شناسهٔ خبر: 17547824 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت/

چرا دانشگاه آزاد اسلامی از مجمع تشخیص مصلحت نظام مهمتر است؟

اغلب ما نوار صوتی معروف به مذاکرات هیأت موسس که مدتها قبل به بیرون درز پیدا کرده بود را شنیده ایم. بد نیست حالا که عده ای منتقد انتصاب رییس جدید هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی شده اند بر روی متن پیاده شده آن نوار تاملی داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هاشمی استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: چرا مقام معظم رهبری برای جلوگیری از بروز هر گونه وقفه ای در تمشیت امور قانونی دانشگاه آزاد اسلامی برای آن رییس منصوب کردند؟

اگر هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی طبق اساسنامه و با تعداد نفرات موجود می توانست رییس انتخاب کند، چرا به وظیفه قانونی خود عمل نکردند؟
 
 
اغلب ما نوار صوتی معروف به مذاکرات هیأت موسس که مدتها قبل به بیرون درز پیدا کرده بود را شنیده ایم. بد نیست حالا که عده ای منتقد انتصاب رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی شده اند بر روی متن پیاده شده آن نوار تاملی داشته باشیم.
 
سخنان عجیب هاشمی

در این بین هاشمی پیشنهاد یکی از اعضا را که گفته بود (در صورت فوت کلیه یا اکثریت اعضای مؤسس در یک زمان، ولی فقیه تصمیم‌گیری کند و این مسئله در اساسنامه گنجانده شود) رد کرده و می‌گوید: «ولی فقیه خوب است؛ ولی اشکالش این است که بعداً اگر نظام ما ولی‌فقیه نداشته باشد، اگر ما بخواهیم وقف ابدی باشد که نمی‌شود بگوییم ولی فقیه؛ ممکن است نظام ما ولی فقیه نداشته باشد... تعدادی علی‌البدل داشته باشد که در صورت حادثه جایگزین شود.»
یکی از اعضا می‌گوید: «پس مرجعیت شیعه را جایگزین کنیم.»

هاشمی: «نخیر! همان که گفتم... برای اینکه دستمان بسته نباشد، عناوین کلی مثل آموزش، تحقیق، توسعه کشور، توسعه علم را در وقف نامه بیاورید که بعداً متولی وقف، مصادیق آن را تشخیص می‌دهد. عناوینی بگویید که همه‌چیز را شامل بشود.»

هاشمی در پایان در حالی که در ابتدای جلسه اعلام کرده بود در دیدار خصوصی با رهبر انقلاب، ایشان به هاشمی فرموده‌اند شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان جلسه فوق قرار گیرد، بدون توجه به آن توصیه می‌گوید: «ما خبر این جلسه را نباید منتشر کنیم چون من به آقای خامنه‌ای گفته‌ام ما در این جلسه می‌خواهیم تصمیماتی بگیریم و بعد آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بدهیم. اگر خبر این جلسه را منتشر کنیم و مصوبات را به شورا ندهیم، خوب نیست، بنابراین خبر این جلسه را ندهید.»

اکنون چند سؤال جدی مطرح است:

در قسمتی از این جلسه هاشمی می‌گوید برای اینکه دستمان در وقف اموال دانشگاه باز باشد، باید از عناوین کلی مثل آموزش، تحقیق و توسعه کشور در وقف‌نامه استفاده کنیم. دقت کنید این دقیقاً همان کاری است که در طرح برخی از نمایندگان وابسته به دانشگاه آزاد در مجلس صورت گرفت و مشهور شد به مصوبه یکشنبه سیاه. بنابراین برخلاف آنچه طراحان مصوبه یکشنبه سیاه ادعا می‌کردند، این طرح از ابتدا برای نجات دانشگاه آزاد بوده است.

اما مهم‌ترین نکته در این مذاکرات این است که هاشمی رفسنجانی در آن زمان در حالی که در رأس مجلس خبرگان قرار دارد و باید مدافع اصلی اصل ولایت فقیه باشد، چگونه احتمال می دهد شاید روزی نظام ما ولی فقیه نداشته باشد؟ آیا اساساً نظام، بدون ولایت فقیه، اسلامی و مشروع خواهد بود؟ چگونه است هاشمی رفسنجانی دانشگاه آزاد را همیشگی می‌داند ولی ولایت فقیه را نه؟ کدام نظام مد نظر هاشمی است که ولی فقیه ندارد؟

شاید گفته شود این ادبیات هاشمی سهو لسان بوده و نه اعتقاد قلبی هاشمی؛ این احتمال، هر چند ممکن است اما با بررسی مواضع هاشمی قبل از فتنه سبز تا امروز به همگان ثابت می‌کند که این، سهو لسان نیست بلکه نشان از تغییر نگاه هاشمی به این مقوله دارد.

در قسمتی از جلسه، هاشمی دلیل مخالفت خود را پررنگ‌شدن نقش رهبری در سرنوشت دانشگاه آزاد را این گونه اعلام می‌کند که در این صورت، دانشگاه می‌افتد در مسیری که ما نمی‌خواهیم!  هاشمی در بخش دیگری می گوید رهبری ملاحظاتی دارند که معلوم نیست ما بتوانیم اعمال کنیم، مانند عزل و نصب رؤسای دانشگاه‌ها! مگر رؤسای دانشگاه آزاد قرار است چه کسانی باشند که تغییر آنها غیرممکن نشان داده می‌شود؟ به دنبال چه افرادی هستندکه مخالفت ولی فقیه را در پی خواهد داشت؟

چرا هاشمی رفسنجانی از اعضای جلسه می خواهد مشروح مذاکرات این جلسه منتشر نشود؟ خود او در ابتدا نظر رهبری را مبنی بر لزوم اطلاع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان می دارد و در پایان، برخلاف آن دستور می‌دهد. چرا طراحی مشترک وی با آقای جاسبی و موسوی منجر به تحت فشار قرار دادن رهبری می شود؟
 

انتشار یادداشت‌ها، به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نظر شما