شناسهٔ خبر: 17481558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگی از تاریخ/ به مناسبت ۲۹ دی

عظیم‌ترین راهپیمایی اربعین قبل از پیروزی انقلاب + تصاویر

در ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷، محمدرضا پهلوی برای همیشه ایران را ترک کرد. همان روز روزنامه‌های عصر تیتر زدند «شاه رفت». یکی دیگر از تیترهای مهم آن روز دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی ۲۹ دی، روز اربعین حسینی(ع) بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، در 26 دی ماه سال 1357 محمدرضا پهلوی مجبور به فرار از کشور شد و در همان روز کابینه بختیار از مجلس رأی اعتماد گرفت. در چنین شرایطی و در این مقطع حساس سه روز تا اربعین حسینی باقی مانده بود. از این ‌رو نیروهای انقلابی درصدد برآمدند تا با برگزاری ‌یک راهپیمایی عظیم در روز اربعین و با استفاده از پتانسیل بالای نهضت امام حسین(ع) که پیش از این بارها مورد استفاده نیروهای انقلابی قرار گرفته بود، کار رژیم پهلوی را یکسره کنند.

یک روز قبل از فرار شاه، امام خمینی(ره) پیامی ‌خطاب به ملت ایران صادر و راهبرد مبارزاتی خود را اعلام کردند. ایشان در قسمتی از این پیام اعلام داشتند: «امسال اربعین امام امت در خلال اربعین‌های پیروان و شیعیان آن بزرگمرد اسلام واقع شده و گویی خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست، و اربعین اخیر برادران ما بازتاب اربعین آن دلاوران می ‏باشد؛ خون طاهر آنان به حکومت طاغوتی یزید خاتمه داد، و خون پاک اینان سلطنت طاغوتی را به هم پیچید. اربعین امسال استثنایی و نمونه است؛ راهپیمایی و تظاهرات پرشور در این اربعین وظیفه شرعی و ملی است. ملت بزرگ ایران در سراسر ایران با راهپیمایی و تظاهرات خود این نظام را دفن می‌کند، و مخالفت خود را با "شورای سلطنت" غیرقانونی اعلام می‌نماید، و پشتیبانی خود را برای چندمین بار از جمهوری اسلامی اعلام می‌کند.»

 

فردای آن روز، خبر این بیانیه با خبر فرار شاه در روزنامه‌ها چاپ شد و مردم خود را برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی آماده می‌کردند.

در روز 29 دی 1357 به مناسبت اربعین حسینی و دعوت امام خمینی به راهپیمایی گسترده و آرام مردم‌، حدود دو میلیون نفر در تهران به خیابان‌ها آمدند‌.

راهپیمایی اربعین از لحاظ جمعیت و نظم از راهپیمایی‌های تاسوعا و عاشورا به مراتب بیشتر و منظم‌تر و منسجم‌تر بود. سیل جمعیت حاضر در این روز به حدی بود که روزنامه‌ کیهان در تیتر اول خود از این راهپیمایی با عنوان «عظیم‌ترین راهپیمایی مذهبی و سیاسی تاریخ» نام برد.

 

 

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی بیانیه‌ای 10 ماده‌ای منتشر کردند که در آن بر این نکات تصریح شده بود: «غیرقانونی بودن سلطنت و خلع شاه‌، برقراری حکومت جمهوری اسلامی‌، تشکیل شورای انقلاب اسلامی‌، برکناری دولت بختیار‌، منضم شدن قوای نظامی به ملت‌، خواستاری روابط حسنه با همه ملت‌ها‌، استعفای وکلای مجلسین و استعفای اعضای شورای سلطنت».

امام خمینی پس از این راهپیمایی میلیونی، آن را به مثابه یک همه‌پرسی در مورد تشکیل نظام جمهوری اسلامی خواندند.

انتهای پیام/ک

نظر شما