شناسهٔ خبر: 17550306 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حقیقی:

با حداقل‌ها بهترین جشنواره فیلم فجر را اجرا می‌کنیم

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با تشریح جزئیات جشنواره فیلم فجر در استان گفت: سعی می‌کنیم با حداقل‌هایی که داریم این جشنواره را به نحو احسن برگزار کنیم؛ رسانه‌ها باید در تبلیغات، دعوت از دست‌اندرکاران فیلم‌ها و برنامه‌های جنبی ما را یاری کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مهدی حقیقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در نشست هماهنگی ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان که امروز سوم بهمن‌ماه برگزار شد گفت: نمایشگاه کتاب امسال بزرگترین رویداد فرهنگی استان بود که با استقبال خوبی مواجه شد.
وی ادامه داد: در دهه فجر 4 برنامه فرهنگی مهم از جمله جشنواره موسیقی، فیلم، هنرهای تجسمی و نمایش برگزار می‌شود اما نتیجه هیچکدام از این جشنواره‌ها با اثرگذاری فیلم فجر قابل قیاس نیست و البته این امر به ویژگی فیلم و هنر فیلمسازی برمی‌گردد.
حقیقی افزود: استان‌های معدودی تمام دوره‌های جشنواره‌های فیلم فجر را برگزار کرده‌اند از جمله خراسان رضوی، موضوع جشنواره فیلم فجر در این استان نهادینه شده است، در اصفهان هم تقریباً همین منوال است، سال گذشته تلاش زیادی کردم این جشنواره در استان مرکزی نیز برگزار شود اما به دلیل عدم آمادگی و البته نبود اعتبار مالی این امر محقق نشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: مهمترین موضوع در سال قبل این بود که ما باید حقوق صاحبان فیلم‌ها را پرداخت می‌کردیم فیلم‌ها متأسفانه واگذار شده به بخش دولتی نیست و مربوط به بخش خصوصی می‌شود و نمی‌توان بدون اجازه صاحب اثر، آن را پخش کرد، سال قبل قرار بود 20 فیلم در استان اکران شود که 300 میلیون تومان هزینه داشت و با تبلیغات و برنامه‌های جانبی تقریباً 400 میلیون تومان برای ارشاد هزینه برمی‌داشت.
این مقام مسئول تصریح کرد: سال قبل اعتبار لازم را نداشتیم چندبار تلاش کردیم اسپانسر بگیریم که محقق نشد، امسال از ابتدای سال تمام توان سازمان سینمایی و استان‌ها بر این بود که این جشنواره در استان‌ها نیز برگزار شود و امکان این کار در استان مرکزی هم فراهم شده است یعنی امسال در 31 استان همزمان با تهران جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود.
وی افزود: شروع برنامه‌ها در تهران 12 بهمن است که در استان با دو روز تأخیر در 14 بهمن‌ماه جشنواره آغاز به اکران می‌کند اما در نهایت جشنواره در استان و تهران 22 بهمن‌ماه به اتمام می‌رسد درواقع در تهران 10 روز اکران داریم و در استان‌ها 8 روز، 16 فیلم و هر فیلمی دو سانس نمایش مجموعاً  32 سانس در 8 روز برای استان‌ها در نظر گرفته شده است.
حقیقی ادامه داد: مکان اکران فیلم‌ها نیز سینما عصر جدید اراک در نظر گرفته شده است خیلی از استان‌ها سالن‌های غیرسینمایی را در نظر گرفته‌اند اما به لحاظ اینکه فضای اکران به ویژه صدای فیلم باید سینمایی باشد تصمیم گرفتیم در سینما عصر جدید که امکانات خوبی دارد فیلم‌ها اکران شوند هر چند شاید با کمبود صندلی مواجه شویم که به عقیده بنده کیفیت اولویت دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: سینما فرهنگ اراک تجهیزات لازم را برای اکران فیلم فجر ندارد سالن ستارگان هم مشکل صدا دارد، جشنواره فیلم باید در سالن سینمایی نمایش داده شود و هرکجا غیر از سینما باشد کم کاری و بی‌احترامی به مخاطب سینماست، عصر جدید 3 سالن دارد و ما فعلاً برای سالن 30 نفره آن توافق کرده‌ایم که اگر برای سایر سالن‌ها نیز به توافق برسیم می‌توانیم تعداد صندلی خوبی برای جشنواره داشته باشیم.
وی ادامه داد: قطعاً فیلم‌هایی که به استان می‌آید برای اولین بار است که روی صحنه نمایش می‌روند دقیقاً آنچه در تهران اتفاق می‌افتد در اراک شاهد خواهیم بود قرار شد تهیه کننده بر اساس فروشی که فیلمش در سالن‌ها دارد کرایه فیلم را دریافت کند ما در این زمینه مشکلی نداریم و باید بر روی برنامه‌های استانی تمرکز کنیم، قرار شد صدا و سیما تیزر جشنواره را فعلاً رایگان پخش کند مطبوعات و خبرگزاری‌ها هم که همیشه یار ما بوده‌اند.
این مقام مسئول تأکید کرد: سعی می‌کنیم با حداقل‌هایی که داریم این جشنواره را به نحو احسن در استان برگزار کنیم؛ رسانه‌ها باید در تبلیغات، دعوت از دست‌اندرکاران برنامه‌ها، اختتامیه و افتتاحیه، برنامه‌های جنبی شامل نشست‌های سینمایی، دعوت از عوامل فیلم قبل از نمایش و ایجاد فضای گفت‌وگو با عوامل فیلم برای مخاطب، ما را یاری کنند.
حقیقی ادامه داد: نمایشگاه عکس، تولیدات سینمای جوان، پخش فیلم‌های کوتاه استان و سایر برنامه‌های جنبی می‌تواند در این هشت روز در کنار جشنواره به استقبال مخاطب رونق دهد این امر با کمک رسانه محقق می‌شود، ما همه تلاش خود را برای گرفتن کمک مالی از مسئولان و استاندار می‌کنیم اما باید این امر به عنوان یک مطالبه فرهنگی از جانب رسانه‌ها که صدای مردم هستند پیگیری شود ما برنامه‌های نمایش و موسیقی را در این ایام تعطیل کرده‌ایم  و رونق دادن به جشنواره فیلم فجر می‌تواند جبران این تعطیلی‌ها باشد.
این مقام مسئول افزود: رسانه‌ها باید فاصله مردم با مسئولان را کمتر کنند همچنین کارخانجات صنعتی باید از چنین فرصت فرهنگی نهایت استفاده را ببرند، قیمت بلیط در دو مجموعه تعریف شده است، استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و شمالی 8 هزار تومان، و در استان مرکزی 10 هزار تومان تعریف شده است، ارشاد دنبال سودآوری در این جشنواره نیست اما با توجه به اینکه این جشنواره با برنامه‌های جانبی 100 تا 150 میلیون تومان هزینه دارد قطعاً نیاز به اسپانسر داریم.
وی تأکید کرد: برنامه‌های جنبی مانند معرفی کتاب نیز در این جشنواره در نظر گرفته شده است، اگر بتوانیم در 8 روز اکران سینماگران برجسته کشور را دعوت کنیم شور و شوق خوبی را در حوزه فرهنگ و سینما می‌توانیم در بین مردم شاهد باشیم. با توجه به اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی در کشور جدی است و رهبری شخصاً به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند باید از ظرفیت هنرمندان  و اینکه می‌توانند الگوی خوبی برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باشند استفاده کنیم.

نظر شما