شناسهٔ خبر: 17522296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست تاکید کرد

ضرورت آینده‌نگری و پیش‌بینی اثرات زیست‌محیطی دانش‌وفناوری

معاونت علمی ریاست جمهوری

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت‌علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: الگوی مناسب محیط‌زیست ویژه جامعه ایرانی که به دنبال احیای فرهنگ و ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی است، موهبتی فرصت‌ساز و در عین حال امانتی در میان نسل‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یدالله سبوحی با اشاره به اینکه محیط زیست موهبتی فرصت‌ساز و در عین حال امانتی بین نسلی است، اظهار کرد: عدم وابستگی محیط زیست به مرزهای جغرافیایی و تاثیرپذیری تغییرات خارج از مرزهای جغرافیایی در محیط زیست کشور موجب شده است در کنار توجه به درون در جهت استفاده مناسب از محیط زیست، برون‌نگری و تعامل فعال بین‌المللی با تاکید بر منطقه نیز در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست منطقه‌ای و جهانی مورد توجه قرار گیرد.

سبوحی با اشاره به ویژگی‌های محیط زیست سالم گفت: محیط زیست سالم و بالنده حاصل رویکردی جامع به نقش، مسؤولیتها و تاثیرات متقابل چهار عنصر حاکمیت اقتصاد، فرهنگ عمومی، نهادی و حرفه‌ای و بخش محیط زیست کشور است. این چهار عنصر، باید هم راستا و یکپارچه در ابعاد جامع حفاظت از محیط زیست به ویژه آب، هوا، خاک، انرژی و تنوع زیستی ایفای نقش کند. 

وی در ادامه افزود: محیط زیست متعلق به همه اقشار جامعه است، لذا حفظ و حراست از آن وظیفه یکایک ایرانیان بوده و اختصاص به نهاد یا گروهی خاص ندارد. در عین حال حاکمیت مسؤولیت دادرسی و احقاق حقوق مردم را به عهده دارد. 

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست با تاکید بر توسعه دانش و فناوری در کشور، خاطرنشان کرد: توسعه آینده‌نگری، هوشمندی و پیش‌بینی اثرات آتی فناوری دانش و فناوری بیشترین اثرات مطلوب یا نامطلوب را در محیط زیست دارد؛ بنابراین، ضمن توجه به نقش مؤثر فناوری‌های پیشرفته و پاک در توسعه و حفاظت از محیط زیست، آینده‌نگری و پیش‌بینی اثرات زیست محیطی دانش و فناوری رویکرد اصلی برای حمایت از توسعه دانش‌ها و فناوری‌های جدید خواهد بود.

سبوحی ادامه داد: لازمه استفاده بهره‌ور و اثربخش از محیط زیست و پرهیز از تخریب آن، توسعه دانش زیست محیطی است. بنابراین پژوهش، توسعه فناوری و همچنین آموزش نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف محیط زیست یکی از پایه‌های اساسی است.

بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، سبوحی گفت: به منظور جلوگیری از آسیب دیدن و کمک به انطباق محیط زیست با نیا های جامعه لازم است سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت به صورت یکپارچه دیده شود. همچنین تعامل هم‌افزای دستگاه‌های مسؤول در قوای سه گانه و قوانین و مقررات و استانداردها یکی دیگر از ابعاد یکپارچگی نهادی به شمار می‌آید.

انتهای پیام

نظر شما