شناسهٔ خبر: 17540163 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مزیت‌ها و چالش‌های واگذاری مسئولیت اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر

مدیر انتشارات علمی - فرهنگی:تشکل‌های نشر، باید بهتر از گذشته نمایشگاه کتاب را برگزار کنند

مسعود کوثری، گفت:واگذاری برخی مسئولیت‌های به تشکل‌های نشر، برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب سال جاری صورت گرفت و امیدواریم با واگذاری کامل امور اجرایی نمایشگاه کتاب سال آینده به این نهادهای صنفی، شاهد فعالیت‌ جدی‌تر ناشران در برگزاری نمایشگاه کتاب باشیم.

صاحب‌خبر -
 
مسعود کوثری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره واگذاری امور اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل‌های نشر عنوان کرد: رویکرد وزارت ارشاد در تقویت نهادهای صنفی و مردم نهاد، همچنین کاهش تصدی‌گری دولت اتفاق مبارکی است؛ زیرا از یک سو منجر به کاهش فعالیت‌های اجرایی دولت می‌شود و  فرصت تمرکز بیشتری برای سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت در این حوزه به دست مسئولان فرهنگی می‌دهد. از سوی دیگر ظرفیت‌های بالقوه نهادهای اجتماعی و غیر انتفاعی، در این زمینه شکوفا می‌شود.
 
مدیر انتشارات علمی فرهنگی افزود: بر همین اساس طرح مشارکت تشکل‌های نشر در برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از مدت‌ها پیش مطرح بود، برای اولین‌بار در نمایشگاه سال جاری صورت گرفت و امیدواریم با واگذاری کامل امور اجرایی نمایشگاه کتاب سال آینده به این نهادهای صنفی، شاهد فعالیت‌ جدی‌تر ناشران در امور مربوط به حوزه نشر باشیم.
 
وی با اشاره به برخی مزیت‌های این واگذاری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین امتیازهای واگذاری فعالیت‌های اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر، تسریع و تسهیل امور اجرایی خواهد بود؛ زیرا کار‌ها  بدون  تأخیرهایی بروکراسی دولتی به انجام می‌رسد و  از آن‌جایی که  انگیزهای زیادی در بخش خصوصی برای
طرح واگذاری امور اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل های نشر، اتفاقی مثبت و امری ضروری است، اما باید مکانیزم مشخصی برای دریافت آرای ناشران فعال در نمایشگاه کتاب فراهم شود.
انجام فعالیت‌های صنفی وجود دارد، انتظار می‌رود فعالان صنفی فعالیت‌های اجرایی نمایشگاه کتاب را بهتر و سریع‌تر‌ا‌نجام دهند. همچنین پویایی و چابکی این نهادهای صنفی، در روزآمد کردن فعالیت‌های این حوزه نیز نقش به سزایی خواهند داشت.
 
کوثری در ادامه به چالش‌های پیش‌روی این موضوع اشاره کرد و گفت: برخی نواقص هم در فرایند واگذاری‌ اختیارات وجود دارد و تا حدی هم موجب نارضایتی برخی ناشران، از جمله انتشارات علمی فرهنگی می‌شود. مثلا  تشکل‌های نشر هنگام تقسیم کار و مشارکت دادن ناشران یکسان رفتار نمی‌کنند، انتظار می‌رود این مشکل درون صنفی با مذاکره و تبادل نظر حل و فصل شود و در راستای برگزاری هر‌چه بهتر نمایشگاه کتاب تهران تلاش شود.
 
مدیر انتشارات علمی فرهنگی در این باره توضیح داد: به استناد تجربه سال گذشته می‌گویم در جانمایی‌ غرفه‌ها و مشارکت ناشران در برخی امور، تقسیم‌بندی‌ها چندان منصفانه نبود و انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته، موثر‌تر و مسنجم‌تر عمل شود. از آن‌جایی که مسئولان تشکل‌های صنفی در نمایشگاه کتاب، از فعالان حوزه نشر بودند، سبب شد که برخی تصمیم‌گیری‌ها  به نفع  منافع گروه یا عده‌ای سوق پیدا ‌کرد، بر این اساس دارد در این دوره نسبت به این مسائل با دقت بیش‌تری عمل شود.
 
وی با تأکید بر ضرورت نظارت بر واسپاری‌ و تفویض مسئولیت‌ها به تشکل‌های نشر، گفت: طبیعتا باید مرجعی برای رسیدگی به این امور وجود داشته باشد تا ناشران معترض بتوانند صدای‌شان را به گوش مسئولان برسانند. در سال گذشته وزارت ارشاد مسئولیت نظارت را بر عهده داشت و ناشران می‌توانستند نارضایتی خود را ابراز کنند، اما در نمایشگاه آینده که تمام امور اجرایی به تشکل‌های نشر واگذار خواهد شد نگرانی‌های بسیاری درباره رخ دادن مجدد این اتفاق و عدم پیگیری آن وجود دارد.
 
کوثری نگرانی‌های ناشران در این زمینه را نیازمند توجه ویژه دانست و گفت: ضمن این‌که معتقدم طرح واگذاری امور اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل های نشر، اتفاقی مثبت و امری ضروری است، اما باید مکانیزم مشخصی برای دریافت آرای ناشران فعال در نمایشگاه کتاب فراهم شود.

نظر شما