شناسهٔ خبر: 17556710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در افتتاحیه نهمین جشنواره هنرهای تجسمی مطرح شد؛

تاکید بر لزوم داشتن یک گالری ملی/یادمان آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو ساخته شود

مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی عصر روز یکشنبه سوم بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر راد مجری این مراسم در ابتدا با لباس آتش‌نشانان وارد شد و گفت: در چهار روز گذشته جامعه ما حادثه دلخراشی را تجربه کرده است و از حاضران خواست تا یک دقیقه به احترام آتش‌نشانان بایستند و فاتحه‌ای را قرائت کنند.

در ادامه نیز کلیپی از هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی که در سال گذشته برگزار شد به نمایش درآمد.

سپس مجتبی آقایی دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی با بیان اینکه ایام پیش‌رو تبریک می‌گویم، اظهارکرد: بهمن ماه نه تنها سال آغاز هنر در جمهوری اسلامی است بلکه سال تحویل هنرهای تجسمی نیز است و خوشحالیم که جشنواره نهم را آغاز کردیم.

او با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر به عنوان یک مرکز معتبر در دنیا میزبان این رویداد است، گفت: جشنواره هنرهای تجسمی از هشتمین دوره سیر تکاملی به خودش گرفته و به هم افزایی و تمام افزایی رسیده است و تعامل بین رشته‌ای در این جشنواره مالکیت پیدا کرده است و ما نوآوری‌هایی در این دوره نیز داشتیم.

دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی با اشاره به آثار متقاضی شرکت در این جشنواره افزود: از میان ۱۴ هزار اثر متقاضی در جشنواره ۶ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت در یک کار فشرده شناخته‌ترین هنرمندان هنرهای تجسمی در کنار هم نشستند و برای دومین سال پیاپی این روش و شیوه‌ را تجربه کردند و ما امروز آثار آن را می‌بینیم.

آقایی با ابراز اخوشحالی از تعاملی که بین هنرمندان تجسمی و ستاد برگزاری جشنواره به عنوان نماینده حوزه تجسمی کشور بوجود آمده، اظهارکرد: ما در این دوره تجلیل و نکوداشت هنرمندان تجسمی را داریم. قطعا هنرمندان تجسمی نمی‌تواند حوزه نفوذ اثرگذاری داشته باشد اگرچه صاحب ایده نیز باشد اما به تنهایی این زنجیره ناقص است، رسانه‌ها، گالری‌داران، صاحبان سرمایه و تمام کسانی که می‌توانند به این آثار جنبه مصرف و عمومی بدهند باید در کنار هنرمندان تجسمی فعالیت داشته باشند.

او با تاکید براینکه حوزه هنرهای تجسمی حوزه گروهی است، بیان کرد: هنرمندان آثارش را تولید می‌کند اما برای قرار گرفتن در چرخه بین‌المللی نیازمند حامیانی است و ما در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایندگی از جامعه فخیم و بزرگ هنرهای تجسمی از این افراد که در سال گذشته حامیان خوبی برای جامعه تجسمی بوده‌اند و در رونق آن کوشیده‌اند معرفی کرده و از آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کنیم.

دبیر نهمین جشنواره تجسمی با ارائه توضیحاتی درباره برنامه‌های این جشنواره گفت: همایش‌هایی در طول برگزاری این دوره از جشنواره برگزار خواهیم کرد. همچنین ما به رسم هرساله و سنت حسنه‌ای که در جشنواره هنرهای تجسمی بنیانگذاری شده است ضمن اهدای نشان عالی تجسمی به چهره‌های نام آشنا و مفاخر حوزه‌های تجسمی، آثار آن‌ها را نیز در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در می‌آوریم همچنین میزبان آثار دو کشور اسپانیا و مکزیک هستیم.

آقایی با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان در این جشنواره گفت: ۴۷ درصد از آثاری که امسال در جشنواره نمایش داده می‌شود مربوط به هنرمندانی است که اولین ‌بار است در این جشنواره شرکت می‌کنند و ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان بانوان هستند و این نشان می‌دهد که جوانان که در کنار پیشکسوتان علاقه‌مند به حضور در این جشنواره هستند.

او در پایان افزود: امیدوارم بلافاصله بعد از اختتامیه این جشنواره برنامه‌ریزی‌های دوره دهم نیز آغاز شود و همانند این دوره نیز در دوره آینده از ایده تا اجرا در کنار هنرمندان باشند. این جشنواره متعلق به یک سازمان و گروه نیست بلکه اگر شورای هنری در این جشنواره حضور دارد به نمایندگی از تمام هنرمندان تجسمی است.

دبیر نهمین جشنواره تجسمی گفت: امیدوارم فضاهای بزرگتری در سال‌های آینده برای نمایش آثار در نظر گرفته شود چراکه بعد از گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی هنرمندان ارزشمندی پرورش پیدا کردند و در این جشنواره‌ها حضور دارند همچنین امیدوارم در دوره‌های آینده بین‌المللی بودن جشنواره نیز محقق شود چراکه معتقدم در حال حاضر این امر محقق نشده است و میزبانی چند هنرمند به تنهایی نمی‌تواند وجه مسمی درستی برای بین‌المللی بودن جشنواره باشد

در ادامه ملانوروزی رییس موزه هنرهای معاصر با بیان اینکه بیش از ۲۰ جشنواره در حوزه هنرهای تجسمی برگزار می‌شود، اظهارکرد: بسیاری از این جشنواره‌ها توسط نهادهای خصوصی یا عمومی مانند شهرداری، وزارت بهداشت و درمان، جشنواره نفس، جشنواره‌ استاندارد و بسیاری از سازمانهای عمومی و خصوصی برگزار می‌شود.

او با تاکید براینکه همسو بودن جشنواره‌ها به هنرهای تجسمی صدمه می‌زند، گفت: ما به دنبال جشنواره‌ای بودیم که بتواند از لحاظ فرم و محتوا نگاه دیگری داشته باشد امروز در دنیا بیش از ده‌ها رشته نیوآرت داریم مانند پرفورمنس، ویدئو آرت، چیدمان‌ها، کانسپچوال‌‌ها و ... که در جشنواره‌های ایرانی جای خالی آن احساس می‌شد و ما در گذشته در جشنواره‌هایمان درباره هر حوزه کارهای تخصصی را انجام می‌دادیم البته در کنار این جشنواره‌ها بی‌ینال‌های تخصصی را داریم.

رییس موزه هنرهای معاصر افزود: به دلیل اینکه در بی‌ینال‌ها نگاه تخصصی به حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی داریم از این جای چنین جشنواره‌ای در میان‌ جشنواره‌هایی که برگزار می‌شد خالی بود همچنین در این جشنواره آثار هنری را به عنوان حاکمیت هنری کشور رصد می‌کنیم و فعالان عرصه تجسمی، رسانه‌ها، مدیران هنری‌ و نگارخانه‌ها را رصد می‌کنیم تا در آخر بتوانیم ااز فعالان این رشته تقدیر و تشکر کنیم.

ملانوروزی درباره حضور جوانان در این دوره از جشنواره گفت: معتقدم به دلیل نوع نگاه هنرهای جدید جوانان رویکرد خوبی نسبت به جشنواره داشتند چراکه جوانان به این فضاهای جدید بیشتر می‌پردازند و جای این نوع نگاه‌ها در جشنواره فجر خالی بود البته یکی از مشکلاتی داشتیم این بود که فضای کافی برای ارائه آثار وجود نداشت و ما مجبور شدیم موزه را در اختیار این جشنواره قرار دهیم و امیدوارم بتوانیم برای سال‌ آینده نمایشگاه‌ بین‌المللی را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌هایی که در حوزه هنرهای تجسمی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور وجود دارد استفاده کنیم.

او ادامه داد: لزوم داشتن یک گالری ملی از نیازهای زیرساختی حوزه هنرهای تجسمی است که متاسفانه ما هنوز چنین چیزی را در اختیار نداریم و فضایی برای برگزاری چنین نمایشگاه‌های بزرگ یا آرت‌فرهایی که در آینده برگزار خواهیم کرد نداریم. این‌ها نیازهای اصلی ما است که وظیفه وزارت ارشاد، شهرداری و نهادهای دولتی است که باید به آن اهمیت داده شود و امیدواریم این خلاء‌ها برطرف شود و حضور شما در این نمایشگاه‌ها می‌تواند عزم مسئولین را جزم کند تا برای برطرف کردن این کمبودها چاره‌ای بیاندیشند.

در بخش دیگر مراسم از حامیان هنرهای تجسمی به شرح زیر تقدیر شد:

اداره کل منتخب: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان که حجت‌الاسلام رحیم جعفری به نمایندگی لوح تقدیر و تندیس را دریافت کرد.

انتشارت منتخب: نشر خانه فرهنگ و هنر گویا که جایزه به ناصر میرباقری مدیر انتشارت اهداء شد.

انجمن صنفی منتخب: انجمن نگارگری، تقدیر از محمدباقر آقامیری رییس انجمن

برنامه تلویزیونی منتخب: هنرنامه شبکه چهار، تقدیر از حبیب ابراهیمی مدیرگروه ادب و هنر شبکه چهار

رسانه منتخب: خبرگزاری مهر، تقدیر از اآزاده سهرابی خبرنگار تجسمی

رایزنی فرهنگی منتخب:

رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان که آقای آگاهی به نمایندگی جایزه را دریافت کرد.

رویداد هنری منتخب: جشنواره هنر مقاونت که از محمد حبیبی رییس انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس تقدیر شد.

سازمان منتخب: منطقه آزاد اروند که جایزه به آقای نعمت‌زاده معاون فرهنگی اهداء شد.

نگارخانه منتخب: گالری اثر که از امید تهرانی مقدم مدیر گالری تقدیر  شد.

در ادامه نیز علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر ارشاد) به اتفاقات خوبی که در حوزه تجسمی افتاده است، اشاره کرد و گفت: این اتفاقات نشان می‌دهد که امکان خوب نهفته‌ای در این عرصه داریم که بخشی از آن دیده شده و باید روی بخشی از آن کار شود. این هدف با سازماندهی بهتر کار از طریق امکانات محقق می‌شود.

او با اشاره به بودجه معاونت هنری وزارت ارشاد افزود: روزی که من وارد معاونت هنری ارشاد شدم  بودجه معاونت ۱۴ میلیارد تومان بود. سال بعدش به ۲۴ میلیارد و سپس ۳۲ میلیارد رسید. امسال حدود ۲۶ میلیارد اضافه شده که البته این امکانات در حوزه‌های دیگر هم هزینه می‌شود. اگر به بودجه اسمی نزدیک شویم باید ۱۱۰ میلیارد در نظر بگیریم که به دلیل مشکلات برنامه‌ریزی کشور، نصف بودجه هزینه کارهای پشتیبانی می‌شود. البته در این مورد اشکالی به وزارتخانه وارد نیست، بلکه بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی اشکال دارد. من از آقای مازنی که مسوول کمیته هنر در کمیسیون فرهنگی مجلس هستید خواهش می‌کنم عنایت بیشتری به این موضوع داشته باشید.

معاون هنری وزارت ارشاد با بیان اینکه ما قصد داشتیم کار گالری ملی را در کنار موزه شروع کنیم، گفت: ما در اینجا ۷۰۰۰ متر زمین داریم و امیدوارم مشکلات این کار حل و فصل شود. ما برای اتفاقاتی نظیر جشنواره فجر مکانی برای عرضه نداریم. همچنین موضوع اقتصاد هنر هم باید مورد توجه قرار بگیرد. از آقای مازنی که در اینجا حضور دارند خواهش می‌کنم زمینه قانونمندی این فعالیت‌ها در مجلس فراهم شود.

سپس مرادخانی از حجت‌الاسلام مازنی خواست تا درباره بودجه معاونت هنری صحبت کند، او نیز گفت: در کمیته فرهنگ و هنر رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس اولویت ما تقویت زیرساخت‌ها و پرکردن خلاءهای قانونی است‌. وظیفه دیگر ما پشتیبانی است. در برنامه ششم خیلی تلاش کردیم اعتبارات و برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شود که البته قانع‌کننده نبود. در بودجه سال ۹۶ از وزارت ارشاد و معاوند جدید امور مجلس می.خواهم به کمک سایر معاونت‌ها بیایند و رایزنی انجام شود.

او با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهارکرد: هنرمندان می‌توانند با خلق اثر نام و یاد او را حفظ و با زبان هنر، آن را به نسل آینده منتقل کنند. همچنین درباره حادثه پلاسکو معتقدم براساس فرمایش رهبری، اولویت اول در این اتفاق تعیین تکلیف آن‌هایی است که زیر آوار مانده‌اند یا مفقودالاثر هستند. امروز دو نامه به وزیر تعاون و اقتصاد نوشته شد که درباره وضعیت بیمه و کار صنف‌هایی که مشغول به کار بودند گزارش بدهند. همچنین جلسه‌ای به ریاست آقای عارف برگزار شد.

او با تاکید براینکه باید یادمانی از آتش‌نشانان در این مکان ایجاد شود،‌ گفت: در برنامه‌ای که برای بعد از آواربرداری در آن منطقه وجود دارد باید دو نکته مورد توجه قرار بگیرد. یکی اینکه المان یا اثر یابودی از ایثار آتش‌نشانان خلق شود و دیگر اینکه مجموعه‌ای از مدیریت شهری در این مدت مستندسازی شود و به دور از هر نگاه سیاسی پیش روی جامعه قرار بگیرد. همان‌طور که در جامعه بین‌الملل تروریسم خوب و بد داریم. در داخل کشور هم سوءمدیریت خوب و بد داریم. برخی حوزه‌ها کار بد خود را بزک می‌کنند و انتقادها را هم برنمی‌تابند. باید همه چیز چه خدمت و چه سوءمدیریت و سوءتدبیر منصفانه ثبت شوند و همه نسبت به این اتفاق پاسخگو باشند تا به صورت یک موزه عبرت در یاد بماند.

در پایان کیک افتتاح نمایشگاه نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بریده و نمایشگاه رسما افتتاح شد.

در این مراسم علی مرادخانی، مجید ملانوروزی، حجت‌الاسلام مازنی، محمدباقر آقامیری، علی شیرازی، علی‌اکبر صادقی، علی قلم‌سیاه، رضا نامی، کامبیز درمبخش، نصرالله افجه‌ای، محمد فرنود، مسعود شجاعی طباطبایی، اصغر کفشچیان مقدم و... جمعی از علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی حضور داشتند.

نظر شما