شناسهٔ خبر: 17537092 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دنیای اقتصاد گزارش داد: چهره متفاوت کارنامه بورس

تهران- ایرنا- «چهره متفاوت کارنامه بورس»، «پادزهر تکرار پلاسکو»، «سقف دلار کوتاه‌تر شد»، «روایت تجار از طرح جدید جذب سرمایه» و «چشم‌انداز صعود شکننده در بازار فولاد» مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره یکشنبه سوم بهمن است.

صاحب‌خبر -

**چهره متفاوت کارنامه بورس
در روزهای پایانی دی‌ماه سامانه کدال شاهد ترافیک انتشار گزارش‌های فصلی به‌خصوص گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها بود. «دنیای اقتصاد» عملکرد 207 شرکت بورسی را براساس این گزارش‌ها مورد بررسی قرار داده است. موضوعی که تاکید می‌کند در بخش‌های مهمی از صنایع بهبود نسبی در سودآوری حاصل شده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته عمده گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها حاکی از یک وضعیت رکودی بود. با وجود این چهره متفاوت عملکرد شرکت‌ها، افت روز گذشته شاخص بورس بر انتظارات بالای سهامداران تاکید دارد.

**پادزهر تکرار پلاسکو
آمارهای اولیه درباره ابعاد «تهدید تهران با آتش‌سوزی‌های مشابه فاجعه تلخ پلاسکو»، از استعداد بروز حوادث به مراتب بزرگ‌تر در شهر به‌واسطه وجود دست کم 3000 سازه پرخطر – به لحاظ نوع فعالیت‌ در ساختمان و ناایمن بودن بنا - حکایت دارد. استادان شهرسازی و صاحب‌نظران اقتصاد شهری در واکنش به این نگرانی‌ عمومی، راهکارهای «ضربتی» و «پایدار» برای مهار تهدید تازه آشکارشده را معرفی کردند. آنچه در گام اول باید به‌عنوان یک خلأ در ضوابط ساختمانی، مورد توجه شهرداری‌ها، مالکان برج‌های تجاری و بهره‌برداران این بناها قرار گیرد، «مدیریت بهره‌برداری و سرویس‌‌های دوره‌ای ساختمان‌» است که عمل به آن می‌تواند از تبدیل شدن حریق جزئی در بخشی از ساختمان به آتش‌سوزی گسترده جلوگیری کند.

این اقدام سبب می‌شود امکانات حیاتی سازه از بابت میزان مقاومت در برابر حریق، حوادث غیرمترقبه و انسان‌ساز، متناسب با گذشت زمان ارتقا یابد و عمر موثر ساختمان‌های قدیمی - برخلاف آنچه گروهی درباره پلاسکو مطرح می‌کنند - همچون سایر کشورها، به بالای 100 سال افزایش یابد. راهکار پایدار اما «خروج کارگاه‌های تولیدی و انبارهای کالا» از مناطق متراکم و قدیمی شهر است.

**سقف دلار کوتاه‌تر شد
در اولین روز کاری بهمن‌ماه، دلار هفتمین روز کاهشی را پشت‌سر گذاشت تا سقف قیمت این ارز پایین‌تر بیاید. روز شنبه، دلار 40 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 815 تومان رسید. به گفته فعالان، ادامه فروش ارز توسط صرافی‌های بانکی مهم‌ترین عاملی بود که قیمت را در مسیر کاهشی قرار داد. افت نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش دلار در کشورهای همسایه از دیگر عواملی بودند که در افت قیمت اثرگذار بودند. با وجود روند کاهشی شاخص ارزی، شماری از نوسان‌گیران همچنان از خرید دلار ناامید نشده‌اند.

**روایت تجار از طرح جدید جذب سرمایه
«جذب سرمایه خارجی»، جزو اولویت‌های دولتمردان در فضای پسابرجام برای رونق اقتصادی در کشور به شمار می‌رود. اهمیت این موضوعی تاجایی است که متولیان بانکی کشور را نیز به تکاپو انداخته تا با هدف حمایت از جذب سرمایه‌گذاری‌های مشترک، امتیاز ویژه‌ای برای شرکای خارجی در نظر بگیرند. به‌طوری که براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، همه شرکت‌های ایرانی ‏- خارجی که با دست‌کم 50 درصد سرمایه‌گذاری طرف خارجی در کشور ایجاد می‌شوند، برای حداکثر سه‌سال یک ذی‌نفع واحد مستقل قلمداد خواهند شد. به موجب این مصوبه، امکان تخصیص اعتبار برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ به راحتی فراهم و سرمایه‌گذار خارجی دیگر، برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود، با محدودیت و مانعی روبه‌رو نخواهد شد. از سوی دیگر، اگرچه این مصوبه، به سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به ایران چراغ سبز نشان می‌دهد، اما در عین حال، این شرط را نیز مطرح کرده که سرمایه‌گذاری طرف خارجی نباید از 50 درصد کمتر شود.

**چشم‌انداز صعود شکننده در بازار فولاد
بازار جهانی فولاد در روزهای اخیر یکی از پیچیده‌ترین شرایط تاریخ خود را سپری می‌کند؛ زیرا سیگنال‌های متناقض بسیاری بر این بازار حاکم شده و از آن مهم‌تر، این سیگنال‌ها در کنار خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌های موجود هنوز بر روند قیمتی تاثیر چندانی نگذاشته‌اند. این موارد نشان می‌دهد که روند قیمتی در بازار فولاد هم‌اکنون شبیه به سایر بازارهای فلزی همچون فلزات پایه در نوسان است که نشان می‌دهد ویژگی‌های بنیادین در بازار جهانی فولاد و تقابل واقعی عرضه و تقاضا و فاکتورهای موثر بر قیمت تمام شده آن تاثیر پیشین را بر این بازار از دست داده‌اند. این نکته را باید بسیار مهم و خطیر ارزیابی کرد؛ زیرا ترسیم واقعیت‌های این بازار و تحلیل دورنمای آن به ابزارهای تحلیلی و تفسیری جدیدی نیاز پیدا کرده است. در این گزارش سعی داریم تا به تمامی ویژگی‌های موثر تا حد امکان بپردازیم؛ ولی رویکردهای ضد و نقیض این بازار نگرانی‌ها را از دورنمای قیمتی عمیق‌تر کرده است.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مرضیه دهقانی** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9165**9131

انتهای پیام /*

نظر شما