شناسهٔ خبر: 17545290 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرماندار سیروان:

برجام موافقت نامه‌ای بین‌المللی است نه قراردادی دو جانبه بین ایران و آمریکا

نمایندگی ایلام

فرماندار سیروان بابیان اینکه برجام یک موافقت‌نامه بین‌المللی است نه قردادی دوجانبه بین ایران و آمریکا گفت: افزایش میزان فروش نفت، شکسته شدن فضای ایران هراسی در جهان و انجام قراردادهای بزرگ در حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی و آزاد شدن منابع بلوکه‌شده ایران نشان می‌دهد باگذشت هرروز از اجرایی شدن برجام بر دستاوردهای آن افزوده می‌شود.

صاحب‌خبر -

«بهمن جلیلیان» با حضور در ایسنا، با تسلیت ارتحال جان‌گداز و جان‌سوز حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار صدیق امام و رهبری به محضر ولی‌عصر، ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری و با اشاره به همدلی که در تشییع‌جنازه بی‌سابقه این مجاهد نستوه  که یکی از بی‌سابقه‌ترین تجمعات بعد از ارتحال حضرت امام بود تأکید کرد: مراسم سوگواری آیت‌الله هاشمی مظهر اتحاد حول محور نظام و رهبری و قدردانی از خدمت گذاران صدیق نظام بود.


جلیلیان با اشاره به اینکه جای حضرت آیت‌الله هاشمی به‌سختی پر خواهد شد گفت: اما مکتب خمینی (ره) کبیر شاگردان بزرگی را پرورش داده و درروند آبادانی کشور و خدمت‌رسانی به مردم وقفه‌ای پیش نخواهد آمد گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قرن اخیر از پایه‌گذاران تفکر و روش اعتدالی در کشور بود که با الهام از آموزه‌های حوزوی، نگاهی ژرف و دقیق به توسعه کشور داشت و امیرکبیر را در این راه پیشگام خود می‌دانست و از این حیث شخص کم‌نظیری است که شاید تا دهه‌ها جای خالی وی پر نخواهد شد.


 فرماندار سیروان با تأکید بر نقش استکبارستیزی و استبداد ستیزی آیت‌الله هاشمی گفت: ایشان از شخصیت‌های برجسته واصلی نهضت امام خمینی بودند و این خصوصیات که از اصلی‌ترین خصائص انقلاب ما به شمار می‌رود به برجسته‌ترین شکلی در ایشان نمودار بود و تشیع جنازه باشکوه 21 دی‌ماه نشان داد که مرام این مرد بزرگ در دل جامعه نهادینه‌شده و روزبه‌روز گستره و عمق پیدا خواهد کرد.
وی گفت: هاشمی در تمامی رده‌ها و منصب کلیدی نظام و فرماندهی جنگ کارنامه‌ای درخشان از خود بر جای گذاشت و خدمت به ملت و نظام در کنار امام و رهبری را تا آخرین ساعات حیات پربرکت خود ادامه داد و حضور گسترده مردم در تشییع‌جنازه ایشان نشان داد که پس از نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی مردم همچنان از مبانی و آرمان‌های انقلاب حمایت می‌کنند و قدردان خدمتگزاران صدیق خود هستند.


 جلیلیان اظهار کرد: برجام موافقت‌نامه‌ای بین‌المللی در خصوص پرونده هسته‌ای و باهدف برداشتن و رفع تحریم‌های مرتبط با این پرونده بوده است و پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات فشرده میان ایران و 6 قدرت جهانی درنهایت رفع تحریم‌ها صورت گرفت.


وی ادامه داد: البته در عمل اجرای برجام ممکن است با سرعتی که مطلوب ماست انجام نشود به‌عنوان نمونه بااینکه در حوزه مبادلات بانکی تحریم‌ها قانوناً برطرف شده است اما همچنان بانک‌های خصوصی به‌واسطه نگرانی از بدعهدی آمریکا دست‌به‌عصا حرکت می‌کنند ولی در کل شاهد فروریختن دیوار تحریم‌ها هستیم.


فرماندار سیروان خاطرنشان کرد: آمریکا تنها یکی از طرف‌های مورد مذاکره در قضیه‌ی برجام است و نمی‌تواند به‌تنهایی این قرارداد که دارای پشتوانه اجماع شورای امنیت است را با مخاطره مواجه کند و حتی درصورتی‌که دست به چنین اشتباهی بزند همان‌طور که مقام معظم رهبری هم تأکید کرده‌اند  بدعهدی همیشگی خود را  نشان می‌دهد و هیچ تأثیری در عزم و اراده ملی ما نخواهد داشت و جامعه بین‌المللی نیز چنین مسئله‌ای را از آمریکا نخواهد پذیرفت.


وی بابیان اینکه دیپلمات‌ها طبق فرمایش رهبری معظم انقلاب فرزندان انقلابی نظام هستند گفت: نباید بحث در موضوعاتی که مرتبط با منافع و امنیت ملی ما هست به سطح مسائل جناحی و سیاسی تقلیل پیدا کند و دستمایه بحث‌های انتخاباتی شود.


جلیلیان ادامه داد: از سال 84 که مباحث مربوط به هسته‌ای شروع شد ایران بارها و بارها تأکید کرد که متعهد به قوانین بین‌المللی است و صرفاً به دنبال استفاده علمی و صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است ولی دشمنان ما که همواره با معیارهای دوگانه با مهم‌ترین مسائل بین‌المللی برخورد می‌کنند با ناجوانمردی شروع به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کردند.


فرماندار سیروان خاطرنشان کرد: وقتی شورای امنیت و قدرت‌های جهانی به‌راحتی از کنار رژیم اشغالگر صهیونیستی که به‌رغم داشتن سلاح‌های هسته‌ای به هیچ‌کدام از میثاق‌های بین‌المللی وفادار نیست می‌گذرند نشان می‌دهد که این قدرت‌ها و در رأس آن‌ها آمریکا اغراض دیگری را دنبال می‌کنند و لذا در داخل همه‌ی جریان‌های سیاسی با هوشمندی و تبعیت از مقام معظم رهبری در این قضیه با لحاظ کردن منافع ملی  از مذاکره‌کنندگان و نتایج به‌دست‌آمده حمایت کنند.


جلیلیان تأکید کرد: تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه ایران مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد که درنهایت مردم در انتخابات سال 92  شعار اعتدال دکتر روحانی را پذیرفتند و سکان‌داری قوه‌ی مجریه و جایگاه شخص دوم نظام را به ایشان سپردند.


فرماندار سیروان گفت: دکتر روحانی با تکیه‌بر تجربه گران‌سنگ خود در شورای عالی امنیت ملی و به‌عنوان یک دیپلمات کارکشته و باتجربه و شناخته‌شده در سطح بین‌المللی  تیمی از زبده‌ترین دیپلمات‌ها را مسئول به سرانجام رساندن مذاکرات نمود و گروه مذاکره‌کننده با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب توانستند در یک ماراتن 22 ماهه سخت و نفس‌گیر مذاکرات را به سرانجام برسانند به‌گونه‌ای که تمامی تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای در مقابل اجرای تعهدات ایران لغو شد.


جلیلیان با تأکید بر اینکه جریان مذاکرات در داخل و خارج با منتقدان پرسروصدایی مواجه شد گفت: عده‌ای از این منتقدان در داخل از ابتدا گفتند قدرت‌های جهانی پای میز مذاکره نمی‌آیند اما پس از آمدن 6 قدرت به عرصه مذاکرات باز اعلام کردند که مذاکرات به نتیجه نخواهند رسید اما زمانی که توافق انجام گرفت تأکید کردند که تعهدات اجرا نمی‌شود بازهم پس از فروریختن تحریم‌های مرتبط و مورد تعهد در بحث هسته‌ای می‌گفتند که کلیه تحریم‌های پس از انقلاب به‌صورت کامل لغو شوند لغو کامل مطالبات از ابتدای انقلاب را به‌عنوان مطالبه اصلی مردم مطرح کردند.


جلیلیان در ادامه تأکید کرد: برجام از موفق‌ترین نمونه‌ها تاریخ دیپلماسی جهان است که یک کشوری بدون درگیر شدن در جنگ از فصل 7 هفت منشور سازمان ملل خارج‌شده باشد و همچنین کشوری مستقل بتواند در عرصه دیپلماتیک قدرت‌های جهانی را به بسیاری خصوصیات دیگر که برجام را به نمونه‌ای مهم در تاریخ روابط بین‌الملل پس از شکل‌گیری سازمان ملل بدل کرده است.


وی بابیان اینکه از آن‌طرف ماجرا هم باید به برجام توجه کنیم و اینکه اگر برجام اتفاق نمی‌افتاد با چه مسائلی مواجه می‌شدیم ادامه داد: از سال 84 تا 92 فروش نفت ایران از 2میلیون و 600 هزار بشکه به کمتر از 1 میلیون بشکه نفت رسید و در روزهای پایانی دولت قبل به 800 هزار بشکه هم رسید و از آنجائی که بنا بود هر 6 ماه یک‌بار 20 درصد از میزان فروش کشور کاسته شود دشمنان نظام و انقلاب به دنبال راهی بودند که فروش نفت ایران را به مرحله نفت در برابر غذا برسانند. و نکته‌ی مهم‌تر این بود که  علاوه بر کاهش فروش ظرفیت تولید نفت کشور به دلیل عدم وجود سرمایه‌گذاری‌های جدید و فرسوده‌شدن تجهیزات استخراجی و پالایشگاهی روزبه‌روز کمتر می‌شد.


فرماندار سیروان  بابیان اینکه منتقدان منصف حتماً به این روی سکه هم توجه می‌کنند گفت:  با پیروزی ایران در مذاکرات هسته‌ای امروز ظرفیت تولید ما بیش از 3 میلیون و 800 هزار بشکه و میزان فروش نیز به 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسیده و اخیراً هم در یک موفقیت دیگر سهم فروش ایران در شرایطی افزایش پیدا کرد که کشورهای عضو و غیر عضو اوپک ملزم به کاهش سهم فروش خود شدند که همین امر باعث شد رئیس‌جمهور روسیه بگوید که وزیر نفت ایران اوپک را احیاء کرد.


وی به ثمرات اجرای برجام در حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم‌ها کشتی‌های بین‌المللی در بندرهای ما لنگر نمی‌گرفتند و کشتی‌های ما در آب‌های بین‌المللی مجبور به استفاده از پرچم دیگر کشورها بودند و هیچ شرکت بیمه‌ای هم حاضر ‌به بیمه کردن کشتی‌ها و بارهای متعلق به ایران نبود و پول فروش نفت نیز قادر نبودیم پول فروش نفت را وارد کشور کنیم و ناگزیر بودیم که پول حاصل از فروش نفت را در همان کشور بگذاریم و یا در مقابل کالاهای بی‌کیفیت کشور خریدار را به‌جای بهای نفت دریافت کنیم.


جلیلیان تأکید کرد: در 40 سال گذشته حتی یک فروند هواپیمای نو خریداری نکردیم و هنوز یک سال از اجرایی شدن برجام نگذشته که دو قرارداد بزرگ برای نوسازی حمل‌ونقل هوائی کشور بسته‌ایم که به‌موجب این قراردادها نزدیک به دویست هواپیما از دو برند معروف هواپیماسازی دنیا ( 118فروند ایرباس و 80 فروند بوئینگ) با آخرین استانداردهای جهانی به ایران تحویل داده می‌شود که ناوگان هوائی کشور را با تحول جدی مواجه خواهند نمود و نکته مهم این قراردادها این است که 15درصد هزینه‌ی تأمین آن‌ها  از منابع ملی و 85 درصد از محل فروش بلیط تأمین خواهد شد از طرف دیگر ضمن جلوگیری از خروج 5 میلیارد دلار در سال به جیب ایرلاین های خارجی همین مبلغ درواقع صرف نوسازی و فراهم نمودن شرایط مناسب سفر ایمن برای شهروندان فراهم می‌شود.

وی بابیان اینکه متأسفانه منتقدان برجام صرفاً به انتقاد می‌پردازند و هیچ جایگزین و پیشنهاد مناسبی به‌جای مذاکرات ارائه نکرده‌اند، گفت: از میان رفتن فضای ایران هراسی و شرایط و فضایی که دشمنان قسم‌خورده منطقه‌ای و جهانی نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده بودند نیز از دیگر دستاوردهای مهم اما شاید غیرملموس این پیروزی بزرگ و ماندگار است.
فرماندار سیروان خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که در شرایطی که رئیس‌جمهور جدید آمریکا در شعارهای انتخاباتی خود برجام را موافقت‌نامه‌ای غیرقابل‌قبول اعلام کرد جامعه جهانی به‌ویژه شورای امنیت و  اتحادیه اروپا بر لزوم حمایت از برجام تأکید کردند و همین امر نشان می‌دهد اجماعی که بر ضد کشور ما در سطح بین‌المللی شکل‌گرفته بود امروز به برکت رهنمودهای مقام معظم رهبری، قدرت و صلابت نظامی کشور و مذاکرات غرورآفرین دیپلمات‌های عزیز و فرزندان انقلاب کاملاً از بین رفته و امروز ایران به‌عنوان یک کشور مؤثر در منطقه و جهان به ایفای نقش می‌پردازد.
جلیلیان تأکید کرد: به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران از دیگر دستاوردهای برجام بود و امروز نه‌تنها این حق برای ایران تثبیت و به رسمیت شناخته‌شده است حتی ما می‌توانیم از پیشرفته‌ترین مدل‌های سانتریفیوژ در تأسیسات هسته‌ای استفاده کنیم.


وی گفت: زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شود  و با واقعیت‌های موجود مواجه شود قطعاً نمی‌تواند برجام را با چالش جدی مواجه نماید و تمدید تحریم‌های داماتو نیز نشان‌دهنده بدعهدی آمریکا بود.
فرماندار سیروان در پایان بار دیگر تأکید کرد: موفقیت‌های ما در عرصه بین‌المللی و ازجمله در برجام متعلق به ملت، نظام و رهبری است و نباید به این مسائل به‌صورت جناحی و انتخاباتی نگاه کنیم.

انتهای پیام

نظر شما