شناسهٔ خبر: 17493243 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تبدیل گرافین به الکترودهای OLED

تهران - ایرنا - محققان توانستند برای اولین بار، گرافین را به الکترودهای OLED تبدیل کنند که به درستی کار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، گرافین در حالت دوبعدی خود شامل یک لایه از اتم‌های کربن است که در یک الگوی شبکه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند. این ماده بسیار مستحکم و انعطاف‌پذیر است. همچنین رسانش گرمایی و الکتریکی بالایی دارد.
فناوری OLED در واقع دیودهای نورانی ارگانیک هستند که در آن‌ها یک فیلم نازک، جریان الکتریکی را به نور تبدیل می‌کند. این فناوری در برخی از نمایشگرهای جدید موجود در بازار به‌کار رفته است.
محققان برای تبدیل گرافین به OLED، یک ویفر مس خالص را تا 800 درجه سانتیگراد حرارت داده و آن را در معرض مخلوطی از متان و هیدروژن قرار دادند. این مواد شروع به یک واکنش شیمیایی کردند که در نتیجه آن متان در ویفر مسی حل شد و اتم‌های کربن آزاد شدند. پس از سرد شدن ویفر و لایه کربنی، محققان یک پلیمر حامل روی لایه کربن ریخته و این لایه را از ویفر مسی جدا کردند.
در نتیجه این فرآیند یک الکترود OLED به ابعاد 2 در 1 یک سانتیمتر به دست آمد که پس از جفت شدن با یک پلیمر شفاف، عملکردی شبیه به صفحه لمسی گوشی هوشمند را در اختیار می‌گذارد. بدین ترتیب می‌توان شیشه را از فرآیند تولید نمایشگرها حذف کرد. این شیوه تولید OLED علاوه بر نمایشگرها در تولید نسل جدیدی از مواد هوشمند نیز کاربرد دارد.
انتظار می‌رود اولین نسل از محصولاتی که به این شیوه ساخته می‌شوند، ظرف دو تا سه سال آینده وارد بازار شوند.
علمی (6)**9259***1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشار دهنده: معصومه گلشن

انتهای پیام /*

نظر شما