چکیده
یکی از نمادهای نوینسازی نظام توزیع کالایی، توسعه فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای است که بدون صرف هزینههای بالا و برخورداری از دانش تخصصی میسر نخواهد بود. استفاده از ظرفیت سرمایهگذار خارجی یکی از رویکردهایی است که دستیابی به اهداف توسعهای در این بخش را تسریع میکند. هدف این مقاله نیز بررسی ظرفیت سرمایهگذاری خارجی بهویژه سرمایهگذاری مشترک در گسترش فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای در کشور است. نتایج بررسی نشان میدهد بهرغم نیاز کشور به توسعه چنین فروشگاههایی، ایران جزء 30 کشور اول جذاب در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در این حوزه قرار ندارد. بنابراین، لازم است سازمانهای ذیربط برای جذابیت بیشتر این بازار در نگاه سرمایهگذاران خارجی، اقدامات مهمی همچون تأمین و تخصیص زمین برای سرمایهگذاری مشترک در تأسیس فروشگاه زنجیرهای؛ آماده کردن شرایط عقد قرارداد با طرف خارجی و لحاظ کردن مؤلفههای کلیدی انتقال دانش مدیریتی، فناوری، آموزش تیروی انسانی؛ هماهنگیهای لازم برای ثبت شرکت مستقل با همکاری طرفین و تسریع در فرایند اخذ مجوزها با رویکرد ایجاد پنجره واحد؛ تنظیم بسته مشوق و یا هماهنگیها برای بهرهمندی از ظرفیتهای کنونی جهت تشویق سرمایهگذاری (معافیتها یا تخفیفهای مالیاتی، تسهیلات ارزی و ریالی) را مورد توجه قرار دهند.
واژگان کلیدی: سرمایهگذاری مشترک، فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای، نظام توزیع
نویسندگان:
زهرا آقاجانی: عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
علیرضا گرشاسبی: عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
دو ماهنامه بررسی های بازرگانی - دوره 13، شماره 75، اسفند 1394.
∎
نظر شما