شناسهٔ خبر: 17492004 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان:

تولید میگو امسال در کشور به 20 هزار تن افزایش یافت

سمنان-ایرنا- مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، میزان تولید سال گذشته میگو در کشور را حدود 15 هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان تولیدات امسال با وجود بیماری لکه سفید میگو در 2 کانون، به 20 هزار تن رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امرالله قاجاری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از 2 شرکت تولید داروهای دامی در سمنان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال بیماری لکه سفید میگو در 2 کانون استان خوزستان و بوشهر مشاهده شد ولی با انجام اقدامات مناسب و به موقع، توانستیم آن را کنترل و تولیدات خود را نیز به 20 هزار تن افزایش دهیم.
وی اظهار داشت : این بیماری به گونه ای است که تولید را به صفر می رساند و همه مزارع را نابود می کند ولی خوشبختانه با اقدامات و تمهیدات اندیشیده شده و بر اساس آخرین آمار، سطح تولیدات در سال 95 افزایش یافته است.
قاجاری با اشاره به برنامه های این سازمان برای توسعه میگو در سال آینده، خاطرنشان کرد : با توجه به صادراتی بودن عمده میگو تولید شده در کشور، برنامه توسعه آن به صورت جدی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: هم اکنون عمده میگو تولید شده کشور که جز مواد محدودی است روانه بازارهای اروپایی می شود و همه مراکز ما کد اتحادیه اروپا را در اختیار دارند و محصولات بدون هیچ مشکل به این بازارها وارد می شود.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به برنامه های این دفتر در حوزه بیماری ماهیان سرد آبی(قزل آلا)، گفت: هم اکنون 2 بیماری VHS و IHN در حوزه ماهیان سرد آبی به عنوان مشکل مطرح و برنامه مراقبت خوبی داریم که در حال اجرا و اقدامات مبارزاتی با این بیماری ها صورت گرفته است.
قاجاری ادامه داد : خوشبختانه پس از بروز این بیماری در کشور در سال 92، اقدامات مناسبی انجام و هم اکنون تحت کنترل و پایش قرار دارد.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر تعداد کانون های این بیماری به 75 رسیده که نسبت به سال 94، حدود 60درصد کاهش داشته است.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور همچنین با اشاره به برنامه های مراقبتی این سازمان برای کنترل و پایش بیماری های حوزه ماهیان گرم آبی(کپور) گفت: در این حوزه برنامه‌های مراقبتی از 2 بیماری KHP و SPC در حال انجام و تاکنون گزارشی از این بیماری ها در کشور نداشتیم، ولی برنامه پایش و مراقبت در حال اجراست تا در صورت وجود کوچکترین مورد مشکوکی از این بیماری ها، نمونه برداری و اقدامات لازم انجام شود.
قاجاری از پرورش ماهی در قفس به عنوان مهم ترین برنامه‌ به ‌عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور یادکرد و افزود: این برنامه به صورت جدی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و با توجه به اینکه موضوع خدمات بهداشتی و درمانی وظیفه سازمان دامپزشکی است در حال تدوین برنامه هستیم تا همگام با توسعه پرورش ماهی در قفس، برنامه های خدمات بهداشتی و درمانی از واحد های فعال هم صورت گیرد.
وی استفاده از داروها و مواد شیمایی غیرمجاز توسط مزرعه داران برای پیشگیری و درمان را از چالش های مهم و اساسی در صنعت آبزی پروری کشور عنوان کرد و گفت : متاسفانه تاکنون توسعه خاصی در این حوزه نداشتیم و به طور عمده متکی بر داروهای وارداتی هستیم.
قاجاری اضافه کرد: اگر بحث تولید این داروها در داخل کشور انجام شود تا حدود زیادی مشکلات این حوزه رفع خواهد شد و استفاده از مواد شیمیایی غیر مجاز به نحو مناسب مدیریت و کنترل می شود.
به گفته وی هم اکنون 220 مرکز تکثیر ماهی غزل آلا، چهار مرکز تکثیر میگو، 22 مرکز تکثیر ماهیان گرم آبی سه مرکز تکثیر و پرورش ماهی دریایی در کشور وجود دارد.
به گزارش ایرنا، مدیران کل سازمان دامپزشکی کشور روز چهار شنبه با حضور در سمنان، از خط تولید 2 شرکت دارویی پارس دوفارما و رویان دارو تولید کننده انواع داروهای دامی بازدید کردند.
7470/6026/
خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشار دهنده: جانعلی فتحی

انتهای پیام /*

نظر شما