شناسهٔ خبر: 17548595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لوپوئن:ایران ازتوافق هسته ای با بازگشت به عرصه بین المللی به عنوان قدرت منطقه ای سود کرد

پاریس - ایرنا - هفته نامه لوپوئن در گزارشی که درتارنمای اینترنتی آن منتشر شد، در باره توافق هسته ای نوشت: ایرانی ها از این توافق با بازگشت مجدد به عرصه بین المللی و تایید جایگاهشان به عنوان قدرت منطقه ای سود کردند .

صاحب‌خبر -

لوپوئن با اشاره به سخنرانی تاریخی اوباما درقاهره در سال 2009 که امیدواری های فراوانی را در کشورهای عربی بر انگیخت و آشتی با جهان اسلام را پیشنهاد داد، نوشت: کسب جایزه نوبل در همان سال این فرضیه را به وجود آورد که او برای یافتن راه حلی برای تشکیل دولت فلسطینی ترغیب می شود. اما هشت سال بعد مشخص شد اوباما در سیاست های خود در قبال جهان عرب شکست خورده است.
نویسنده این گزارش ادامه می دهد: آخرین تصمیم رئیس جمهوری سابق آمریکا مبنی بر وتو نکردن قطعنامه ضد اسرائیلی در محکومیت شهرک سازی این رژیم، نباید هیچ کسی را فریب دهد؛ زیرا این قطعنامه با وجود یادآوری غیرقانونی بودن ساخت وسازهای اسرائیل و تخطی از حقوق بین الملل و تاکید بر راه حل 'دو دولت' هیچ راهکار الزام آوری را ارائه نکرده است. به خصوص اینکه از زمان ورود باراک اوباما به کاخ سفید شهرک نشین های اسرائیلی نزدیک به 100 هزار تن افرایش یافته است.

***اوباما تلاشش را کرد اما...
در ادامه این گزارش به سخنان یک دیپلمات خاورمیانه ای اشاره می شود که می گوید: اوباما تلاشش را کرد اما این سیاست اسرائیل بود که مانع از موفقیت هر گونه میانجیگری شد. در ژوئیه 2013 تا آوریل 2014 وزیر خارجه آمریکا نقشش را به عنوان میانجی گر برای دستیابی به توافق دو جانبه بین طرفین درگیر ایفا کرد ولی بدون نتیجه خاصی، او با بولدوزر شهرک سازی برخورد کرد و وقتی خواست به صورت علنی شهرک سازی را محکوم کند اوباما او را منصرف کرد.
علت این بود که رئیس جمهوری آمریکا می خواست اسرائیل متحد دیرپای خود را مدیریت کند تا توافق هسته ای با ایران در معرض خطر قرار نگیرد.
این دیپلمات خاورمیانه ای معتقد است: روابط بین آمریکا و اسرائیل مانع از این شد که واشنگتن قدم های بیشتری را در این پرونده بردارد. جان کری هم اواخر دسامبر از شهرک سازی به عنوان تهدید و مانع اصلی صلح نام برد که راه حل دو دولت را با چالش مواجه می کند. اظهار نظری که خیلی دیر بیان شد.
اما از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا کمک 38 میلیارد دلاری در بازه زمانی 10 ساله به رژیم صهیونیستی اعطا کرد. این بزرگترین کمک ایالات متحده به این رژیم است.

***شکست بزرگ اوباما در سوریه
این گزارش در ادامه به شکست بزرگ اوباما در سوریه اشاره می کند که به بزرگترین تراژدی انسانی از زمان جنگ جهانی دوم با حداقل 310 هزار کشته منجر شده است.
رئیس جمهوری آمریکا با وعده خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاورمیانه انتخاب شد و دیپلماسی خود را بر آسیا متمرکز کرد. جایی که رقیب واقعی راهبردی ایالات متحده یعنی چین حضور دارد.
لوپوئن این پرسش را مطرح می کند که چگونه رهبر نخستین قدرت نظامی جهان می تواند بعد ازحمله شیمیایی در اوت 2013 دخالت در سوریه را رد کند آن هم بعد از تعیین خط قرمز در استفاده از تسلیحات شیمیایی؟
دراین گزارش آمده است که یکی از دیپلمات های عالی رتبه فرانسوی در زمان این بحران می گوید:وقتی شما قدرت اول جهان هستید نمی توانید در مورد سوریه با تردید و سیاست دفع وقت عمل کنید بویژه وقتی که خط قرمزهایی را تعیین کرده اید.
به گزارش این هفته نامه فرانسوی، تغییر موضع ناگهانی درکنارامتناع از مسلح کردن ارتش آزاد سوریه، زمینه را برای ایران و روسیه فراهم کرد تا شرایط خود را در سوریه تحمیل کنند. در نتیجه این روسیه بود که از نبود آمریکا در بحران نهایت استفاده را برد.
براساس این گزارش، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه همتایان خود را از ایران و ترکیه برای اعلام آتش بس و عملی کردن تخلیه آخرین شهروندان در حلب فراخواند. لوپوئن کنار گذاشته شدن دولت سوریه و اپوزیسیونش به همراه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در این فرآیند را نمادین می داند.

***موفقیت چشمگیر اوباما: توافق هسته ای با ایران
نویسنده گزارش درعین حال توافق هسته ای ایران را موفقیتی چشمگیر برای اوباما می داند و معتقد است ایرانی ها از این توافق با بازگشت مجدد به عرصه بین المللی و تایید جایگاهشان به عنوان قدرت منطقه ای سود کردند و از طرفی به زیان رقیب اصلی شان عربستان سعودی و وهابیت، متحد اصلی آمریکایی ها شد.
این گزارش می افزاید: ایالات متحده آمریکا با پیشرفت منابع گازی شل به استقلال در انرژی رسیده است و کمتر نگرانی از آسیب رسیدن به متحدان عربش در منطقه دارد. عربستان سعودی پیش از این، از حمایت نکردن اوباما ازحسنی مبارک در جریان بهار عربی ناراضی، از تغییر موضع ایالات متحده در بحران سوریه درباره استفاده ازتسلیحات شیمیایی خشمگین و از توزیع کارت های منطقه ای با توافق هسته ای ایران هراسناک شد.
«فرانسوا نیلکولو» متخصص مسائل خاورمیانه و دیپلمات می گوید: کشورهای عربی هراس شان را از این توافق پنهان نکردند و حتی آن را به صورتی رسمی اعلام کردند. عربستان سعودی نازپروده ایالات متحده آمریکا وبیمناک از هدر دادن جایگاه ویژه اش است؛ با این وجود در دوره اوباما حضور نظامی ایالات متحده در خلیج فارس تقویت شد و این کشور حدود 30 هزار سرباز در منطقه دارد.
این متخصص مسایل خاورمیانه معتقد است: اگر آمریکایی ها کمی بیشتر در آسیا مستقر شده اند به معنی کاهش حضور نظامی شان در خلیج فارس نیست.
نویسنده گزارش اظهارمی کند: عربستان عصبانی و مایوس از نزدیکی ایران و آمریکا با حمله به یمن از طریق تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی واشنگتن را در برابر عمل انجام شده قرار داد و به رغم انتقادات آمریکا در مورد تعداد آمار بالای کشته های غیرنظامی که طبق گزارش سازمان ملل به 10 هزار نفر می رسد، به بمباران های خود به قیمت نابودی یک کشور عربی دیگر در منطقه ادامه می دهد.
اروپام***م.ن*1590
2090***انتشار دهنده: محمدحسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما