شناسهٔ خبر: 17495444 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

حمایت قاطعانه روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل از ایران

در جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بررسی میزان تعهد ایران به برجام، روسیه با هر گونه اعمال فشار به ایران درباره برنامه موشکی مخالفت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری رسمی روسیه (تاس)، ولادیمیر، سافرونکوف، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد در خواست می‌کند تا از توافق‌های ویژه در فرمت‌های جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران استفاده نکند.

بر اساس این گزارش،‌ سازمان‌های غیردولتی در حال تلاش برای استفاده از مفاد توافق هسته‌ای ایران برای ارتقای سیستم ضمانت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ترویج خلع سلاح هسته‌ای هستند.

این دیپلمات روسی از دبیرخانه سازمان ملل متحد درخواست کرد به این «اقدامات خودسرانه» که برخلاف بند 27 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از طرح جامع اقدام مشترک برنامه هسته‌ای ایران است،‌ نظارت کند.

سافرانکوف گفت: «ماهیت بی سابقه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به وضوح چارچوب تلاش برای صدور موافقت‌نامه‌های ویژه در فرمت‌های دیگر را تشریح کرده است. »

او گفت روسیه مخالف هر تلاشی «برای فشار به ایران در مورد برنامه موشکی این کشور یا بخش تسلیحات متعارف» است.

این دیپلمات روسی تأکید کرد: «هر گونه تهدید به لغو اقدامات مربوط به ملغی کردن تحریم‌های یک‌جانبه ایران و بازگشت ایران به بازار اقتصاد جهانی نادرست، سوداگرانه و غیرمجاز است.»

جفری فلتمن، دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی نیز در جلسه شورای امنیت این سازمان گفت: «درطول سال اول اجرای برجام، دبیرخانه سازمان ملل متحد هیچ گزارشی در مورد نقض تعهدات از سوی ایران دریافت نکرده است.» او در حالی که این موضوع را مطرح می‌کرد مدعی شد که ایران ممنوعیت صادرات سلاح را نقض کرده است.

دیپلمات روس گفته است که گزارش دبیرخانه شورای امنیت که از سوی فلتمن اعلام شد شامل «اطلاعات تأیید نشده و تزریق شده از سوی رسانه‌ها» است و باید «بیشتر مبتنی بر حقیقت، بی‌غرض و بی‌طرف» باشد.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «در نتیجه (این گزارش‌ها) تصویر شکل گرفته یک طرفه و پیچیده شده است.»

به گزارش آنا، جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره میزان تعهد ایران به برجام شب گذشته در سازمان ملل متحد برگزار شد.

نظر شما