شناسهٔ خبر: 17493960 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اخبار کوتاه استان هرمزگان

صنایع منطقه آزاد قشم به دانشجویان متخصص نیاز دارد

R7872/P1357/S6,58/CT12

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به نیازمندی صنایع به دانشجویان متخصص گفت: تربیت نیروهای ماهر و نیمه ماهر در کنار فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان رشته‌های صنعتی می‌تواند نیاز صنایع این منطقه را تامین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، حمید رضا مومنی در چهارمین همایش سراسری مدیران مراکز دولتی فرهنگ و هنر در قشم اظهار داشت: ایجاد دانشگاه جامع علمی- کاربردی در قشم با توجه به سیاست‌های توسعه ای این منطقه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی بیان‌ کرد: براساس سیاست‌گذاری توسعه همه جانبه در قشم، تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش 20 هزار نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر را در این جزیره امضا و آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تربیت نیروهای ماهر و نیمه ماهر در کنار فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان رشته‌های صنعتی می‌تواند نیاز صنایع این منطقه به ویژه در حوزه‌های شیلات، کشاورزی صنعتی، نفت، گاز، انرژی، فولاد، آب و برق و دیگر صنایع را تامین کند.

وی ضمن تشریح موقعیت جغرافیایی قشم، ظرفیت‌های مختلف این منطقه از جمله حوزه شیلات و سهم تولید 84 هزار تنی این منطقه در تولید ماهی در قفس، فعالیت بیش از 15 هزار دانشجو در 10 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، موقعیت قشم برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری در خلیج‌فارس، مباحث مربوط به تولید فولاد و اهمیت اتصال قشم به سرزمین اصلی از طریق طرح جامع ارتباطی خلیج‌فارس با محوریت پل را برای مسئولان حاضر در این همایش عنوان کرد.

ورود فاضلاب به دریا جلوگیری شود

بهروز اکرمی در نشست کارگروه سلامت استان هرمزگان اظهار داشت: یکی از موارد مورد بحث شده در جلسه امروز بررسی وضعیت سلامت ساحل بندرعباس بود که متاسفانه طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بسیاری از مناطق ساحل بندرعباس با آلودگی روبه‌رو است.

وی با اشاره به لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا، برخورد با متخلفان را از سوی نهادهای ذی‌ربط خواستار شد و بیان داشت: یکی از عمده دلایل وجود این آلودگی، ورود فاضلاب خام به دریاست و باید در این خصوص تدابیر لازم از جمله ایجاد تصفیه‌خانه در اماکنی که اقدام به رهاسازی فاضلاب به دریا می‌کنند انجام شود در غیر این صورت از طریق مراجع ذی‌ربط اقدامات لازم انجام می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان تصریح‌ کرد: در تولید ظروف یکبار مصرف در استان نیز باید بازنگری صورت گیرد و همچنین تلاش برای ایجاد سیاست‌های تشویقی برای تولید ظروف یکبار مصرف تجزیه‌پذیر نیز انجام شود.

مرکز جامع علمی – کاربردی در قشم راه‌اندازی می‌شود

محمد سلطانی فر اظهار داشت: با اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد قشم آماده‌ایم مرکز علمی- کاربردی فرهنگ و هنر را در این جزیره راه‌اندازی کنیم.

وی بیان‌داشت: راه‌اندازی این مرکز به رشته‌های فرهنگی و هنری محدود نمی‌شود بلکه این آمادگی وجود دارد تا با هماهنگی دانشگاه جامع علمی- کاربردی کشور، مرکزی جامع در قشم ایجاد شود که بتواند رشته‌های مورد نیاز این جزیره را در بر بگیرد.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی فرهنگ و هنر کشور گفت:  براساس یک نیازسنجی دقیق می‌توان رشته‌های مرتبط با صنایع فعال و توسعه محور در قشم را راه‌اندازی کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون 113 هزار نفر دانشجو در 101 مرکز علمی – کاربردی در 19 استان کشور مشغول تحصیل هستند که از این میان 21 مرکز دولتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و  15 مرکز هم زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت می‌کنند.

رفع تصرف 607 هکتار اراضی ملی هرمزگان در 9 ماهه امسال

امید ذاکری اظهار داشت: در 9 ماهه نخست سال جاری با تقویت و تجهیز یگان حفاظت از منابع طبیعی و با تلاش شبانه‌روزی کارکنان این و همکاری دستگاه قضا و نیروی انتظامی در 290 مورد عملیات، این اداره‌کل موفق به پیشگیری و رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی به میزان 607 هکتار شده است.

وی ادامه داد: از این میزان 257 مورد تصرف در سطحی به وسعت 344 هکتار به‌صورت پیشگیری و جلوگیری و رفع تجاوز به منابع طبیعی در قالب تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی صورت گرفته که 12 مورد از این تصرف‌ها به مساحت 4 هکتار در اراضی جنگلی و 245 مورد تصرف به مساحت 340 هکتار در سطح مراتع استان رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بیان‌کرد: 33 مورد از این تصرف‌ها نیز در سطح 263 هکتار به‌صورت اجرای احکام قضایی و خلع ید از اراضی ملی و منابع طبیعی بوده است که یک فقره از آن به وسعت 3 هکتار در سطح جنگل‌ها و 32 مورد نیز به وسعت 259 هکتار در سطح مراتع استان بوده است.

تعامل شهرداری بندرعباس و راه و شهرسازی هرمزگان بر سر شهرک پیامبر(ص)

پرویز سالاری در نشست تعاملی شهرداری بندرعباس با اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان که در محل شورای اسلامی شهر بندرعباس برگزار شد اظهار داشت: مشکلات و مسائل و اختلافات مطرح میان شهرداری بندرعباس و اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان بر سر تحویل شهرک پیامبر اعظم (ص) با حضور شهردار بندرعباس و معاونان شهرداری و مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان و معاونان این اداره کل به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان‌داشت: تعامل مطلوب میان اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری بندرعباس، نتایج و دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای به دنبال دارد که یکی از آنها سرعت گرفتن روند توسعه مرکز استان هرمزگان به عنوان قطب اقتصاد و تجارت ایران است.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه مردم شایسته بهترین خدمات هستند بیان‌کرد: دستگاه‌های متولی توسعه شهر بندرعباس باید با کنار گذاشتن برخی اختلافات به کمک یکدیگر آمده و در روند توسعه شهر مسؤولیت بیشتری بر عهده بگیرند.

سالاری ادامه داد: شهرک پیامبر اعظم (ص) مسائل و مشکلات گوناگون و متنوعی دارد که جز در سایه یک همدلی مداوم نمی‌توان آنها را رفع کرد و مردم از ما مسؤولان انتظار تدبیر در جهت حل مشکلات‌شان را دارند.

1315 تماس مردمی در مرکز سامد هرمزگان ثبت شده است

جاسم جادری با حضور در مرکز سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) استان هرمزگان ضمن گفت‌وگوی تلفنی با مردم استان دستورات لازم برای برطرف کردن مشکلات آنان را صادر کرد.

وی پس از گفت‌وگوی تلفنی با مردم بیان‌ کرد: امروز برای چهارمین در سال 95 در مرکز سامد استان حضور یافتیم و مشکلات مردم از طریق ارتباط تلفنی با حضور مدیران کل استان بررسی شد.

استاندار هرمزگان افزود: امروز با 14 نفر از شهروندان هرمزگانی تماس تلفنی داشتیم که درخواست‌ها و مشکلات آنان بررسی و پیگیری شد.

جادری گفت: در مجموع در سال جاری هزار و 315 تماس مردمی در مرکز سامد هرمزگان ثبت شده که 565 مورد آن به نتیجه مثبت رسیده است.
پیش‌بینی تولید 10 هزار تن میوه کنار در هرمزگان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از برداشت میوه کنار خبر داد و گفت: سطح زیرکشت کنار در استان 862 هکتار است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح قریب به 10 هزار تن محصول برداشت شود.

مسعود گرگیج افزود: به دلیل افزایش سطح و اصلاح باغ‌ها تولید امسال نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش دارد.

وی افزود: شهرستان‌های میناب و رودان مهم‌ترین مناطق تولید کنار در استان هستند.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح‌کرد: شهرستان رودان با 408 هکتار بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده و محصولات تولید شده علاوه بر عرضه در بازارهای استان به استان‌های کرمان و فارس فرستاده می‌شود.

گرگیج تصریح‌کرد: اختصاص 20 هزار اصله نهال کنار از محل اصلاح باغ‌ها برای باغداران استان و اصلاح 35 هکتار از باغ‌های کنار شهرستان رودان از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشا ورزی در سال‌جاری هستند.

وی افزود: فصل برداشت کنار در هرمزگان از اواخر دی ماه آغاز و تا اوایل فروردین ماه ادامه دارد.

اجرای طرح حفاظت مشارکتی در 80 هزار هکتار از مراتع شهرستان بندر خمیر

داریوش قانعی اظهار داشت: از اوایل سال جاری تاکنون 80  هزار هکتار از مراتع شهرستان بندرخمیر در قالب تفاهم‌نامه طرح حفاظت مشارکتی با مجریان و بهره‌برداران قرارداد منعقد شده است.

وی بیان‌ داشت: به موجب این تفاهم‌نامه 15 هزار هکتار در ماه‌جاری با مجریان و بهره‌برداران قرارداد منعقد می‌شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بندرخمیر گفت: طرح حفاظت مشارکتی با هدف ایجاد زمینه مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های ملی و طبیعی، حفظ و احیا مراتع، افزایش پتانسیل مراتع اجرا شده است.

قانعی تصریح‌کرد: صرفه‌جویی در هزینه و نیرو در حفاظت از مراتع و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی از دیگر اهداف عقد تفاهم‌نامه بین اداره‌کل منابع طبیعی و مجریان و بهره‌برداران است.

انتهای پیام/

نظر شما