شناسهٔ خبر: 17536725 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم تکمیل کابینه ترامپ نشان واگرایی سیاسی در طیف جمهوری‌خواهان/ اسرائیل محور اصلی سیاست خارجی

ایلنا: تایید وزرای دفاع و امنیت داخلی در کابینه جدید آمریکا نشان از آن دارد که مسائل نظامی در اولویت سیاست‌های جمهوری‌خواهان قرار دارد.

صاحب‌خبر -

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تایید دو نفر از گزینه‌های معرفی شده دونالد ترامپ توسط نمایندگان سنا اظهار کرد: رای بالایی که از سوی مجلس سنای ایالات متحده به ژنرال «جیمز ماتیس» داده شد و موجب ورود وی به پنتاگون خواهد شد، به نوعی در جهت آرام‌سازی تنش‌های اخیر ایالات متحده با اسرائیل قلمداد می‌شود. به گونه‌ای که ژنرال ماتیس اصالتاً یهودی است و در دفاع از اسرائیل و همچنین ضدیت با روسیه عزم جدی دارد و به نوعی می‌توان گفت که محافظه‌کاران در بُعد نظامی به دنبال کلید زدن اسلام هراسی از نوع جدید در منطقه هستند. چراکه جیمز ماتیس علاوه بر یهودی بودن، یکی از نظامیان کهنه‌کار و دارای نظریه و استراتژی به شمار می‌رود.

وی افزود: نفر دوم یعنی «جان کلی» که به عنوان مسئول امنیت داخلی آمریکا با ۸۸ رای مثبت سنا توانست این جایگاه را به خود اختصاص دهد، همانند جیمز ماتیس یک ژنرال با سابقه در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده بوده است که رهبری جناح غربی نیروهای آمریکا در عراق را به عهده داشته است که این نشان می‌دهد تهدید تروریسم با توجه به سخنان وی در مراسم تحلیف در آمریکا جدی گرفته شده است. علاوه بر آن باید بدانیم که رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده که دو روز قبل وارد کاخ سفید شد، باید حدود ۲۰۰ نفر را برای تصدی پست‌های دولتی به صورت شخصی انتخاب و معرفی کرده یا اینکه اقدام به نظر دهی در این خصوص کند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که ضعف ترامپ در چینش کابینه خود یکی از ابعاد عدم توانایی وی در اداره کشور به شمار می‌رود، گفت: در حالت فعلی خلأ به وجود آمده برای معرفی وزرا و کسانی که می‌بایست پست‌های دولتی را اشغال کنند، توسط دونالد ترامپ رقم خورده است. چراکه در زمان ورود اوباما به کاخ سفید شاهد بودیم که تمامی کابینه وی انتخاب و معرفی شده بودند اما در مورد ترامپ چنین چیزی صادق نیست و نشان از یک واگرایی سیاسی دارد. مدل سخنرانی ترامپ کاملاً عوام‌فریبانه بود و تنها به سر دادن چند شعار در این بین بسنده کرد. تا جایی که توهین به مقام‌های سابق ایالات متحده توسط وی یکی از غیرقابل تصورترین اعمال او در روز تحلیف به شمار می‌رود که در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مخالفت بسیاری از سناتورها با ترامپ در روز تحلیف کاملاً مشخص شد؛ تا جایی که در زمان انتقال قدرت بسیاری از سناتورهای ایالات متحده در زمان سوگند حضور پیدا نکردند و این نشان از وجود شکاف میان قوه مقننه ایالات متحده با کاخ سفید دارد. لذا آینده و اقدام‌های آتی آمریکا به دلیل وجود دونالد ترامپ در راس امور این کشور بسیار مبهم خواهد بود. به صورتی که نطق تحلیف وی ضعیف و کم محتوا نگاشته شده بود و یک دستپاچگی در چهره ترامپ دیده می‌شد که این نشان از خودخواهی و سستی وی در فهم عرف دیپلماتیک و سیاسی دارد. لیکن تمامی موارد به علاوه سخنرانی خاخام یهودی در مراسم تحلیف نشان می‌دهد که روابط با اسرائیل یکی از محورهای اساسی سیاست‌های خارجی ترامپ خواهد بود که در دوران اوباما کاملاً کمرنگ شده بود.

نظر شما