شناسهٔ خبر: 17495499 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مدیر برنامه و بودجه شهرداری مشهد عنوان کرد؛

عبور شهرداری از رکود با توان اقتصاد مقاومتی

تمرکز ویژه روی بودجه‌ریزی عملیاتی، و اعمال هوشمندسازی در بخش‌های مختلف شهری، و به حداکثر رساندن استفاده از سامانه حمل و نقل عمومی از دیگر مواردی است که در این حوزه صورت پذیرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، به واسطه نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، شهرداری مشهد، با راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی اقتصاد مقاومتی، گامی جدی را در جهت تحقق این آرمان مهم برداشت و در حال حاضر، با گذشت ١٠ ماه از سال، اقدامات ارزنده‌ای برای مدیریت منابع و همچنین مصارف از سوی این مجموعه عمومی غیردولتی انجام شده است.
به گزارش ستاد خبری قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری مشهد، مدیر برنامه و بودجه شهرداری مشهد، در گفتگویی ضمن تشریح فعالیت بخش‌های مختلف این مجموعه برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: امسال، از ٢۴ بند سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، ١۶ بند را به عنوان بندهای تکلیفی انتخاب و فعالیت‌هایمان را بر پایه آن استوار کرده‌ایم.
 
جمال حسن بارانی، با اشاره به گستره فعالیت قرارگاه اقتصاد مقاومتی برای رصد رویکردها، افزود: به همین منظور، در ۶ حوزه و معاونت شهرداری مشهد، برنامه‌ریزی‌های لازم برای این منظور صورت پذیرفته که مایه خیر و برکات زیادی نیز شده است.
 
وی، در خصوص اقدامات صورت‌پذیرفته از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد، متذکر شد: با همکاری مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان، ١۴٧ پروژه نوآورانه مبتنی بر نیازهای شهری در حال انجام است که نیاز فعلی به کالاهای خارجی را مرتفع خواهد ساخت.
 
دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری مشهد ادامه داد: تمرکز ویژه روی بودجه‌ریزی عملیاتی، و اعمال هوشمندسازی در بخش‌های مختلف شهری، و به حداکثر رساندن استفاده از سامانه حمل و نقل عمومی از دیگر مواردی است که در این حوزه صورت پذیرفته است.
 
وی، با تأکید بر این‌که استعلام الکترونیکی ساختمان به جای استفاده از سامانه شهرسازی ملاک عمل قرار گرفته است، ابراز داشت: نظام کنترل پروژه و عملکرد و همچنین نظام جامع امور تأمین‌کنندگان نیز در همین راستا مورد توجه قرار گرفته شده است.
 
بارانی، در زمینه فعالیت‌های معاونت خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد، در خصوص اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: افزایش سرانه فضای سبز شهری از جمله مهم‌ترین کارهای این حوزه بوده، به طوری که در حالت عادی در سال جاری تنها ٢٠۵ هکتار باید اجرایی می‌شد که این میزان به ٢١۴ هکتار افزایش یافته است.
 
وی اذعان داشت: کاشت گونه‌های بومی و سازگار گل و گیاه داخل استان، تولید ۶ میلیون مترمکعب آب موردنیاز برای فضای سبز شهر از محل ١٣ تصفیه‌خانه لوکال، ایجاد ١٠ روزبازار و شب‌بازار برای مشاغل خرد، حذف و جمع‌آوری تمامی کالاهای خارجی از سطح فروشگاه‌های شهرداری، برگزاری نمایشگاه «خانواده ایرانی، خانه ایرانی» با رویکرد ترویج کالاهای با کیفیت داخلی، راه‌اندازی هشت بازار ارزاق عمومی و میوه و تره‌بار با مشارکت بخش خصوصی، افزایش ۴٧٠٠ مترمربع به فضای بازارهای شهرداری، و همچنین ایجاد مراکز مناسب برای مشاغل مزاحم شهری از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته از سوی این معاونت در جهت توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی است. مدیر برنامه و بودجه شهرداری مشهد همچنین، با اشاره به فعالیت‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این زمینه، گفت: در همین راستا اقدامات ارزنده‌ای نظیر هوشمندسازی ١٣۶ ایستگاه اتوبوس، ورود ٢۵٠ دستگاه اتوبوس جدید، استفاده از تجهیزات و تولیدات داخلی در قطار شهری مشهد، مونتاژ واگن‌های خط ٢ قطار شهری در تهران، استفاده از جدیدترین سامانه‌های مدیریت پروژه در جهت کاهش هزینه‌های عمرانی خط ٢ و ٣ قطار شهری، و نوسازی بیش از ٣۵٠٠ تاکسی که ١۶١٩ دستگاه آن نیز تحویل داده شده در زمره فعالیت‌های این حوزه بوده است.
وی تهیه ۵٠٠ بسته و فرصت سرمایه‌گذاری را از اقدامات مهم معاونت سرمایه‌گذاری دانست و بیان داشت: ١۴ مورد از این بسته‌ها به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد نیز رسیده است. بارانی، با اشاره به تلاش ویژه‌ای که در حوزه ساخت زائرسراهای ارزان‌قیمت صورت پذیرفته است، اعلام کرد: راه‌اندازی بانک املاک و مستغلات و همچنین تالار مبادلات، برای شفافیت و جلوگیری از رانت اطلاعاتی برخی از افراد، یکی از بزرگ‌ترین کارهای صورت‌گرفته در این حوزه بوده است.
 
دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری مشهد یادآور شد: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز با ٣ رویکرد فرهنگ‌سازی، افزایش سهم مشارکت شوراهای اجتماعی محلات -با اختصاص ۵درصد از بودجه عمرانی سال آینده به پیشنهادهای عمرانی اعضای این شوراها- و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای نیازهای فرهنگی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.
 
وی ابراز داشت: در حوزه معاونت‌های مالی و اداری و فنی و عمران نیز اقداماتی، از جمله تمرکز بر درآمدهای پایدار، بهینه‌سازی مصرف انرژی در فضاهای شهری، تأکید بر استفاده از مصالح بومی در ساخت‌وسازها، اصلاح پوشش آسفالت‌ها، و ایجاد سامانه متمرکز حفاری در این باره، انجام شده است.
بارانی خاطرنشان کرد: مجموع این اقدامات باعث شد، علی‌رغم رکود شدید اقتصادی در کشور، هیچ پروژه‌ای در شهر مشهد روی زمین نماند و شهرداری مشهد با توان هرچه بیشتر فعالیت‌های خود را اجرایی کند.

نظر شما