شناسهٔ خبر: 17535785 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل گمرک منطقه آزاد ماکو در گفت‌و‌گو با تسنیم:

یک ریال از درآمدهای گمرگی از منطقه آزاد ماکو خارج نشده است

R41361/P1361/S6,48/CT1

مدیر کل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو گفت: از ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه منطقه آزاد ماکو در سال ۹۵ به میزان ۹۰ درصد محقق شده و نزدیک ۸۰ درصد آن صرف پروژه‌های عمرانی شده و در سه سال اخیر یک ریال از درآمدهای گمرگی از منطقه آزاد ماکو خارج نشده است.

صاحب‌خبر -

اکبر نوبخت در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، اظهار داشت: تحولاتی که اخیراً در پی مصوبات مجلس شورای اسلامی شکل گرفته مناطق آزاد را در مسیر محدود شدن قرار داده است.

مدیر کل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو گفت: باید لزوم وجود مناطق آزاد بدرستی تبیین شود و مشخص باشد که در چه صورت به مناطق آزاد موفق دست خواهیم یافت.

وی افزود: بایستی علل اشتیاق برای ایجاد مناطق آزاد روشن شده و مزیت‌های آن نیز مشخص شود و چگونگی استفاده از آن معلوم باشد.

نوبخت، انتقال تکنولوژی، جذب سرمایه گذاران، ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده را از مزیت‌های راه‌اندازی مناطق آزاد خواند و بیان کرد: چنانچه مناطق آزاد ایران مطابق با قوانین حاکم بر مناطق آزاد دنیا حرکت کند می‌تواند از این مزیت‌ها بهره‌مند شود ولی متاسفانه وضعیت موجود این را نشان نمی‌دهد.

مدیر کل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو خاطر نشان کرد: دولت ایران زیرساخت‌های لازم در یک منطقه آزاد را از جمله راه، فرودگاه و جزئیات را به وجود نیاورده که بتواند به سرعت بازخوردی داشته باشد.

وی گفت: دولت در 37 سال گذشته نتوانسته منابع را به طور متوازن در میان استانها تقسیم کند و این امر سبب شده برخی از استانها دارا و برخی ندار باشند.

نوبخت افزود: شاخص‌ها نشاندهنده وضعیت استانهاست، آخرین شاخص‌ها در آذربایجان غربی وضعیت خوبی را از شهرستانهای ماکو، شوط، پلدشت و چالدران نشان نداده به طوری که بیشترین بازمانده از تحصیل در شهرستان پلدشت است چرا که سطح درآمدها پایین است.

مدیر کل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو به واسطه برخی مزیت‌ها می‌تواند به توسعه منطقه کمک کند چرا که در سه سال شکل یافته هر چه درآمد داشته بدون اینکه ریالی را از منطقه خارج کند همه را صرف آبادانی و عمران و تأمین زیرساخت‌ها کرده است.

وی افزود: از 180 میلیارد تومان بودجه منطقه آزاد ماکو در سال 95 به میزان 90 درصد محقق شده و نزدیک 80 درصد آن صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما