شناسهٔ خبر: 17548146 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

انگلیس ناکامی در آزمایش موشک هسته ای را پنهان کرد

دولت انگلیس روز یکشنبه متهم شد یک آزمایش ناکام سلاح های هسته ای بازدارنده این کشور در سال گذشته را، درست چند هفته قبل از آنکه نمایندگان پارلمان به نوسازی این سامانه رای بدهند، مخفی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از لندن، ترزا می نخست وزیر انگلیس که از نمایندگان پارلمان خواست از نوسازی سامانه هسته ای ترایدنت حمایت کنند، ازگفتن اینکه آیا از ناکامی آزمایش یک موشک غیرمسلح اطلاع داشته است یا خیر، خودداری کرد.

­روزنامه ساندی تایمز به نقل از یک منبع ارشد در نیروی دریایی انگلیس نوشت: آزمایش موشک ترایدنت2 دی5 پس از پرتاب از یک زیردریایی انگلیس در آبهای ساحلی فلوریدا در ماه ژوئن گذشته ناکام بود.

علت این ناکامی فوق محرمانه است اما این منبع گفت این موشک احتمالا در مسیر غلط به سوی آمریکا منحرف شده بود. این منبع به ساندی تایمز گفت:«پس از آنکه نخستین آزمایش بازدارندگی هسته ای ما در چهار سال گذشته به شکست فاجعه بار انجامید، وحشت و اضطراب شدید عالی ترین سطوح دولت و نیروهای مسلح را در بر گرفت.»

وی افزود: «نخست وزیری انگلیس سرانجام تصمیم گرفت این آزمایش ناکام را پنهان کند. اگر اخبار این ناکامی علنی می شد، آنها می دانستند که چه تاثیر مخربی بر اعتبار بازدارندگی هسته ای ما خواهد داشت.»

این آزمایش ناموفق درست چند هفته قبل از آن رخ داد که  از مجلس عوام انگلیس در 18 ژوئیه درخواست شد با تعویض زیردریایی های قدیمی حامل زرادخانه هسته ای انگلیس موافقت کند.

ترزا می در زمان این آزمایش نخست وزیر انگلیس نبود، اما اندکی قبل از رای گیری و تصویب پروژه 41 میلیارد پوندی  نوسازی سامانه هسته ای در پارلمان به این سمت رسید.

ترزا می روز یکشنبه در مصاحبه بی بی سی با وی از پاسخ گفتن به پرسش ها درباره اینکه آیا در زمان حضورش در پارلمان و درخواست از نمایندگان برای تصویب این پروژه  از این آزمایش ناموفق اطلاع داشت یا خیر، طفره رفت.

وی گفت :«چیزی که ما درباره آن صحبت می کردیم این بود که آیا باید سامانه ترایدنت را نوسازی کنیم یا خیر. من کاملا به موشک های ترایدنت خودمان اطمینان دارم.» ترزا می افزود آزمایش ها «به طور مرتب» انجام می گیرند.

جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر، از مخالفان دیرینه سلاح های هسته ای، گفت اینکه یک موشک در مسیر غلط پرواز کند «یک خطای بسیار فاجعه آمیز است.»

یک سخنگوی دولت انگلیس تایید کرد نیروی دریایی سلطنتی ژوئن گذشته در یک آزمایش معمول از یک فروند زیردریایی «اچ ام اس ونجنس»، که یکی از چهار فروند زیردریایی هسته ای انگلیس است، یک موشک غیرمسلح پرتاب کرد. وی افزود: «این آزمایش بخشی از عملیاتی بود که برای ارزیابی توان زیردریایی و خدمه آن طراحی شده بود.»

این سخنگو همچنین گفت:«ونجنس و خدمه آن در این آزمایش موفق شدند و این زیردریایی توانست به خدمت بازگردد. ما به بازدارندگی هسته ای مستقل خود اطمینان کامل داریم.»

انگلیس در کنار آمریکا و فرانسه یکی از سه کشور هسته ای عضو ناتوست.
 

نظر شما