شناسهٔ خبر: 17551012 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

بهره‌وری یك میلیارد دلاری با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری

صاحب‌خبر -
تفاهم - گروه گزارش: وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل باری با اشاره به امضای موافقت‌نامه برای نوسازی ۶۵ هزار كامیون، نتیجه این موافقت‌نامه را بهره‌وری 1 میلیارد دلاری در سال عنوان كرد. عباس آخوندی گفت: بسیار خوشوقتم برای طرحی بسیار مهم برای توسعه ایران یعنی نوسازی ناوگان جاده‌ای در جمع صنعتگران و مسئولان استان البرز هستم. عباس آخوندی با بیان اینكه از سال‌ها پیش نوسازی ناوگان جاده‌ای و پرداختن به شیوه جدید در راستای بهره‌وری مطرح بوده است افزود: قبل از پیمایش بیش از  ۱۲۵ هزار دستگاه كامیون بالای ۳۵ سال داشتیم كه برای هر ۱۰۰ كیلومتر ۱۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌كردند و پس از طرح پیمایش كه قرار شد كامیون‌های بدون كارت معاینه فنی، حق پیمایش و دریافت كارت سوخت نداشته باشند ،تعداد كامیون‌های فرسوده به ۵۲ هزار دستگاه رسید یعنی بیش از ۷۰ هزار دستگاه كاهش یافت كه به معنی این است كه این كامیون‌های فرسوده یا سوخت را دریافت می‌كردند و با قیمتی بالاتر می‌فروختند و یا در جایی دیگر كار می‌كردند یا هر دوی این كارها را انجام می‌دادند. وی ادامه داد: با اجرای طرح پیمایش روزانه ۷ میلیون لیتر كاهش مصرف گازوئیل داریم كه قیمت هر لیتر گازوئیل یك دلار است و به عبارت دیگر با ۷ میلیون لیتر كاهش روزانه به ۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ملی رسیده‌ایم.
این مقام مسئول توضیح داد: در گام دومی كه با همكاری وزارت نفت برداشته‌ایم قرار شد خودروهایی كه سوخت بالاتری دارند با خودروی جدیدتر جایگزین شود. موافقت‌نامه‌ای برای نوسازی ۶۵ هزار كامیون امضا می‌شود كه سالانه یك میلیارد لیتر گازوئیل كه بهره‌وری یك میلیارد دلاری یك ساله را دارد و ظرف ۱۰ سال ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل كمتر مصرف می‌شود ، به دنبال دارد.آخوندی تاكید كرد: متاسفانه در كشور ما به دلیل دسترسی به منابع انرژی ارزان ریخت و پاش‌های عجیبی می‌شود و ایده اصلی ما از این قرارداد این است كه براساس ماده ۱۲ رفع موانع تولید بخشی از صرفه‌جویی به صرفه‌جویی كننده برگردد. به عبارت دیگر اگر در ۱۰ سال ۱۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود 7/2 میلیارد دلار به صرفه‌جویی‌كننده بر می‌گردد. ضمن اینكه با این طرح ۱۹۴ میلیون تن آلاینده كمتری تولید می‌شود. وی با اشاره به انعقاد قرارداد نوسازی ۵ هزار دستگاه کامیون‌ فرسوده با کامیون‌کشنده اسکانیا تولید شرکت ماموت گفت:‌ یک درصد سود تسهیلات توسط سازمان راهداری پرداخت می‌شود و ۸۰ درصد قیمت این کامیون‌ها تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد به مالک پرداخت می‌شود. وی اظهار کرد: همچنین وزارت نفت موافقت کرده است که مدت زمان سه ماهه فاصله اسقاط خودرو توسط مالک و تحویل خودروی جدید به عنوان صرفه‌جویی از سوی وزارت نفت پرداخت شود. عضو کابینه دولت یازدهم افزود: نوسازی ناوگان فقط مربوط به حمل ونقل جاده‌ای نیست و از مدت‌ها پیش به دنبال نوسازی ناوگان‌های ریلی، هوایی و دریایی هم هستیم.
امضای قرارداد نوسازی ۵۰۰۰ کشنده سنگین فرسوده به صورت لیزینگ
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای از امضای قرارداد نوسازی ۵ هزار کشنده سنگین میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت ماموت به صورت لیزینگ خبر داد. داوود کشاورزیان در این مراسم گفت: قراردادی بین سازمان راهداری و
حمل ونقل، شرکت فرآورده های نفتی و شرکت ماموت منعقد شد تا بر اساس آن کشنده های فرسوده بالای ۳۵ سال با کشنده های نو تعویض شود. وی اظهار کرد: براساس مصوبات موجود، وزارت نفت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مکلف به نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای از محل درآمدهای ناشی از صرفه جویی مصرف سوخت شده‌اند که امروز قرارداد نوسازی بخشی ازاین ناوگان جاده‌ای توسط ماموت به امضا می‌رسد. وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای اقتصاد باید ۶۵ هزار دستگاه ناوگان فرسوده جاده‌ای نوسازی شوند خاطر نشان کرد: این نوسازی ناوگان جاده‌ای با اعتبار۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار انجام می‌شود که به صورت متوسط هزینه نوسازی هر دستگاه چیزی حدود ۴۲ هزار دلار تخمین زده می‌شود که البته این رقم برای خودروهای سبک و سنگین متفاوت خواهد بود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پرداخت ۴۲ هزار دلار یارانه به هر دستگاه کشنده برای نوسازی این ناوگان از محل درآمدهای ناشی از صرفه‌جویی سوخت تامین می شود. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ۱۲۰ هزار دستگاه ناوگان جاده‌ای فرسوده در کشور در حال تردد هستند افزود: جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است که برای کاهش آلودگی و تولید گازهای گلخانه‌ای اقدام به نوسازی ناوگان جاده‌ای کند. وی یادآور شد: از لیزینگ شرکت ماموت برای نوسازی ناوگان جاده‌ای استفاده می‌شود.
پرداخت ۴۵ درصد قیمت اتوبوس نوسازی شده
علی وکیلی- مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز پیش از آغاز مراسم امضای قرارداد گفت: علاوه بر نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین، باید تلاش شود تا ناوگان اتوبوسرانی کشور هم به سمت اتوبوس‌های پایه گازسوز حرکت کند، زیرا آلودگی کلانشهرهای کشور به یک معضل جدی تبدیل شده است. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند تا ۴۵ درصد مبلغ کل اتوبوس‌های نوسازی‌ شده را از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت پرداخت کند که رقم قابل قبولی است. به گفته وکیلی، اگر تاکسی‌های فعال در کشور هم گازسوز شوند این شرکت معادل چهار هزار دلار (بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان یعنی یک سوم قیمت تاکسی) را به خریدار پرداخت می‌کند.

نظر شما