شناسهٔ خبر: 17477029 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه» منتشر شد

شیشه نباتی که مازندرانی‌ها بر سر راه ناصرالدین شاه می‌شکستند

کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدين‌شاه» به خاطرات روزانه شاه قاجار از ربیع‌الثانی 1282 تا ربیع‌الاول 1283 قمری می‌پردازد.

صاحب‌خبر -
 
مجید عبدامین، مصصح به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه» حاصل استنساخ قسمتی از آلبوم شماره 97 از مجموعه آلبوم‌های بيوتات بخش اسناد خطی آرشیو ملی ايران است كه به خاطرات روزانه ناصرالدين‌شاه، از ربیع‌الثانی 1282 تا ربیع‌الاول 1283 قمری اختصاص دارد.

این مصحح ادامه داد: کتاب با شرحی کوتاه درباره اتفاقات پس از مراجعت از سفر فیروزکوه و تصمیم عزیمت به شهرستانک آغاز می‌شود و در ادامه به شرح وقایع روزانه از گشت‌وگذارهای شاه و حرم وی به سلطنت‌آباد، قصرقاجار، دوشان‌تپه، جاجرود و کن می‌پردازد.

عبدامین با اشاره به برخی جزئیات مطالب روزنامه خاطرات شاه قاجار بیان کرد: مشغوليات وی در اين ايام شامل شكار، كتاب‌خوانی، بررسی عرايض، گوش‌ فرادادن به موسيقی، تمرين زبان فرانسه، بررسی اخبار كشورهای خارجی، عزل و نصب‌های اداری و نظامی، بازی شطرنج و تخته‌نرد و به ويژه عكاسی (از مهم‌ترين يادگارهای به جای مانده از دوران ناصرالدین‌شاه) بوده است.

وی افزود: بخش ميانی كتاب اختصاص دارد به شرح كامل سفر اول مازندران، كه از هفدهم ذيقعده سال 1282ق. آغاز و در هفتم ربيع‌الاول سال بعد پایان می‌پذیرد. بخش پايانی کتاب شرحی مختصر از وقايع و حوادث دارالخلافه و توضيحاتی در ارتباط با عزل و نصب‌های حكومتی و تغيير و تحولات صورت گرفته، عزل ميرزامحمدخان سپه‌سالاراعظم از منصب صدارت و تغييرات گسترده در نحوه اداره ولايات و وزارت‌خانه‌های دولتی و شرحی از شورش اهالی بروجرد بر شاهزاده ملك‌آرا حاكم وقت است.

این مصصح درباره اهمیت مطالب این روزنامه «روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه» با اشاره به سفر مازندران اظهار کرد: در این کتاب اطلاعات جالب مردم‌شناسی دارد از نوع عکس‌العمل مردم از دیدن شاه و کالسکه‌اش، رسوم‌های منطقه و آوزاهایی که سر راه شاه می‌خوانند، نوع استقبالی که از وی کردند و شیشه نباتی که سر راهش می‌شکستند و ناصرالدین‌شاه این اشعار را با اعرابگذاری در سفرنامه‌اش منعکس کرده است.

كتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدين‌شاه» در 430 صفحه  با جلد گالينگور و به قيمت 25 هزار تومان از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگي منتشر شد.

نظر شما