شناسهٔ خبر: 17522310 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خرازی: بازاری بزرگ برای ارائه خدمات شناختی پیش بینی می‌شود

ایرنا- تهران- دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ظهور بازاری بزرگ در جهان برای ارائه خدمات شناختی از جمله در توانبخشی و تقویت شناختی پیش بینی می شود، به طوری که حجم این بازار تنها در آمریکا تا سال 2020 شش میلیارد دلار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمال خرازی در نشست گروه علوم شناختی و رفتاری فرهنگستان علوم پزشکی بر نقش علوم و فناوری های شناختی به عنوان یکی از دانش ها و فناوری های همگرا در توسعه شیوه های جدید مداخلات پزشکی برای معالجه آسیب های مغزی، اختلالات شناختی و روانی تاکید کرد.
وی همچنین خدماتی را که علوم شناختی می تواند به حوزه پزشکی ارائه دهد، برشمرد و افزود: 83 درصد مردم آمریکا سالانه با مراجعه به مراکز توانایی های شناختی، خود را ارزیابی می کنند تا اگر آثاری از افول توانایی های شناختی خود مشاهده کردند به معالجه به موقع آن بپردازند.
خرازی با اشاره به توسعه فناوری های جدید تصویربرداری از مغز و همچنین ترسیم مدارهای مغزی انسان برای تشخیص اختلالات شناختی و روانی گفت: علاوه بر این محققان در پی طراحی طبقه بندی تشخیصی مبتنی بر علائم زیستی (RDoC)، به جای طبقه بندی صرفاً مبتنی بر نظر متخصصین (DSM) تشخیص اختلالات روانی هستند.
وی همچنین از تأسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز خبر داد و گفت: هم اکنون این آزمایشگاه در اختیار همه اساتید و محققان برای مطالعات تصویربرداری از مغز است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ضمن تشریح شیوه ها و حمایت های جدید معالجه آسیب های مغزی و اختلالات شناختی؛ از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی خواست که در فراخوان های ستاد برای ارسال طرح های تحقیقاتی خود در زمینه علوم و فناوری های شناختی شرکت کنند.
علمی**9031**
دریافت: عادل پازیار* انتشار: زهره محتشمی پور

انتهای پیام /*

نظر شما