شناسهٔ خبر: 17537299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گفت‌وگو با مانی رهنما، خواننده

20 سال است دوچرخه سوارم

مانی رهنما از جمله خوانندگان موسیقی فاخر است که تجربه همکاری با مرحوم بابک بیات را در کارنامه دارد و اتفاقا با آهنگ «پرنده» از ساخته‌های این آهنگساز به شهرت رسید.

صاحب‌خبر -

او سابقه همکاری با مسعود کیمیایی را هم در فیلم «مرسدس» دارد که قطعه آن فیلم یکی از ماندگارترین آهنگ‌های پاپ آن هم از نوع فاخر و وزین محسوب می‌شود. بعد از انتشار نزدیک به ده آلبوم، رهنما اسفند امسال جدیدترین آلبومش را منتشر می‌کند. با او درباره برخی مسائل زندگی‌اش به گفت‌وگو نشستیم. جالب است بدانید این خواننده 20 سال است دوچرخه‌سوار است و در اوقات فراغتش روزی دو سه ساعت رکاب می‌زند. مشروح گفت‌وگو با مانی رهنما را در ادامه بخوانید.

از آخرین فعالیت‌هایتان در زمینه انتشار آلبوم و کنسرت برای خوانندگان ما بگویید.

آلبوم جدیدم اسفند منتشر می‌شود که شامل 12 قطعه است. اسمش هنوز مشخص نشده است. در زمینه کنسرت هم 15 دی یک کنسرت خصوصی در نیاوران برگزار کردم. خیلی از دوستان نتوانستند بیایند، چون فصل امتحانات بود. دوستان تمایل داشتند باز هم تمدید شود که روز
5 اسفند این کنسرت با همان شکل دوباره تکرار می‌شود.

با سریال‌های تلویزیونی برای خواندن تیتراژ همکاری ندارید؟

فعلا پیشنهادی نیست، اما اگر باشد و صدای من هم مناسب آن تیتراژ باشد حتما کار می‌کنم.

در لحظه‌های تنهایی و خلوت با چه چیزی خودتان را سرگرم می‌کنید؟

دیدن فیلم، خواندن کتاب، تمرین پیانو غیر از قطعاتی که در اجرا و ضبط می‌نوازم و البته ورزش کردن.

پس اهل ورزش هم هستید؟

بله. 20 سال است دوچرخه‌سوارم. با بچه‌های دوچرخه‌سواری دوست هستم. خیلی بچه‌های خوبی هستند. کنارشان هستم و از آنها خیلی چیزها یاد گرفتم. با این‌که ورزش بسیار مفرح و سالمی است اما به نظرم در حق ورزش دوچرخه‌سواری کم لطفی می‌شود. یکی از ورزش‌هایی است که خیلی بر سلامت تاثیر می‌گذارد. من معمولا روزی دو سه ساعت رکاب می‌زنم.

خیلی‌ها دوست دارند دوچرخه‌سواری کنند اما برخی به‌خاطر خودنمایی هم که شده دنبال دوچرخه گران هستند.

اتفاقا اصلا این طور نیست. یکدفعه که نباید دوچرخه گران گرفت. همه چیز رفته‌رفته و بتدریج صورت می‌گیرد. کافی است دوچرخه از نظر طول کمر و پاها اندازه شخص باشد. جایی که دوچرخه می‌خرند باید به این موضوع دقت کنند، چون اگر رعایت نکنند، کمر درد می‌آورد. اما اگر اندازه دوچرخه مناسب باشد، کافی است. چون این ورزش روی قلب و ماهیچه‌ها خیلی تاثیر مثبت دارد.

بیشتر چه کتاب‌هایی می‌خوانید؟

معمولا رمان‌های تاریخی می‌خوانم. از نوجوانی این کتاب‌ها را دوست داشتم و هنوز هم این علاقه ادامه دارد، چون بسیار بسیار جذاب است.

چقدر با خانواده وقت سپری می‌کنید؟

کلا در کنار خانواده هستم. در کنار پسرم و همسرم.

پسرتان چند ساله است؟

18 سال.

پسرتان هم وارد عرصه موسیقی شده است؟

در هنرستان موسیقی رشته پیانو و آهنگسازی قبول شده و جزو آهنگسازان برتر آنجاست. خیلی هم به کارش علاقه‌مند است.

خودتان هم به پسرتان در زمینه موسیقی آموزش می‌دهید؟

قرار است وقتی حنجره‌اش آماده شود برای تعلیمات آواز او را آموزش دهم. اما جوان‌های این دوره ماشاءالله آنقدر آماده‌اند و به منابع دسترسی دارند که با نسل ما متفاوت است. ما کلی وقت می‌گذاشتیم تا به منابع دسترسی پیدا کنیم. من باید ساعت‌ها از کارگاهی که در آن کار می‌کردم، راه می‌افتادم تا به استادم برسم. اما حالا دسترسی جوان‌ها هم به فضاهای مجازی کم نیست و این باعث شده به خیلی از منابع دست پیدا کنند. بخصوص نسل‌های متولد دهه 70 و 80، اینها خیلی فعالند و از فضای فعلی موسیقی خسته هستند و فضای نویی را می‌خواهند.

خودتان چقدر اهل فضای مجازی هستید؟

به هرحال فضاهای مجازی الان وسیله‌ای است در دنیا و نمی‌توان آن را کتمان کرد، ولی من زیاد هم غرق موضوع نیستم. فقط در حدی که رفع احتیاجات دنیای امروز را بکنم، چون واقعا اگر دقت نکنیم، آدم را غرق می‌کند. فضاهای مجازی مثل این می‌ماند که آدم به‌جای این‌که برود کوه یا بدود یا دوچرخه‌سواری کند، در خانه بنشیند با پلی‌استیشن، فوتبال بازی کند. بنابراین در فضاهای مجازی حضور دارم، اما نه آنقدر زیاد. به‌نظرم استفاده زیاد از اندازه هر چیزی مخرب است.

سجاد روشنی - جام‌جم

نظر شما