شناسهٔ خبر: 17558683 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

الهیاری:

هرگونه دخالت در مجموعه ریسباف باید با نظر میراث باشد

نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به حضور میراث فرهنگی در شورای راهبردی موزه بزرگ اصفهان گفت: هرگونه مداخله در عرصه‌های ثبت تاریخی نیازمند مجوز و همکاری میراث فرهنگی است.

صاحب‌خبر -

فریدون الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص بحث کارخانه ریسباف و تبدیل آن به موزه با توجه به ثبت ملی بودن این اثر اظهار کرد: آنچه تاکنون رخ داده است بحث انتقال بوده و این مهم زیر نظر وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی رخ داده است.

وی افزود: با انتقال مالکیت این مجموعه، در مورد سیاست گذاری‌های آینده برای تبدیل آن به موزه بزرگ اصفهان شورای راهبردی تشکیل شده و میراث فرهنگی نیز عضوی از این شورا است. علاوه بر معاونت میراث فرهنگی سازمان، اداره کل میراث استان اصفهان نیز از اعضای این شورا هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در خصوص طراحی و اقداماتی که برای این موزه قرار است اتفاق بیفتد ما در جریان خواهیم بود و قطعاً نظر خواهیم داد.

الهیاری با اشاره به این موضوع که هرگونه مداخله در عرصه‌های ثبت تاریخی نیازمند مجوز و همکاری میراث فرهنگی است، گفت: قطعاً در خصوص اتفاقاتی که قرار است در خصوص تبدیل ریسباف به موزه رخ دهد میراث فرهنگی هماهنگ و گام به گام در کنار عملیات خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این واگذاری و تبدیل این کارخانه به موزه یک اتفاق بزرگ است چراکه اولاً مالکیت آن به دولت واگذار شد و امروز طرح‌ها و سیاست‌های دولت که باید با موافقت میراث فرهنگی انجام شود برای این مجموعه اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان است که  در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد. این کارخانه  توسط "ماکس اتو شونمان" آلمانی در اصفهان طراحی شده و از سال ۱۳۱۴ هجری – شمسی شروع به کار کرد. این اثر یکی از هشت کارخانه ریسندگی در اصفهان است که در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قرارداد انتقال مالکیت کارخانه "ریسباف" اصفهان، ماه گذشته در حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به امضای محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل  شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی ایران رسید.

انتهای پیام

نظر شما