شناسهٔ خبر: 17547819 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

جام جم آنلاین بررسی می کند

پرونده یک سال حضور قرآنی ایران در مسابقات جهانی

ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمینه های مختلفی از جمله مبارزه و مقاومت پرچمدار جهان اسلام بود، با همین رویکرد در فعالیت های فرهنگی از جمله تربیت و پرورش قاریان و حافظان کل قرآن کریم هم جهشی قابل توجه شکل گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، از همان سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی و در طلیعه دهه شصت ایران میزبان مسابقات رسمی و بین المللی قرآن کریم شد و تاکنون سی و سه دوره این مسابقات برگزار شده و در سال های اخیر همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص) بسیاری از چهره های سرشناس قرآنی جهان اسلام در این رویداد حاضر می شوند.

از طرفی هر سال تعدادی از نخبگان قرآنی ایران در دو رشته حفظ و قرائت به مسابقات معتبر دیگر کشورها اعزام می شوند که ما در این گزارش قصد داریم در گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بررسی یک سال حضور بین المللی ایران بپردازیم.

اما پیش از آن که این گفت و گو را بخوانید توجه شما را به جدولی جلب می کنیم که بر اساس کشورهای میزبان و برگزارکننده مسابقات، نام شرکت کننده، بخش و رتبه طبقه بندی و آماده شده است.

با مرور این جدول، متوجه می شویم که نمایندگان اعزامی ایران در سال 95 به مسابقات بین المللی چندان نتایج قابل قبولی به دست نیاورده اند، تنها رتبه نخست ما در بخش قرائت به مسابقات کشور کرواسی باز می گردد که این کشور برای نخستین بار بود که میزبان مسابقات قرآن می شد و چندان نام معتبری در میان برگزارکنندگان مسابقات قرآنی محسوب نمی شود.

البته کسب مقام نخست رشته حفظ بانوان در کشور سودان که ما حتی ارتباط دیپلماتیک و سیاسی با این کشور نداریم را نباید نادیده انگاشت و جای قدردانی دارد.

از طرفی این حضور نه چندان موفق، در شرایطی رخ می دهد که شاهد هستیم در سال های اخیر در مسابقات بین المللی ایران همواره نمایندگان ایران در رتبه نخست قرار گرفته اند.

نخستین پرسشی که با حجت الاسلام والمسلمین مقنی در میان گذاشتیم، شیوه اعزام و انتخاب قاریان و حافظان کل بود، او به جام جم آنلاین گفت: ما در کشور مسابقات متعدد داریم، از شهرستان ها تا کشوری که برگزیدگان این مسابقات در دوره های مختلف هم حضور می یابند و سرانجام بهترین ها انتخاب و برای مسابقات گوناگون درنظر گرفته می شوند.

مقنی همچنین درباره موفقیت متسابقین ایرانی در مسابقات خودمان و نتایج متفاوت در دیگر کشورها هم این گونه توضیح داد: ما کامل ترین و قوی ترین آیین نامه را در برگزاری مسابقات داریم، این را حتی داورانی که از کشورهای دیگر مهمان ما می شوند هم بر آن تاکید دارند، در واقع می خواهم بگویم مهمترین مساله تفاوت آیین نامه است، اکثر کشورهایی که مسابقات را برگزار می کنند تحت نظر عربستان هستند و آیین نامه شان را با این کشور تطبیق می دهند، طبیعتا وقتی قاری و حافظ کل بر اساس آن آیین نامه عمل نکند نمره کم می شود.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به ذکر نمونه هایی از این تفاوت پرداخت و ادامه داد: در برخی مسابقات خارجی نمره صوت و لحن که ما بر آن تاکید زیادی داریم بسیار اندک است و به عنوان مثال 5 نمره برایش در نظر می گیرند و از طرفی به تجوید 45 نمره می دهند یا مساله غنه خیلی از داورها می گویند شما ایرانی ها زمان کشش ها غنه می دهید و نمره کم می کنند. می خواهم بگویم تفاوت در نوع نگرش و آیین نامه است.

او در پاسخ به این پرسش که مطرح شده در برخی مسابقات از جمله جایزه بزرگ دوبی، حق ایرانی ها ضایع می شود هم افزود: ما همیشه بعد از مسابقات و اعزام قاری و حافظ جلسات بررسی و آسیب شناسی برگزار می کنیم، نمی خواهم بگویم شیطنت نیست، اما واقعا بیشتر به تفاوت آیین نامه برمی گردد و ما باید در اعزام هایمان این نکات را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

این کارشناس قرآنی همچنین نکته دیگری را مطرح کرد و گفت: یک تفاوتی هم اعزام های ما با دیگر مثلا اعزام های ورزشی و ... دارد، ما یک نگاه فرهنگی و رسالت دینی برای حضورمان در دیگر کشورها قائل هستیم، به عنوان مثال کشور سودان از نظر روابط سیاسی با ما مشکل دارد ، نه سفیر داریم نه رایزن و ... اما می بینیم که به برکت قرآن، پرچم ایران در این کشور به اهتزاز در می آید و پیام انقلاب ما و ایران ما آنجا انتقال پیدا می کند و همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند و همواره تاکید دارند ما نباید در عرصه های بین المللی منزوی باشیم و صحنه را خالی کنیم.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که با همراهی رسانه ها و توجه بیشتر به نخبگان قرآنی و پوشش رویدادهای داخلی و خارجی انعکاس بهتری از موفقیت ها در جامعه صورت بگیرد.

نظر شما