شناسهٔ خبر: 17536542 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

سرنوشت «برجام» در آمریکای ترامپ!

به نظرمی‌رسد که آمریکا و مشاوران ترامپ هم او را توجیه خواهند که بحث معاهدات بین‌المللی به چه صورت خواهد بود.

صاحب‌خبر -
عباسعلی منصوری آرانی، نماینده سابق مجلس در گفت و گو با نامه نیوز در خصوص حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور رسمی آمریکا و آینده روابط  منطقه و ایران پس از ترامپ گفت: اساسا روابط در سطح بین الملل بستگی به اقتدار کشورها دارد و آن چیزی که روابط  میان کشورها را تنظیم می‌کند میزان اقتداری است که هر کشوری دارد. بنا براین چه اوباما و چه ترامپ و یا هر رئیس جمهور دیگری که باشد، این اقتدار جمهوری اسلامی ایران است که روابط  را تنظیم می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که قبل از حضور ترامپ داشتیم، گفت‌وگوهای برجام بوده است که شکل گرفت و یک توافق نامه دو جانبه با آمریکا نیست بلکه یک گفت‌وگو در سطح بین‌الملل و میان کشورهای بوده است که حق وتو داشته اند.بنابراین گفت و گو پیرامون برجام یک گفت و گوی دو جانبه نبوده است.

منصوری با بیان اینکه قطع نامه 2231 از طرف شورای امنیت سازمان ملل و بسته شدن پرونده پی ام دی از طرف آژانس انرژی اتمی، از موضوعات مهم است، خاطرنشان کرد: در حقیقت این دو سند میان ما و دو سازمان مهم جهانی و بین المللی منعقد شده است و حقیقتا موضوعی نیست که آمریکا امضا کرده باشد و رئیس جمهوری با بود یا نبودش بخواهد تاثیری داشته باشد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، با تاکید بر اینکه برجام گفت‌وگو دوجانبه با آمریکا نبوده است و تغییر رئیس جمهور این کشور نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: به نظرمی‌رسد که آمریکا و مشاوران ترامپ هم او را توجیه خواهند که بحث معاهدات بین‌المللی به چه صورت خواهد بود.

وی ادامه داد: به هرحال فکر میکنم برای برجام پس از ترامپ اتفاق خاصی رخ ندهد.با توجه به سخنرانی وی در روز تحلیف نیز به این موضوع اشاره کرد که می خواهد بیشتر به وضع داخلی آمریکا رسیدگی کند و این به معنای این است که علاقه ای ندارد سیاست بین الملل را وارد فاز جدیدی بکند.

منصوری با بیان اینکه باید ببینیم ترامپ در صحنه عمل چگونه ظاهر می شود، خاطرنشان کرد: انچه که رئیس جدید امریکا در سخنرانی خود به آن اشاره کرد بحث داخلی و وضعیت اشتغال و مباحث تبعیض در این کشور اشاره کرد و اشاره ای هم به مباحث خاص بین الملل نداشتند.

وی ادامه داد:با توحه به سخنانی که ترامپ در زمان تبلیغات  و در روز تحلیف بیان کرد، باید منتظر بمانیم تا یک سال آینده که بسیاری از مسائل روشن خواهد شد که آیا قصد دارد استراتژی خود را تغییر بدهد یا نه.


نظر شما