شناسهٔ خبر: 17548681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسجدجامعی: فاجعه پلاسکو ناشی از کدام حلقه مفقوده و لاینحل است

تهران-ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی ابعاد حادثه پلاسکو گفت: حادثه پلاسکو ناشی از کدام حلقه مفقوده و لاینحل است که به یک فاجعه تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی روز یکشنبه در سیصدو بیست و دومین جلسه غیرعلنی شورا افزود: واقعیت آن است که عملا بعد از بحران به فکر تامین و تدارک نارسایی‌ها و کمبودها می‌افتیم، به نوعی این تلاش در حکم نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است، امیدوارم این‌بار دست‌کم نوش‌داروی پیشگیرانه برای حوادث بعدی آماده شود.
وی افزود: نکته ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته سلسله مراتب و چگونگی احراز پست‌های مدیریتی است که دست‌کم در این دوره شورا با آن‌چه بایستی باشد تفاوت اساسی داشت.
مسجد جامعی اظهار کرد: 2 رییس سازمان آتش‌نشانی طی این مدت جابه‌جا شدند و این افراد هرچند سوابق مدیریتی روشنی دارند اما آتش‌نشان نبوده اند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: آتش‌نشانی کاریست همانند پزشکان متخصص که صرف خوب بودن و سابقه روشن داشتن برای احراز آن کافی نیست، زیرا با جان و سلامت انسان‌ها مرتبط است و تخصص در آن حرف نخست را می‌زند.
وی با تاکید بر رعایت سلسله مراتب در انتخاب و انتصاب افراد اظهار کرد: ابتدا باید سلسله مراتب انتخاب و گزینش مدیران آتش‌نشانی با روند تخصصی پیش رود و گرنه آسیب ناشی از آن همه‌گیر خواهد شد.
مسجد جامعی یادآور شد: این عرصه جایگاه نمایش به این و آن نیست و بایستی به موقعیت، تجربه و دانایی این مدیران احترام گذاشت و در کار آن‌ها دخالت نکرد.
عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا اظهار کرد: همانطور که در یک دستگاه نظامی ضوابط بدون و چون و چرا باید رعایت شود، ضوابط مرتبط به ایمنی شهر و شهروندان نیز باید الزام به رعایت داشته باشد.
وی با اشاره به اظهارات آتش نشانان در زمان حادثه و پس از آن گفت: آتش‌نشان‌ها بیان کردند که حتی ماشین های معمولی آتش‌نشانی برای خود دستورالعمل ‌های ویژه‌ای دارد؛ از راننده ماشین گرفته که بلافاصله پس از رسیدن به جایگاه حریق مسئولیت جدیدی پیدا می‌کند و هریک از سه نفر تیم آتش نشانی و فرمانده عملیات هریک کار تعریف شده‌ای دارند.
مسجد جامعی ادامه داد: وقتی این سلسله مراتب رعایت شود، طبعا مسئولیت میدان به عهده زبده‌ترین و کارآزموده‌ترین کادرها و نیروهای آتش‌نشان است و در چنین شرایطی هیچ مقامی حق دخالت و دستور دادن به فرمانده عملیات را ندارد.
وی اظهار کرد: چنین نیست که مسئولان قراردادی، حتی مدیران ارشد شهری، بتوانند هرگاه که خواستند در این جایگاه قرار گیرند و فرمانده چنین میدان پرخطری باشند.
مسجدجامعی با اشاره به اینکه این روزها همه می‌گویند که ما گفته‌ایم و وظیفه خود را انجام داده‌ایم بیان کرد: بخشی از آن در جایگاه و پایگاه قضایی معنا می‌یابد و طبعا به مالک یا مالکان مجموعه که دست کم بنیاد مستضعفان از آن‌ها بوده مربوط می‌شود.
وی با بیان اینکه در عمر باقی‌مانده شورای چهارم شاید نتوان کارهای نکرده را جبران کرد، گفت: ساختاری را باید به تصویب برسانیم که در آن پیشگیری اولویت داشته باشد و مدیریتی یکپارچه با حضور نمایندگان دستگاه قضایی، سازمان‌های خدماتی و وزارت‌خانه‌ بهداشت و درمان در آن حضور داشته باشند و با اختیارات حقوقی اخطار و برخورد، کار پیشگیری را سامان بخشند.
مسجد جامعی افزود: طرح یکپارچه مدیریت ایمنی شهر می‌تواند محصول عمر باقی‌مانده شورا باشد.
وی درخصوص آتش‌نشانی و پیشگیری نیز عنوان کرد: انبوهی از اسناد دراین حوزه وجود دارد که مجریان را دچار سرگردانی می‌کند، اگر سند واحدی با رویکرد مدیریت یکپارچه ارائه و به تصویب برسد و اسناد پیشین در این سند، روزآمد شود، می‌توان قدمی اساسی در این فرصت کوتاه برداشت.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار:امین کمالی فر- انتشاردهنده: محسن فتاحی
تهرام/7247//7244** 1625

انتهای پیام /*

نظر شما