شناسهٔ خبر: 17548374 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام؛

استاندار خراسان رضوی: رویداد مشهد 2017 فرصتی برای تقویت گفتمان فرهنگی بین فرقه های مذهبی است

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی و رئیس ستاد پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: رویداد پایتخت فرهنگی مشهد برای جهان اسلام در سال 2017 فرصت و فضایی ارزشمند برای ایجاد و تقویت گفتمان فرهنگی بین نحله ها و فرقه های مختلف مذهبی است.

صاحب‌خبر -

علیرضا رشیدیان روز یکشنبه در نشست خبری اعلام برنامه های افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد افزود: از ظرفیت های این رویداد مهم فرهنگی برای مقابله با تهدید های جدی که جهان اسلام امروز با آنها در زمینه های هویت اسلامی، تاریخی و وحدت جهان اسلام و همچنین شکل گیری گروههای تکفیری و اختلاف های قومی روبرو است باید بهره مطلوب برده شود.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای قابل توجه مذهبی، تاریخی و فرهنگی مشهد مقدس و وجود حرم مطهر امام مهربانیها هدف آن است که از این فرصت مغتنم در جهت ایجاد گفتمان فرهنگی بین نحله ها، فرقه ها و گروههای مختلف مذهبی و دینی و نیز ایجاد ظرفیت گفت و گو برای ایجاد همفکری و همراهی بیشتر بین کشورهای اسلامی گامهای موثری برداشته شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: مشهد به عنوان بزرگترین شهر زیارتی دنیا با 27 میلیون زائر و بیش از سه میلیون جمعیت ساکن قابلیتهای قابل توجهی در حوزه گستره فرهنگی و مذهبی در جهان اسلام دارد.
وی افزود: در طول 52 هفته سال 2017 برای ایجاد گفت و گو و تعامل بین گروههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و مذهبی برنامه ریزیهای متعددی صورت گرفته که خود زمینه ای برای افزایش زائران و گردشگران کلانشهر مذهبی مشهد است.
رشیدیان با بیان اینکه هدف آیسسکو فراهم کردن زمینه برای ارتباط و تعامل و اتحاد کشورهای اسلامی است ، افزود: از این رو هر سال سه شهر عربی، آفریقایی و غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی انتخاب می شوند که در این راستا برنامه ریزیها بر آن است تعاملاتی را بین پایتختهای عربی و آفریقایی و غیرعربی ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه در رویداد مشهد 2017 تعامل بین همه کشورهای اسلامی را مبنای عمل قرار داده ایم، تاکید کرد: این رویداد ظرفیتی فراتر از روابط دیپلماتیک بین کشورهاست و با توجه به هدفی که سازمان آیسسکو برای ارتباط و تعامل بین کشورهای اسلامی دنبال می کند لازم است همه اقشار و گروهها برای این تعامل و رویداد که بیش از حد توان دستگاههای دولتی است مشارکت کرده و ورود یابند.
استاندار خراسان رضوی افزود: در این راستا دولت و دستگاهها و نهادهای مربوطه فعالیتهای مقدماتی خود را انجام داده و آمادگیهای لازم برای این رخداد از جمله در حوزه زیربنایی فراهم شده است.
وی ادامه داد: از جمله آنها ظرفیت فرودگاهی مشهد با پرواز به 22 مقصد خارجی است، خط ریلی متصل به آسیای میانه و اخیرا تا افغانستان هم کشیده شده و زیرساختها و ظرفیت لازم برای تعامل و رفت و آمد با کشورهای مختلف اسلامی فراهم شده است.
رشیدیان گفت: با برگزاری نشستها و اتاقهای گفت و گو با گروههای مختلف و با پایتختهای دیگر اسلامی تلاش می شود از این ظرفیت استفاده شود.
وی افزود: از تمامی ظرفیتهای فرهنگی هنری برای گسترش این تعاملات استفاده می کنیم و آستان قدس رضوی نیز در همین رابطه همکاری و برنامه ریزی مناسبی دارد.
استاندار خراسان رضوی افزود: در میزبانی از میهمانان فرهنگی شهر امام رضا(ع) بطور مسلم هر آنچه را در توان و ظرفیت داریم در طبق اخلاص می گذاریم.

* رویداد مشهد 2017 رویدادی فراتر از روابط دیپلماتیک و دولتی
استاندار خراسان رضوی گفت: رویداد پایتخت های فرهنگی در جهان اسلام موضوعی فراتر از روابط دیپلماتیک و دستگاههای دولتی است لذا همگان موظف هستند در این سال از ظرفیتهای خود برای این تعامل استفاده کنند.
وی افزود: در این چارچوب تلاش شده تشکلهای هنرمندان، گروههای مختلف هنری، دانشگاهها، آستان قدس رضوی و حوزه های علمیه ظرفیتهای گفتمانی خود را فعال کنند.
رشیدیان ادامه داد: همچنین ظرفیتهای اقتصادی با حضور بخش خصوصی به ویژه در حوزه 'برند حلال' فعال شده و دستگاههای دولتی نیز مکلف هستند زمینه ها را برای این حضور فراهم کنند.
وی گفت: هدف مجریان رویداد مشهد 2017 این است که حداکثر ظرفیت و توان خود را برای تحقق برنامه ها که مهمترین آنها تقریب و تحکیم وحدت بین مسلمانان، بازتولید تمدن بزرگ اسلامی، معرفی ظرفیتهای مشترک و مفاخر اسلامی است بکار گیرند.

* استفاده از همه ظرفیت برای میزبانی میهمانان شهر امام رضا(ع)
استاندار خراسان رضوی همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون هزینه های رویداد مشهد 2017 گفت: در میزبانی از میهمانان فرهنگی شهر امام رضا(ع) بطور مسلم هر آنچه در توان و ظرفیت داریم در طبق اخلاص می گذاریم و بدین منظور چرتکه نمی اندازیم.
وی افزود: در بحث هزینه ها دیوان محاسبات همه این ارقام را محاسبه و حسابرسی می کند. آمار و ارقام هزینه ها در مکان و زمان خود به صورت شفاف و روشن ارائه می شوند.
رشیدیان ادامه داد: اینکه چرتکمه بیاندازیم برای این مراسم چقدر هزینه می شود شروع مناسبی برای رویداد مشهد 2017 نیست ضمن آنکه در بحث مدیریت هزینه ها هم دیوان محاسبات نظارت و حضور مستقیم دارد و ما در بخش دولتی نیز یک ریال از بیت المال مسلمین را خارج از ردیف و هدف این اعتبار تعیین شده صرف و هزینه نمی کنیم.
وی گفت: هدف این است که مراسم را با شکوه، شایسته و در خور شان مشهد به دور از اسراف و هزینه های غیرمنطقی برگزار کنیم. همچنین رویکردی مبنی بر اینکه 'اگر برای این امر اعتباری گذاشته نشود می گویند چرا دولت اعتبار نمی گذارد و اگر بودجه ای تعیین می شود باز روی این امر هم حرف است' مطلوب و پسندیده نیست.
استاندار خراسان رضوی افزود: ظرف حدود دو سال اخیر برای برنامه ریزی و هماهنگی این رویداد 400 نشست در سطوح مختلف برگزار شده است. همچنین نشستهای مستمر توسط هشت کمیته با حضور دانشگاهیان، علما و هنرمندان طی این مدت برپا شده که در بسیاری از آنها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای مجمع نمایندگان خراسان رضوی شرکت داشته و نظرات خود را ارائه داده اند.

* اختلاف نظری در زمینه برنامه های رویداد مشهد 2017 نیست
رشیدیان در ادامه با بیان اینکه برخی قضاوت رسانه ها که منطبق بر واقعیتها نیست ناشی از عدم اطلاع از برنامه های این رویداد است ، یادآورشد: هیچ اختلاف نظری در زمینه برنامه های رویداد مشهد 2017 بین مسئولان، بزرگان و علما نیست.
وی افزود: برنامه های پایتخت فرهنگی مشهد به تبع سازمان کنفرانس اسلامی، آیسسکو و جهان اسلام با هدف تقریب، وحدت، تعامل و ارتباط هرچه بیشتر بین کشورهای اسلامی برنامه ریزی شده که مبتنی بر حوزه آموزش و فرهنگ است و بعید به نظر می رسد حساسیتی برای فرد یا افرادی ایجاد کند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: برنامه های رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشخص و روشن است و مخالفتی هم با آن نیست و طی یک سال اخیر با مراجع، بزرگان نظام و مسئولان مختلف در مورد این برنامه ها گفت و گو شده و اتفاق نظر در مورد این ایام، مناسبتها و برنامه های آن وجود دارد و هیچ اختلاف نظری نیست.

* اعتبار مصوب 340 میلیارد ریالی در سال 1396
رشیدیان گفت: بخشی از اقدامات اولیه برای ورود به رویداد با اعتبارات در اختیار انجام شده و افزون بر 30 میلیارد ریال هم به منظور اجرای برنامه های آغازین آن اختصاص یافته است.
وی افزود: در سایر بخشها هم اقدامات موثری انجام شده چنانکه برای هوشمندسازی شهر مشهد 340 میلیارد ریال از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصیص یافته و اقدامات مربوطه در دست انجام است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور کار هوشمندسازی تابلوهای ورودی شهر مشهد انجام شده و مراحل نصب را طی می کند.
وی گفت: برای طرحهای تاریخی هم از مصوبه 500 میلیارد ریالی وزارت راه و شهرسازی به منظور تملک 14 بنا در اطراف حرم مطهر رضوی برای تبدیل به موزه هایی با کاربری فرهنگی تاریخی و تامین اعتبار بازسازی این اماکن استفاده می شود.
رشیدیان افزود: بودجه مصوب برای سال 1396 رقمی معادل 240 میلیارد ریال برای حوزه عمرانی و 100 میلیارد ریال برای حوزه جاری و هزینه ای است که با توجه به بی دقتی در یکی از کمیسیونهای مجلس حذف شد اما با پیگیری مسئولان و نمایندگان امیدواریم در مصوبه بودجه 1396 ابلاغ شود تا از این دو ردیف برای تامین بخشی از نیازهای مالی برنامه های مشهد 2017 استفاده کنیم .
وی ادامه داد: برآورد ما برای برنامه ها و پروژه های این سال بسیار بیش از این ارقام است اما برای برگزاری مراسمها دولت، شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و موسسات و نهادهای دیگر مشارکت کرده اند.
استاندار خراسان رضوی گفت: در این چارچوب آموزش و پرورش برای بخشی از برنامه های خود در این حوزه رقمی را تخصیص داده که امید است از این منابع استفاده کنیم.
وی افزود: دبیرخانه مشهد 2017 کار خود را از مدتها قبل شروع کرده تا سرپل و محل دریافت نظرات و دیدگاهها باشد و مصوبه هیات دولت را هم داشتیم که مصوبه کامل و جامعی برای همکاری و هماهنگی همه بخشها است.
رشیدیان ادامه داد: ابتدای امسال نیز نشستی با استانداران داشتیم و هشت استان برای برگزاری نشستها و یا ساخت المانهایی پیرامون مباحث برجسته تاریخی و فرهنگی در مشهد اعلام آمادگی کردند و کار انجام شده است.
وی گفت: همچنین هشت کشور برای برگزاری هفته فرهنگی در مشهد اعلام آمادگی کرده اند و و امید است این موضوع گسترش یابد.
استاندار خراسان رضوی افزود: میهمانان این همایش حدود 250 نفر از 51 کشور در رده وزرا و سفرای کشور اسلامی و 108 اندیشمند فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی هستند و بطور قطع حضور خبرنگاران و رسانه های داخلی و خارجی نیز برای انعکاس این رخداد قابل توجه خواهد بود.
وی ادامه داد: از 20 وزیر دعوت شده از کشورهای اسلام تاکنون حضور وزرای کشورهای تانزانیا، افغانستان، پاکستان ،اوگاندا، موریتانی و الجزایر قطعی شده است.
رشیدیان گفت: برنامه ها مشهد 2017 از دوشنبه چهارم بهمن آغاز می شود. طی این روز ادامه همایش بین المللی گفت و گو های فرهنگی ایران و جهان عرب را خواهیم داشت و پس از آن نیز نشست مشترک مدیران مسئول رسانه ها، خبرگزاریها و مدیران رسانه ملی، محفل نورانی شبی با قرآن و اختتامیه پنجاه و پنجمین دوره جشنواره منطقه ای فیلم و عکس سینمای جوان مشهد 2017 بخشی از برنامه ها است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858

انتهای پیام /*

نظر شما