید، سرگشتگی آنها را نیز می بینید در حالی که آنان همپیمان امریکایی ها بودند با این حال نمی دانند که با چگونه امریکایی و با چه رئیس جمهوری در این کشور مواجهند.
 
قاسمی افزود: بر این اساس باید صبور و منتظر باشیم و ببینیم چه اتفاقاتی روی می دهد و شاهد چه سیاست هایی در عمل خواهیم بود زیرا  برای ما ملاک  اقدامات عملی امریکاست به ویژه آنکه دولت آقای ترامپ هنوز در مسیر اداره این کشور قرار نگرفته است و نیاز به زمان دارد تا به سیاست های عملی برسد.
 
وی بار دیگر اظهار داشت: ما هیچ انتظاری از حاکمیت امریکا درباره کشورمان نداریم گرچه سعی می کنیم قضاوت نهایی نداشته باشیم اما امیدی هم به تغییر اساسی در سیاست های این کشور نمی توانیم داشته باشیم.
 
قاسمی درباره ادعای حمایت تسلیحاتی ایران از حزب الله نیز گفت: حزب الله لبنان تشکل سیاسی مشروع این کشور است و به عنوان نیرویی مهم در محور مقاومت اسلامی محسوب می شود که خودشان از نظر تسلیحاتی از خودکفایی لازم برخوردارند.
 
وی با اشاره به وضع و جایگاه جغرافیایی ایران و لبنان، طرح اینگونه مباحث را فرافکنی دانست که در برخی کشورهای منطقه و درون امریکا علیه ما مطرح می شود .
 
بنا نداریم تا ابد با عربستان رابطه نداشته باشیم
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره روابط ایران و عربستان گفت: علاقه مندیم با همه همسایگان روابط متعارف، مناسب و مطلوب در چارچوب احترام متقابل و حفظ منافع خودمان را داشته باشیم و در این مسیر در تلاش هستیم.
 
قاسمی افزود: وضع روابط ما با عربستان و رویدادهایی که در مناسبات دو کشور پیش آمد به نحوی است که ما خود را مقصر نمی دانیم این دولت عربستان بود که به علل مختلف بنای غیردوستانه ای گذاشت و از آن پیروی کرد و کار را به جایی رساند که روابط دو کشور قطع شد.
وی اضافه کرد: با این حال بنا نداریم با عربستان تا ابد روابط نداشته باشیم.
 
قاسمی تاکید کرد: اگر عربستان بتواند روزی در رفتارهایش در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییر جدی ایجاد کند و ما نیز این تغییر را مشاهده کنیم می تواند آغازی برای تحول باشد .
 
وی گفت: اما آنچه مشخص است عربستان همچنان بر طبل سابق می کوبد و راه سابق را طی می کند و ما هنوز چشم انداز روشنی از رفتار دولت این کشور مشاهده نکرده ایم.
 
قاسمی ابراز امیدواری کرد با تعقل دولت عربستان در خصوص مسائل منطقه و نقش کشورمان بتوانند واقعیات ایران را بیش از این در نظر بگیرند و شاهد تغییر رفتار آنان باشیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا درخواست میانجیگری میان ایران و عربستان شده است گفت: در یکی دو سال گذشته برخی کشورها در منطقه و خارج از منطقه در تماس با ما در خصوص روابط ایران و عربستان سوال کردند و پاسخ هایی شنیده اند که نمی توان نام میانجیگری بر آن گذاشت.
 
وی افزود: با این حال برخی کشورها علاقه مندند که کمک کنند معضلات میان ایران و عربستان بهبود یابد اما تأیید نمی کنم که این علاقه مندی درخواست میانجیگری به مفهوم متداول آن باشد.
 
برای تحلیل اظهارات ترامپ باید صبر کرد
 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هنوز نمی توان ارزیابی دقیقی از سخنان ترامپ داشت و اینکه در چه چارچوبی بتوان اظهارات وی را تحلیل کرد.
 
بهرام قاسمی در نشست خبری درباره اظهارات اخیر ترامپ با رویکرد اسلام هراسی افزود: ترامپ برعکس روسای جمهور پیشین آمریکا که تا حدی در دوران تبلیغات انتخاباتی وضع مشخصی داشتند و وقتی به کاخ سفید می رفتند مواضع روشن تری داشتند هنوز مواضعش قابل ارزیابی دقیق نیست.
 
وی گفت: آقای ترامپ علاوه بر آنچه اسلام هراسی گفته می شود درباره مسایل دیگر مناطق جهان اعم از شرق آسیا، اروپا و آمریکای لاتین نیز هنوز مواضع دقیق و اطمینان بخشی ندارد.
 
قاسمی افزود: به این علت باید صبر کرد و منتظر ماند که چارچوب های نگاه رئیس جمهور جدید و هیات حاکمه آمریکا درباره مسایل جهان و اسلام هراسی چه خواهد بود؛ هنوز ارزیابی دقیق در این باره زود است.
 
اظهارات ضدایرانی بحرینی ها فرافکنی است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اتهامات وزیرخارجه بحرین علیه کشورمان تصریح کرد: مواضع ما درباره این نوع اظهارات نابجا از جانب برخی مقامات بحرین روشن است و اینگونه اظهارات تازگی ندارد.
 
قاسمی گفت: بارها اعلام کرده ایم بحرین دچار بحران داخلی است و برای سرپوش گذاشتن بر این واقعیت معمولا در پی دشمن فرضی و آلترناتیوی هستند که افکارعمومی را از مسایل داخلی خود منحرف کنند.
 
وی افزود: البته اینگونه اظهارات تکراری است اگر آنان در محیط واقع بینانه قرار بگیرند می توانند سخنان درست بگویند و چنین ادعاهای بی اساسی نکنند.
 
قاسمی به مقامات بحرین توصیه کرد: تا دیر نشده است به فکر چاره جویی برای حل و فصل بحران داخلی کشورشان و تامین حقوق اقلیت باشند و با مراجعه به قانون، از پیش رفتن در مسیرهای امنیتی بپرهیزند تا مشکلات رفع شود.
سفیر ایران در عراق هنوز معرفی نشده است
 
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب و معرفی سفیر کشورمان در بغداد گفت: هنوز نمی توانم تایید کنم که چه کسی در بغداد سفیر ما خواهد بود و نامهایی که بیان می شود گمانه زنی های رسانه ای است.
 
قاسمی افزود: در زمان مقرر و با طی شدن روند لازم نام سفیرمان در بغداد را اعلام خواهیم کرد.
 
نتانیاهو سخنان بی ربط زیاد می گوید
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره پیام نتانیاهو به مردم ایران تصریح کرد: علاقه ای ندارم به اظهارات یکی از مقامات رژیم صهیونیستی که در جهان معروف است که سخنان بی ربط و بیجای زیاد می گوید و دستش به خون کودکان، زنان و مردان فلسطینی آلوده است پاسخ دهم.
 
وی گفت: اینگونه اظهارات ارزش پاسخگویی ندارد زیرا هر از گاهی ممکن است از این مطالب نابجا بگویند.
 
قاسمی افزود: تصور می کنم بهتر است او به جای آنکه به فکر مردم ایران یا اتفاق ساختمان پلاسکو  باشد کمی از شدت آدمکشی و کشتار زنان و کودکان فلسطینی جلوگیری کند یا از این جنایات بکاهد.
 
وی باردیگر اظهار داشت: بهتر است او درباره مردم و دولت ایران و حادثه پلاسکو صحبت نکند و ما نیز علاقه ای نداریم که به اظهارات چنین فردی پاسخ دهیم.
 
* نقش ترکیه در مذاکرات آستانه مهم است
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره منفی یا مثبت بودن حضور ترکیه در اجلاس آستانه گفت: به هر حال حضور ترکیه به عنوان یکی از سه کشور مبتکر این اجلاس  مهم است و باتوجه به نقش و جایگاهی که این کشور در منطقه و همسایگی سوریه دارد می تواند در نهایت در چارچوب همکاری های مشترک باتوجه به مواضع ایران و روسیه حضورش در اجلاس آستانه مفید و سازنده باشد.
 
قاسمی ابرازامیدواری کرد: در اجلاس آستانه شاهد پیشروی در روند همکاری های منطقه ای باشیم و نیازی به مداخله دیگر کشورها در مسایل سوریه و نیز اقدام نظامی نباشد.

وی تاکید کرد: بگذاریم مسایل سوریه را مردم این کشور تعیین کنند و همسایگانی که علاقه مند به تثبیت صلح و ثبات در سوریه هستند تسهیل کننده باشند و به جای اقدامات نظامی پشت میز مذاکره مسایل حل و فصل شود.

نظر شما