شناسهٔ خبر: 17487185 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سیاری عنوان کرد:

استانداردترین قوت غالب مردم/ 9 میلیون نفر در ایران فشار خون دارند/ 80 درصد آهن و پروتئین فقرا از نان جذب می‌شود

گروه سلامت: معاون بهداشتی وزارت بهداشت در اولین همایش نان سالم به تأثیر نان در سلامت مردم پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در اولین همایش نان سالم که عصر امروز، 29 دی در مرکز همایش های بین المللی «شهید آوینی» فرهنگسرای بهمن برگزار شد، اظهار کرد: 8 عامل خطر برای سلامتی مردم شناخته شده که 4 مورد از آنها عوامل رفتاری هستند و غذای ناسالم و کم تحرکی دو عامل بسیار مهم در بروز 4 بیماری سکته قلبی و مغزی، دیابت، سرطان، آسم و بیماری های تنفسی است که باعث مرگ 76 درصد از مردم در ایران و دنیا می‌شود.

وی تاکید کرد: در غذای ناسالم، مصرف نمک بسیار مهم است و مردم ایران روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می کنند در حالی که سازمان جهانی بهداشت مصرف روزانه 5 گرم نمک را توصیه می کند. بیشترین نمک از طریق نان جذب می شود که باید استاندارد و ذائقه مردم را اصلاح کرد.

سیاری افزود: در مطالعه‌ای که انجام دادیم نان سنگک، کمترین میزان نمک را دارد و دارای 99 درصد استانداردهای کیفیت نان است اما در برابر آن، نان بربری 76 درصد، لواش 74 درصد و تافتون 53 درصد دارای استاندارد بودند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت نمک زیاد را یکی از عوامل بروز فشار خون در مردم دانست و بیان کرد: در حال حاضر در کشور 9 میلیون نفر فشار خون دارند که ریشه آن در مصرف نمک است و فشار خون موجب سرطان، پوکی استخوان و چاقی می شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از سبوس در نان، تصریح کرد: سبوس ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و اگر کم باشد، آهن، منیزم، کلسیم و روی مورد نیاز بدن مردم تامین نمی شود، 80 درصد از آهن مورد نیاز فقرای جامعه از نان تهیه می شود و اگر سبوس نباشد، دیابت، چاقی و سرطان در جامعه افزایش می یابد.

دکتر سیاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: استفاده از جوش شیرین، باعث کاهش جذب کلسیم، روی و آهن می شود و در سال 76 آرد را با آهن و اسیدفولیک غنی سازی کردیم و 4 نمونه نان موجود در کشور باید از آرد غنی سازی استفاده کنند. میزان کمبود آهن در زنان در سن حاملگی در کشور، هم اکنون به 14 درصد کاهش یافته در حالیکه این میزان در ترکیه 30 و در آمریکا 17 درصد است. بنابراین غنی سازی نان، باعث افزایش ارزش غذایی نان و سلامت بهتر آن می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: نباید از قند و به عبارت بهتر جوهر قند یا بلانکیت در نان استفاده شود زیرا ممنوع است و باعث بروز بیماری هایی مانند دیابت و سرطان می شود.

وی ادامه داد: کنجد نباید آلوده به قارچ باشد و انتظار داریم که از کنجد سالم در نان استفاده شود زیرا نانوایان، در این صورت مسئول بیماری مردم هستند و شما 3 ناظر دارید یکی ناظر دولتی، دومی وجدان که نمی توان آن را خرید و سومی هم خداوند متعال که همواره ناظر امور و مردم است.

سیاری با اشاره به صدور کارت های بهداشت فردی برای واحدهای تهیه نان، گفت: در یکی از کتابها مطالعه کردم که در آن عنوان شده بود، برای نانوایی ها باید چند اصل اساسی مانند استفاده از دهان بند، لباس سفید تمام قد و پوشاندن آرد رعایت شود.

نظر شما