شناسهٔ خبر: 17536806 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سه سارق در تئاترشهر/اولین اجرای مددجویان زندان در جشنواره

گروه تئاتر مددجویان مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به اجرای تئاتر خیابانی می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

پارسوا پاکیزه (کارگردان نمایش) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از اجرای نمایش «املت با گوجه ایرانی» به نویسندگی میثم سرآبادانی، خبر داد و گفت: این نمایش با حضور سه بازیگر که از مددجویان بخش سرقت هستند اجرا می‌شود.

پاکیزه با اشاره به اینکه «املت با گوجه ایرانی» قبلا منتخب تئاتر جشنواره فجر زندان‌های کشور در سال ۹۵ بوده و رتبه اول را در کارگردانی و بازیگری به دست آورده است، گفت: طبقه گفته کانون تئاتر خیابانی اولین بار است که زندانی‌ها در محوطه تئاترشهر و در قالب جشنواره تئاتر فجر می‌توانند اجرای تئاتر خیابانی داشته باشند.

این کارگردان تئاتر محوریت داستان را حمایت از تولیدات داخلی خواند و گفت: «املت با گوجه ایرانی» سه کاراکتر دارد؛ یک سیاه، یک تاجر ایرانی و یک تاجر چینی که باهم کشمکش دارند و بحثی شکل می‌گیرد و سیاه هم داوری است که قضاوت می‌کند.

پاکیزه با اشاره به تکیه نمایش بر روی مضامین مختلف اخلاقی و اجتماعی و تاکید لزوم استفاده از کالای ایرانی بای حمایت از تولید داخلی، گفت: بخش قابل توجهی از کسانی که در زندان هستند به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی است؛ از سرقت گرفته تا چک و کلاهبرداری همه ریشه در اقتصاد بیمار کشور دارند. بنابراین وقتی این نمایش را در ندامتگاه اجرا کردیم با استقبال خوب زندانیان روبرو شد.

او با بیان اینکه «املت با گوجه ایرانی» در بخش مهمان سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، گفت: این کار تم طنز داشته و با حضور شخصیت «سیاه» در واقع اشاره‌هایی هم به نمایش‌های ایرانی و روحوضی شده است.

پاکیزه با اشاره به انتخاب بازیگران گفت: هر سه مددجوی بازیگر از بند سرقت هستند؛ دو نفر در مرحله رد مال هستند و به دلیل مشکلات اقتصادی هنوز نتوانسته‌اند آزاد شوند و یک نفر هم ماه‌های آخر حبس خود را می‌گذراند.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: این نمایش را قبلا با بازیگران دیگری اجرا کرده بودم اما بعد از اینکه کار در جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شد سه بازیگر دیگر انتخاب کردم. چون باید بازیگران محکومیت قطعی می‌داشتند و می‌توانستند وثیقه‌ای بگذارند. بنابراین سه بازیگر را که در قسمت هنری ندامتگاه مشغول بودند و چند سال است با آنها کار می‌کنم انتخاب کردم.

پاکیزه با بیان اینکه «املت با گوجه ایرانی» در سه نوبت در جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود، گفت: این نمایش چهارم بهمن ساعت ۱۷ در محوطه تئاتر شهر، ششم ساعت ۱۶.۳۰ خانه هنرمندان و دهم بهمن ساعت ۱۸.۳۰ در محوطه تئاتر شهر اجرا خواهند داشت.

نظر شما