شناسهٔ خبر: 17539765 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

حفظ وحدت در برابر دشمنان اسلام، بر خلافت رسمی و حکومت ظاهری اولویت دارد

حوزه/ مطابق نظر قرآن و سنت نبوی و سیره علوی اثبات شده است، حفظ وحدت جامعه اسلامی و مسلمانان در برابر دشمنان اسلام، بر خلافت رسمی و حکومت ظاهری بر جامعه اسلامی اولویت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام طیب حسینی امروز در کمیسیون تخصصی کنفرانس بین المللی گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب که در قم برگزار شد گفت: یکی از اساسی ترین مسایل کلامی مورد اختلاف میان شیعه امامیه و مذاهب اهل سنت، اختلاف در جانشینی و خلافت پیامبر است.

وی افزود: امامیه خلافت پیامبر را بعد از رسول خدا(ص) امیرمومنان و اهل سنت ایشان را خلیفه چهارم می دانند؛ این اختلاف در طول چهارده قرن تاریخ اسلام، پیامدههای مذهبی، سیاسی و اجتماعی به بار آورده است.

دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: به نظر می رسد  عامل اصلی این همه اختلاف و دشمنی و آثار و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن فاصله گرفتن از آموزه های قرآن مجید و سنت واقع گرایانه و معتدل پیامبر و امیرمومنان در مقام دو الگوی مورد اجتماع همه مسلمانان است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:اگر به قرآن و سوره طه مراجعه کنیم می بینیم که در کنار تایید وجوه اختلاف در این موضوع بر ضروری بودن حفظ وحدت و یکپارچگی میان امت اسلام تاکید شده است.

وی گفت:  مطابق نظر قرآن و سنت نبوی و سیره علوی اثبات شده است، حفظ وحدت جامعه اسلامی و مسلمانان در برابر دشمنان اسلام، بر خلافت رسمی و حکومت ظاهری بر جامعه اسلامی اولویت دارد.

وی اظهارکرد: بر اساس آموزه های قرآن، سوره طه و به تبع آن بنا بر توصیه های پیامبر و سیره عملی امام علی(ع) ضرورت دارد همه پیروان و باورمندان به قرآن مجید اختلافات اساسی مذهبی خود را که به تفرقه میان امت واحده اسلامی انجامیده و موجبات جنگ های داخلی و تضعیف امت اسلامی را فراهم آورده، کنار نهند و در عمل همه تلاش های خود را برای وحدت مسلمانان به کار بگیرند.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: راه کارهایی که در سوره طه برای وحدت بیان شده است شامل عناصری چون توجه به شرایط جامعه اسلامی و واقعیت ذاتی انسان، عدم از هم پاشیدن امت اسلامی به دلیل وجود اختلاف، عدم توهین به مقدسات هم، مقابله با سرکشان از این اتحادو.... است

نظر شما