شناسهٔ خبر: 17536679 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گیربکس خودروتان سالم است؟

پس از پیشرانه، برای شروع و ادامه حرکت، می‌بایست به جعبه‌دنده امید داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین ، ایرادات جعبه‌دنده در خودروها، جزو تعمیرات گران‌قیمت محسوب می‌شوند و به دلیل ظرافت قطعات و همچنین نیاز به تخصص بالا در هنگام انجام تعمیرات، همواره برای دارندگان خودرو کارکرده ایجاد ترس می‌کند.

این اتفاق زمانی به بحران تبدیل می‌شود که شما از نسل‌های قبلی خودروها استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال خودروسازی هیوندا که دائماً در حال تغییر محصولات خود می‌باشد، تجهیزات پیشرفته‌تری را در خودروها به کار می‌برد و مشخصاً یافتن قطعات خاص برای نمونه‌های پیشین به‌مراتب کار تعمیر را سخت‌تر می‌کند. شاید بالاجبار، راهی فروشگاه‌های قطعات دست‌دوم شوید.

پس بدانید که چه نشانه‌هایی از خودرو، نشان‌گر ایرادات جعبه‌دنده است:

صدای زوزه باحالت بم:

در جعبه‌دنده‌های دستی، ممکن است یک یا چند چرخ‌دنده دچار مشکل باشد. اینکه کدام‌یک از دنده‌ها خراب‌شده است درحرکت مشخص می‌شود. در هرکدام از دنده‌ها که صدای زوزه بم شنیده شد، نشان از ایراد آن دنده است.

روغن‌ریزی، ایرادی واضح:

وقتی جعبه‌دنده یک خودرو دچار روغن‌ریزی می‌شود، یک عارضه جدی جعبه‌دنده را تهدید می‌کند. این اتفاق در خودروهای دنده‌اتوماتیک می‌تواند به تخریب حیاتی جعبه‌دنده منجر شود و در جعبه‌دنده‌های دستی، می‌تواند حداقل به خرابی برنجی‌ها منجر شود.

دنده‌ای که جا نمی‌رود یا به‌سختی جا می‌رود . . .

این جعبه‌دنده، کار از کارش گذشته است و به مرحله بحران رسیده است. دنده‌ای که این شرایط را داشته باشد به‌احتمال‌زیاد دارای ایرادات جدی در برنجی‌ها است.

تقه در ایست و شوک درحرکت:

گیربکس‌های اتوماتیک در هنگام انتقال به حالت D، امکان دارد به خودرو تقه بزند که نشان از ایراد جعبه‌دنده دارد. همین وضعیت در هنگام رانندگی، به صورتی است که اگر در تعویض دنده‌ها، به راننده شوک وارد کند نشانگر ایراد گیربکس خواهد بود.

موارد ذکرشده، تنها بخشی از ضایعات جعبه‌دنده‌ها است. پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکل، خودرو را هراز چند گاهی، به یک تعمیرکار معتمد نشان دهید.

نظر شما