شناسهٔ خبر: 17492091 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت:

80درصد آهن و 45 درصد پروتئین مردم از نان تامین می شود

تهران- ایرنا- معاون بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت:80 درصد آهن, 45 درصد پروتئین و 30 درصد کلسیم مورد نیاز مردم از نان تامین می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارسلامت ایرنا، علی اکبر سیاری عصر چهارشنبه در اولین همایش نان در فرهنگسرای بهمن افزود: 40 تا 50 درصد انرژی مورد نیاز مردم نیز از نان تامین می شود.
وی اظهارکرد: نمک یکی از عوامل خطر بیماری های غیر واگیر است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که هر فرد روزانه نباید بیش از5 گرم نمک مصرف کند اما ایرانیان روزانه 12 گرم نمک مصرف می کنند و بیشترین میزان نمک مصرفی مردم نیز از نان دریافت می شود.
سیاری گفت: نان سنگک در 99 درصد موارد میزان نمک زیر یک درصد دارد و از نظر نمک در حد استاندارد است اما 76 درصد نان های بربری بیش از استاندارد نمک دارند.74 درصد نان های لواش و 59 درصد نان های تافتون نیز بیش از یک درصد نمک دارند.
وی افزود: درایران 9 میلیون نفر فشار خون بالا دارند که ریشه در نمک دارد. نمک همچنین عامل مهم سرطان, پوکی استخوان, چاقی و بیماری های دیگر است.
معاون بهداشت وزیربهداشت ادادمه داد: سبوس آرد نباید حذف شود زیرا ارزش بالای غذایی دارد و بخش از آهن, کلسیم , منیزیم و روی بدن را تامین می کند.
سیاری ادامه داد: استاندارد نان تدوین شده است.بر اساس آن جوش شیرین نباید استفاده شود. جوش شیرین جذب کلسیم, روی و آهن نان را کم می کند.
وی گفت: ازسال 76 غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک در کشور شروع شد وهر چهار نان کشور از آرد غنی شده استفاده می کنند و با این کار کمبود آهن در زنان باردار ایران به 14 درصد کاهش یافته است.این میزان در آمریکا 17 درصد, در فرانسه 15درصد و در ترکیه 30 درصد است.
معاون وزیر بهداشت گفت: یکی ازخطرات در پخت نان استفاده از جوهر قند است. جوهر قند باعث دیابت و سرطان می شود و مصرف آن در نانوایی ممنوع است.
وی ادامه داد: کنجدی که در نان استفاده می شود نیز نباید آلوده به قارچ و سم افلاتوکسین باشد.
سیاری خطاب به نانوایان گفت: درکار شما سه ناظر وجود دارد. یکی ناظر دولتی است که شاید بشود او را توجیه کرد و ناظر دیگر وجدان شماست و ناظرمهمتر خداست که رفتار شما را ثبت می کند.
اجتمام/ 1724/3063
خبرنگار: افشین شاعری * انتشار: حسین فتح الهی

انتهای پیام /*

نظر شما