شناسهٔ خبر: 17542369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

3 دلیل الجزیره برای اینکه ترامپ می تواند برجام را لغو کند/ برهم زدن برجام هدفِ عربستان سعودی است

سومین دلیل نیز این است که آینده توافق نه تنها در واشنگتن بلکه حتی در ایران، جایی که تندروها هیچ گاه با قدرت از آن حمایت نکرده اند نیز بسیار آسیب پذیر است.

صاحب‌خبر -
روز نو :  
سومین دلیل نیز این است که آینده توافق نه تنها در واشنگتن بلکه حتی در ایران، جایی که تندروها هیچ گاه با قدرت از آن حمایت نکرده اند نیز بسیار آسیب پذیر است.

کارشناسان بر این باور هستند که چهار موضوع در زمینه سیاست خارجی، وجود دارد که دولت ترامپ ممکن است در آن دچار مشکل شود.
 
به گزارش روز نو به نقل از الجزیره انگلیسی، دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا خود را به عنوان یک توافق ساز معرفی کرده است اما قطعا می توان گفت که یکی از مهمترین توافقات تاریخ آمریکا در 40 سال گذشته و پس از توافق کمپ دیوید، توافق هسته ای ایران است که در دولت اوباما ایجاد شد.
 
آنچه که در نتیجه توافق هسته ای ایران به وجود آمد چیزی بود که سال ها تحریم های شدید غرب علیه ایران نتوانسته بود این نتیجه را کسب کند، طرح جامع اقدام مشترک موجب کنترل برنامه هسته ای ایران و محدود شدن و کاهش ذخایر هسته ای این کشور شد.
 
با این وجود ترامپ این توافق را بدترین توافق مورد مذاکره خواند و وعده پاره کردن آن را مطرح کرد. با این وجود ترامپ همچنان در قبال مسکو مواضع مثبتی را اتخاذ کرد و این نیز در شرایطی است که مهمترین متحد ولادیمر پوتین در جنگ سوریه ایران است.
 
علاوه بر آن می توان گفت که ایران به صورت فعالانه در حال مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق است.
 
دلایل زیادی وجود دارد که ترامپ به سمت لغو برجام حرکت کند، دلیل نخست این است که وی نیز همانند هیلاری کلینتون و برخلاف اوباما حامی اسرائیل است و اسرائیل نیز علیه ایران و برجام است.
 
دلیل دوم این است که چشم انداز فعالیت های اقتصادی آمریکا در ایران بسیار کم سو است و ای در حالی است که فرصت مشابه در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی برای آمریکا بسیار بالا است. ریاض در شرایطی که در جنگ نرم با ایران به سر می برد، نسبت به لزوم نزدیکی روابط خود با واشنگتن نیز آگاه است و تشویق ترامپ به برهم زدن توافق ایران نیز هدف پادشاهی سعودی است.
 
سومین دلیل نیز این است که آینده توافق  نه تنها در واشنگتن بلکه حتی در ایران، جایی که تندروها هیچ گاه با قدرت از آن حمایت نکرده اند نیز بسیار آسیب پذیر است، جایی که بن بست سیاسی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آوریل 2017 در حال شکل گیری است.

*نامه نيوز

برچسب‌ها:

نظر شما