شناسهٔ خبر: 17481645 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‎دهد

لرستان از پتانسیل بالایی در تولید گیاهان دارویی برخوردار است/ ایجاد 23 هزار جنگل در سال‎های 93 و 94

رئیس مرکز جنگل‎های خارج از شمال کشور گفت: استان لرستان پتانسیل بالایی در تولید گیاهان دارویی دارد که باید از این نعمت خدادادی خانواده‌ها و جوامع محلی بهره‌مند شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، فریبرز غیبی ظهر امروز در نخستین همایش منطقه‎ای گیاهان دارویی و اقتصاد مقاومتی استان لرستان اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‎ها و خشکسالی و خشک شدن رودخانه‎ها و دریاچه‎ها در کشور نیازمند مدیریت بهینه است.

وی خاطر نشان کرد: هجوم آفات و حشرات باعث آسیب رساندن به یک میلیون و 300 هزار هکتار از جنگل‎های زاگرس شده و بخش زیادی از جنگل‎های شمشاد شمال کشور نیز خشک شده‎اند.

رئیس مرکز جنگل‎های خارج از شمال کشور به وضعیت دیم‎زارهای کشور اشاره و بیان کرد: 12 میلیون هکتار اراضی دیم‎زار در کشور وجود دارد که 10 درصد آنها با بارش‎های500 میلی‎متری، 30 درصد با بارش‎های300 تا 400 میلی‎متری و حدود 45 درصد آنها با بارندگی‎های کمتر از 300 میلی‎متر مواجه هستند.

غیبی ادامه داد: بیش از دو میلیون هکتار دیم‎زار نیز با توجه به گزارش وزارت جهاد کشاورزی نیز توجیه اقتصادی نداشته و بهترین راه استفاده از این اراضی توسعه و کشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: بالغ بر هشت هزار و 400 گونه گیاه تا کنون شناسایی شده که دو هزار و 250 گونه آنها دارویی هستند و معتقدیم که بقیه گیاهان نیز خواصی دارند که تا کنون کشف نشده‎اند.

رییس مرکز جنگل‎های خارج از شمال کشور عنوان کرد: بر اساس آمارها حدود 20 میلیون تن گیاه از عرصه‎های طبیعی ما برداشت می‎شود و متاسفانه برداشت‎های بدون مدیریت و بی‎رویه باعث شده تا رویشگاه بسیاری از گیاهان از بین برود.

غیبی بیان کرد: کشور آلمان هشت هزار هکتار کشت گیاهان دارویی دارد و اغلب مواد اولیه را از کشورهای دیگر از جمله ایران به رقم بسیار اندک تهیه می‎کند، حال آنکه درآمد خوبی از این روش کسب می‎کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه گیاهان دارویی خام و با کیفیت ایران به دیگر کشورهای صادر می‎شوند و پس از فرآوری دوباره به کشور برمی‎گردند.

رئیس مرکز جنگل‎های خارج از شمال کشور با اشاره به اینکه از 13 اقلیم جهان 11 اقلیم را در ایران وجود دارد، تاکید کرد: همه نقاط کشور با توجه به تنوع آب و هوایی مستعد کشت گیاهان دارویی هستند، تا جایی که حتی خار بیابان‎های ما نیز خاصیت دارویی دارند.

غیبی افزود: طی سال‎های اخیر اقداماتی در خصوص فرآوری محصولات گیاهان دارویی در کشور انجام شده ولی کافی نیست، بر این اساس باید با حرکتی جهادگونه وارد این عرصه سودآور شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در برخی مناطق کشور با کمک جوامع محلی کار تهیه نشاء و بذر گیاه آنغوزه و باریجه در حال انجام است، اضافه کرد: هر هکتار گیاه آنغوزه بعد از سه سال حدود 90میلیون تومان سودآوری دارد، حال آنکه متاسفانه کشاورزان ما به کشت گندم روی می‎آورند.

رئیس مرکز جنگل‎های خارج از شمال کشور  گیاه گل محمدی را یکی از پر سودترین گیاهان برشمرد و افزود: هر اندازه که این گیاه در کشور تولید شود، باز هم کم است، چرا که مصارف بالایی در تولید دارو و مواد آرایشی دارد.

غیبی خاطر نشان کرد: سازمان جنگل‎های کشور در طرحی اقدام به واگذاری زمین رایگان و با مالکیت دولت به کشاورزان می‎کند، تا اقدام به کشت گیاهان دارویی نموده و به جای چرای دام علاوه بر سودآوری بیشتر، از فرسایش خاک جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه در اثر بهره‎برداری‎های غیر مجاز خاک کشور در حال نابودی است و اغلب مراتع شخم‎زنی شده‎اند، حال آنکه با از بین رفتن پوشش گیاهی آب‎های زیر زمینی نیز از بین می‎روند.

رییس مرکز جنگل‎های خارج از شمال کشور با تاکید بر اینکه استان لرستان از پتانسیل بالایی در زمینه تنوع گیاهان دارویی برخوردار است، بیان کرد: این استان قابلیت معرفی به عنوان قطب گیاهان دارویی کشور را دارد و می‎تواند از این طریق ارزش افزوده زیادی را برای جوامع محلی خود تامین کند.

غیبی، کنگر، موسیر، خرفه، پنیرک، گون، خارشتر، شیرین بیان، نعناع، آنغوزه، پر سیاوشان، چای کوهی و مرزه کوهی را از جمله گیاهان دارویی لرستان معرفی و تصریح کرد: هر کدام از این گیاهان می‎توانند با آموزش کاشت، داشت و برداشت اصولی درآمد خانوارهای زیادی را در منطقه تامین کنند.

وی در خصوص توسعه جنگل در کشور افزود: هم اکنون با مشارکت مردم کار توسعه جنگل‎ها در دست اقدام است، به طوری که سال 93 حدود 12 هزار هکتار و سال 94 حدود 11 هزار هکتار جنگل در کشور ایجاد شده و به منظور رونق و توسعه گیاهان دارویی نیز اجازه کشت گونه‎های مثمر جنگلی به افراد داده شده است.

انتهای پیام/85012/و40

نظر شما