شناسهٔ خبر: 17495359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بیانیه انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در انتقاد به جشنواره کودک و نوجوان همدان

انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در انتقاد به جشنواره کودک و نوجوان همدان بیانیه‌ای منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی آنا، در متن بیانیه انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر (متشکل از مهدی قلعه رئیس هیأت مدیره، علیرضا دری نایب رئیس، رضا بهرامی بازرس و ناصر آویژه، احسان مجیدی، علی صفا، حمیدرضا ملاحسینی، جواد مهدی، روشنک کریمی و مریم تهرانی) نسبت به عملکرد جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که چندی پیش بیست و سومین دوره آن در استان همدان برگزار شد آمده است:

بنام خدا
مارک تواین می‌گوید: براین باورم که تئاترکودکان از بزرگترین ابداعات قرن بیستم است. تئاتر مذکور قوی‌ترین معلم اخلاق و بهترین انگیزه به سوی بهزیستی است که نبوغ آدمی آن را آفریده است. نخستین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهریور ماه 1370 با اجرای 6 گروه نمایشی از سطح کشور در همدان کار خود را آغاز کرد و امسال پس از گذشت 25 سال، بیست و سومین دوره جشنواره مذکور در قامتی بین‌المللی در آذر ماه 1395، کار خود را در همدان به پایان رسانید.

کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، امروز برخود ضروری دانست تا نقدهایی را در نحوه برگزاری این رخداد بین‌المللی که طی بیست و سه دوره، بصورت چشمگیری گسترش یافته و حضور و تنوع گروه‌های تئاتری از سراسر کشور و همچنین گروهای خارجی، آن را در زمره جشنواره‌های مطرح کودک در سطح جهان قرار داده، بازگو نماید. در ابتدا این سوال به ذهن می‌آید که بودجه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را مرکز هنرهای نمایشی تأمین می‌کند، یا استان همدان مستقلا این بودجه را برای برگزاری اختصاص می‌دهد؟ جواب اینست که، مرکز هنرهای نمایشی مسئول تأمین بودجه برگزاری‌ است و در تمام دوره‌ها تا به امروز این بودجه توسط تهران و مشخصا مرکز هنرهای نمایشی تأمین شده است و همدان تنها مسئولیت تأمین اسکان گروها، خوراک و تبلیغات جشنواره را برعهده دارد.

با توجه به این موضوع، بدیهی است که جشنواره متعلق به کل کشور است و تمامی گروه‌های تئاتری کودک و نوجوان آن را متعلق به خود می‌دانند. صرف برگزاری جشنواره در یک شهر نمی بایست، خدای ناکرده احساس تملک و یا سهم‌خواهی بیشتری را در میزبانان ایجاد نماید. که البته همدان نشان داده که هر دوره به نسبت دوره‌های گذشته توقع سهم بیشتری را در تمام موارد اعم از مدیریت و نظارت و...از آن خود می‌داند. این در حالی است که کاملا مشهود است، جشنواره بین‌المللی با چنین ظرفیتی نیاز به زیر ساخت های مناسب، از قبیل سالن های اجرا، تجهیزات به روز و افراد متخصص در زمینه‌های فنی و هنری دارد.

سالن‌ها و پلاتوهایی که بیشتر مناسب تمرین گروه‌ها است تا اجرای یک نمایش، نشان می‌دهد که همدان طی سالها میزبانی جشنواره، متناسب با گستردگی کمی و کیفی جشنواره، خود را به لحاظ سالن‌ها و سرویس‌دهی به گروه‌ها، تجهیز و به روز نکرده، و همین امر سبب بروز مشکلات فراوانی برای گروه‌های اجرا کننده و نا‌رضایتی تماشاگران شده است.
سرویس‌های حمل ونقل گروه‌ها از هتل تا سالن نمایش و بالعکس، که سال به سال و دوره به دوره کمتر و کمتر می‌شوند
را نیز می‌توان به این معضل اضافه کرد.

نبود تبلیغات محیطی و رسانه‌ای مناسب برای بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان چه در شهر همدان و چه در سطح رسانه ملی کاملا مشهود بود در حالی که جشنواره از جایگاهی بین‌المللی برخوردار است و انعکاس آن در رسانه‌های فراگیر کشور سبب توجه و اهمیت دادن به این رخداد فرهنگی و هنری را نشان می‌دهد. متاسفانه در این دوره بسیاری از مردم همدان یا در روزهای پایانی از برگزاری این جشنواره در شهر خود مطلع شدند یا اساسا از برگزاری این جشنواره اطلاع پیدا نکردند چه رسد به مردم کشورمان و اهالی تئاتر در دیگر کشورها.

این موارد و موارد گوناگون دیگر، متأسفانه نشان از نبود مدیریتی قوی و کارآمد در برگزاری جشنواره را دارد. مدیریتی که گاه سبب بروز مشکلات فراوان برای دبیر محترم جشنواره نیز شده است. دبیرخانه جشنواره با تعداد قابل توجه نیروهایش علی رغم اینکه در شهر همدان مستقر است، با این حال بیشتر نقش یک رابط را ایفا می‌کند تا دبیرخانه و عمده کارها در تهران توسط دبیر جشنواره و امور جشنواره‌های مرکز هنرهای نمایشی انجام می‌گیرد. کارشکنی عوامل ستاد جشنواره مستقر در همدان و عدم هماهنگی میان عوامل، در نهایت باعث آزار و نا رضایتی گروه‌ها و چند برابر شدن کار دبیر جشنواره می‌شود تا آنجا که آقای مهندس شفیعی مدیر محترم مرکز هنرهای نمایشی در مراسم افتتاحیه اذعان می‌دارد که، «همدان امسال نگرانی بسیاری برای ما ایجاد کرد.»

جشنواره محل تبادل تجربیات و دستاوردهای گروه‌های شرکت‌کننده ایرانی و خارجی است. دبیر جشنواره هر ساله از اساتید گرانقدری برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی دعوت به عمل می‌آورد. لذا حضور تمامی گروه ها از روز نخست در جشنواره و استفاده و بهره‌برداری درست از رد و بدل آثار و حضور در کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی شده حق مسلم تمام گروه‌هاست که با تلاش پیگیر موفق به حضور در این رخداد شده‌اند. متأسفانه حضور نداشتن تمامی گروه‌ها از روز نخست) آن هم تنها به بهانه نبود اسکان، که تأمینش برعهده همدان است( بازدهی این کارگاه‌ها را به حداقل رسانده و صرفا تعداد انگشت شماری می‌توانند درآن شرکت داشته باشند و البته زمانی تمام گروه‌ها کنارهم قرار می‌گیرند که شب پایانی جشنواره بوده و دیگر فرصتی برای رد و بدل تجربیات وجود ندارد.

تمام نکات ذکر شده و نشده و همچنین رفتار نامناسب میزبانان با میهمانان و تفاوت قائل شدن میان گروه‌های داخلی و خارجی و همچنین برخورد نا مناسب عده‌ای ازعوامل هتل با گروه‌ها و رفتار دلهره‌آور حراست محترم جشنواره که خود سبب بروز تشنج بسیار در فضای جشنواره است، به جای ایجاد حس امنیت و آرامش در میان گروه‌های نمایشی را کنارهم قرار داده و با توجه به اشکالات مهمی که برشمرده شد و با ابراز تأسف به این باور رسیده‌ایم که استان همدان را به لحاظ عدم مدیریت صحیح مسئولین، میزبانی، جامع‌الشرایط ندانسته و جهت دست‌یابی به اهداف و چشم‌اندازهای فرهنگی و هنری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ، پیشنهاد می‌گردد تا مرکز هنرهای نمایشی برای میزبانی جشنواره سال آینده تجدید نظری جدی انجام داده و گزینه دیگری را مد نظر قرار دهد. مسلما با انتخاب گزینه دیگر برای برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری میتوان شاهد گسترش تئاتر در شهرهای دیگر نیز بود. در خاتمه کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، از مردم خوب، فرهیخته و هنرپرور همدان که با استقبال پرشور خود از اجراهای صحنه‌ای و خیابانی، سبب دلگرمی همه دست اندرکاران تئاتر کودک و نوجوان را فراهم ساخته اند، قدردانی و تشکر می‌نماید.

نظر شما