شناسهٔ خبر: 17474458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

دفاع تمام قد روحانی از برجام

تهران- ایرنا- تشریح دستاوردهای برجام مهمترین محور سخنان رییس جمهوری در نشست خبری دیروز بود. افزون بر نهمین نشست خبری روحانی، تلاش های دولت در زمینه مبارزه با قاچاق و سیاست های آمریکا در دوره ترامپ مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 29 دی ماه 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

** رییس جمهوری در نهمین نشست رسانه ای
«حسن روحانی» رییس جمهوری، دیروز بیست و هشتم دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به پرسش هایی درباره دستاوردها و آینده برجام، انتخابات آینده ریاست جمهوری و مساله تایید صلاحیت وی، اشتغالزایی و ... پاسخ داد. روزنامه های امروز هر یک بخش های گوناگونی از گفته های روحانی را در عنوان های خود برجسته کردند.
سخنان روحانی مبنی بر اینکه «برجام، تحریم هسته ای را برداشت» امروز عنوان نخست روزنامه «ایران» قرار گرفت. این روزنامه ضمن انتشار کامل سخنان روحانی، در یادداشتی درباره کارنامه دولت چنین نگاشت: روحانی بهتر از آنچه بیان کرد هم می‌توانست عملکرد قابل دفاع همکاران خود در کابینه را توضیح دهد چرا که دولت روحانی در سه سال و نیم گذشته، کارها و خدمات بسیار بزرگی انجام داده است که برای ارائه یک گزارش بسیار مثبت و سرافرازانه به ملت ایران، آن هم برای عملکرد 4 ساله یک دولت کفایت می‌کند. توجه به این نکته از آن رو ضروری است که به تازگی یکی از روزنامه مخالف دولت از رئیس جمهوری خواسته است فقط یک دستاورد برجام را مثال بزند یا اسم ببرد. این درحالی است که نه فقط از برجام، بلکه در مجموع عملکرد روحانی در سه سال و نیم گذشته، می‌توان 30 دستاورد را برشمرد. در ادامه یادداشت به بخش هایی از این دستاوردها اشاره شد.
روزنامه «جوان» این بخش از سخنان روحانی را عنوان نخست قرار داد که «برجام برای آمریکا خیر است ترامپ نمی فهمد». این روزنامه ضمن طرح این ادعا که نشست خبری رییس جمهوری «مهندسی شده» بود، نوشت: مهندسی‌شده‌ترین نشست خبری رئیس‌جمهور به اعتراف عام و خاص همین آخری بود، با این حال رشته سخن را در لحظاتی از دست روحانی خارج کرد و موجب شد برای ترامپ که گفته است «از برجام خوشش نمی‌آید»، به جای آوردن دلایل حقوقی، آیه قرآن بخواند: «عَسی‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ» (چه بسا از چیزی خوشتان نمی‌آید و خیر شما در آن است) و سپس جمله ‌ای که در تاریخ خواهد ماند: «برجام برای امریکا خیر است. او (ترامپ) نمی‌فهمد.»
روزنامه «اعتماد» به پاسخ رییس جمهوری به منتقدان برجام پرداخت. به نوشته اعتماد روحانی در بخشی از گفته های خود خطاب به منتقدان گفت: بعضی‌ها شب که می‌خوابند منتظرند صبح برجام به هم بخورد. این خواب‌ها چه خاصیتی دارد؟ هی هر روز مقاله می‌نویسند که پایه برجام سست شده است. عده‌ای در طول این ده، بیست سال بوده‌اند که هر چه پیش بینی کرده‌اند بر عکس شده ولی باز هم پیش بینی می‌کنند و من نمی‌دانم این پیش بینی‌ها چه خاصیتی دارد اما به هر حال در برجام حواس‌مان باید جمع باشد و جمع خواهد بود و بهتر است به جای این بحث‌ها از فضای ایجاد شده استفاده کنیم. همچنین، روزنامه «شرق» با عنوان قرار دادن همین بخش از گفته های روحانی مبنی بر اینکه «هر روز می‌نویسند پایه برجام سست شده» به پوشش این نشست خبری پرداخت.
قانون زیر عنوان «نمی‌بینید؟ عینک بزنید» به نقل از رییس دولت یازدهم خطاب به منتقدان نگاشت: بعضی‌ها می‌گویند ما نمی‌بینیم؛ بروند فولاد را نگاه کنند، پارسال چه وضعی داشت و امسال چه وضعی دارد؟ ذوب آهن پارسال چه وضعی داشت، امروز چه وضعی دارد؟ البته نمی‌خواهم بگویم همه جا مشکلات حل شده، اشتباه نشود. هنوز برخی از بخش‌های اقتصادی ما نیمه فعال است و باید به آن‌ها کمک کنیم. همه تسهیلات را نمی‌توانیم به این بخش‌ها بدهیم اما تلاش می‌کنیم.
«خراسان» سخنان دیروز روحانی را «دفاع از روند اقتصاد و برجام و کنایه به منتقدان» تعبیر کرد. این روزنامه با برجسته سازی سخنان رییس جمهوری درباره اشتغالزایی، به نقل از وی عنوان کرد: برای رشد اقتصادی 7.4 درصدی در منطقه نظیری برای آن نمی شناسیم و در سطح جهان هم نمونه های خیلی زیادی ندارد، گر چه تا رسیدن به مقصد نهایی و مطلوب فاصله زیادی داریم اما این که در طول یک سال بیش از 700 هزار شغل خالص در کشور ایجاد شود، نظایر زیادی حتی در دنیا ندارد.
روزنامه «آرمان» در گزارش خود از این نشست خبری، به پاسخ رییس جمهوری درباره موضوع تایید صلاحیتش اشاره و عنوان کرد: روحانی در پاسخ به بخش دیگری از پرسش ها مبنی بر وجود زمزمه‌هایی برای رد صلاحیت رئیس‌ جمهوری در انتخابات 96، اظهار کرد که «ما را با شورای نگهبان دعوت نیاندازید. روابط ما با شورای نگهبان خوب بوده و خوب است. اینها شایعات است و انتخابات یک فرآیندی دارد که تا رسیدن به آن نیز فرصت فراوانی باقی مانده است. امروز باید برای خدمت به نظام و جامعه کمربندهایمان را محکم کنیم.»

** هوشمندسازی فرآینده گمرک، برگی از تلاش های دولت در مبارزه با قاچاق کالا
«علی طیب نیا» وزیر امور اقتصاد و دارایی دیروز از سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی رونمایی کرد‌ که برای هوشمندسازی فرایند انجام تشریفات گمرکی، طراحی و اجرا شده است‌. برخی از روزنامه های اقتصادی امروز، عنوان نخست خود را به موضوع مبارزه با قاچاق کالا اختصاص دادند.
روزنامه «تجارت» زیر عنوان «تله الکترونیکی گمرک برای شکار قاچاق» نوشت: مقابله با ورود کالاهای قاچاق به کشور وارد فاز جدیدی شد. روز گذشته و با رونمایی از قابلیت های جدید سامانه جامع گمرکی، بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور راه اندازی شد. آنطور که اعلام شده پیش بینی هایی برای تله های الکترونیکی در جهت مبارزه با قاچاق کالا در دستور کار گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. به این ترتیب، با اجرایی شدن قابلیت های جدید سامانه جامع امور گمرکی اتصال الکترونیکی بارنامه ها به این سامانه تکمیل شده و قرار است تبادل الکترونیکی اطلاعات میان انبارهای سازمان بنادر و گمرک آغاز شود.
«جهان صنعت» که عنوان نخست خود را به این موضوع اختصاص داد، اجرایی شدن این برنامه را تکمیل تله‌ های الکترونیکی گمرک برای مبارزه با قاچاق کالا دانست. در بخشی از این گزارش آمده است: برنامه اصلی گمرک، دسترسی به مانیفست بار کشتی‌ها یا اصطلاحا کریرها در زمان تخلیه بار و صدور تالی بوده و این موضوع اجرایی شده است‌. بر این اساس، مانیفست کشتی فهرست کل کالاهای موجود در کشتی است که در اختیار ناخدای هر کشتی بوده و در زمان تخلیه از روی مانیفست کشتی، اصطلاحا تالی تخلیه صادر و سپس به چندین بارنامه و هر بارنامه به نام یک شخص تقسیم می‌گردد‌. بنابر اعلام گمرک اطلاعات مانیفست کشتی، اطلاعات قابل اتکایی هستند و در صورت ورود اطلاعات براساس تالی تخلیه در بنادر، زنجیره داده‌ها در سامانه جامع گمرکی تکمیل و کلیه اطلاعات ورودی برمبنای مانیفست الکترونیکی، بارنامه، قبض انبار، اظهارنامه و بیجک انبارها تقاطع‌گیری می‌شود و عملا امکان تخلف از بین می‌رود‌.
در این میان، روزنامه «کسب و کار» به واردات و قاچاق لوسترهای چینی انتقاد کرد. کسب و کار نوشت: رکود فراگیر و کسادی بازار عرصه را بر تولید‌کنندگان لوستر و روشنایی تنگ کرده است. این روزها واردات لوستر‌های بی‌کیفیت و نسبتا ارزان چینی و مشکلات تامین مواد اولیه، صنعت لوستر‌سازی ایران را تهدید می‌کند. ورود اقلام چینی به بازارهای داخلی سد راه توسعه و حضور تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی شده است. لوسترهای چینی ظاهری زیبا برای معماری ایرانی ندارند و علاوه بر آن از لحاظ مواد اولیه نیز استانداردهای لازم در آنها رعایت نشده است. واردات لوسترهای چینی بزرگ‌ترین ضربه را به تولیدکنندگان داخل وارد کرده است.

** تحلیل سیاست های ترامپ
«دونالد ترامپ» جمعه بیستم ژانویه 2017 به‌ عنوان چهل و پنجمین رییس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا وارد کاخ سفید می شود. در همین پیوند، شماری از روزنامه ها سیاست های وی در خصوص ایران و روسیه را تحلیل و بررسی کردند.
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با اشاره به نظر کارشناسان سیاسی، دولت ترامپ را «دولت دلال ها» خواند. در این گزارش می خوانیم: ترامپ تا این لحظه سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفته است به‌ گونه‌ ای که اظهارات کنونی وی با شعارها و برنامه‌های انتخاباتیش تفاوت آشکاری دارد.
«مجید محتشمی» کارشناس امور سیاسی در خصوص سیاست ‌های احتمالی دونالد ترامپ بعد از آغاز فعالیتش در سمت ریاست جمهوری آمریکا به ابتکار گفت: تاکنون تمام دولت‌هایی که در آمریکا روی کار آمده‌اند مدیتالیسمی بوده‌اند و اغلب با استفاده از گزینه نظامی سعی کرده‌اند که ضرب شستی بر کشورهای ضعیف‌تر وارد کرده و دیدگاه‌ها و برنامه‌های دیکتاتورمآبانه خود را بر کشورهای دیگر وارد کنند. ...ایران به عنوان کشوری تاثیر‌گذار در تحولات منطقه می‌تواند از اهمیت بسزایی برای ترامپ و دولت کاسب وی برخوردار باشد. ایران باید بعد از این خود را برای مقابله با چنین رویکردی از سوی دولتی در آمریکا آماده کند که فردی را در راس قدرت دارد که با روحیه کاسب کارانه سعی دارد فشارهای اقتصادی بیشتری بر روی ایران و کشورهایی که در حلقه هژمونی آمریکا قرار ندارند تحمیل کند و به طور قطع در این روش شاه‌بیت گزینه‌های اعمال فشار آمریکا بر این کشورها تحریم‌های اقتصادی خواهد بود.
روزنامه جهان صنعت نیز به تحلیل خبرگزاری «بلومبرگ» اشاره کرد. این روزنامه نوشت: محجوب زویری، استاد سیاست خاورمیانه با تمرکز بر ایران در دانشگاه دوحه قطر، در این باره گفته است که انتخابات ریاست جمهوری ایران تحت تاثیر به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا خواهد بود و به نظر می‌رسد نظام ترجیح می‌دهد فردی تندرو را در مقام ریاست جمهوری داشته باشد یا آنکه خود حسن روحانی مواضع تندروانه‌تری در پیش خواهد گرفت. به عقیده نویسندگان بلومبرگ، وقوع هرگونه درگیری میان کاخ سفید به رهبری ترامپ با ایران می‌تواند خطر تهدید نظامی یا جدال لفظی میان دو کشور را دوباره زنده کند؛ خطری که در زمان رییس‌جمهور پیشین ایران، محمود احمدی‌نژاد، همواره وجود داشت. بروز چنین حالتی می‌تواند برای سه کشور قدرتمند اروپایی عضو گروه پنج به علاوه یک یعنی آلمان، فرانسه، بریتانیا و نیز چین و روسیه چالش‌برانگیز باشد. بخصوص که اروپا اعلام کرده پایبند به توافق اتمی است.
«دنیای اقتصاد» امروز به دنبال «راز گرایش ترامپ به روس ها» بود. این روزنامه با اشاره به بررسی روزنامه «نیویورک تایمز» از میزان معاملات تجاری و اقتصادی ترامپ و شرکایش با روسیه، عنوان کرد: تحقیقات نیویورک تایمز نشان می‌دهد که ترامپ از سال 1987 با روسیه تعامل اقتصادی داشته است. فرزندان و همکارانش بارها و بارها برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک به روسیه سفر کرده و با مقام‌های دولتی و بسازبفروش‌ها دیدار کرده بودند. طی سفری به روسیه در سال 2006، دو نفر از فرزندان ترامپ به همراه شخص ترامپ و ایوانکا همسرش در یک هتل تاریخی در مسکو در برابر کرملین اقامت کردند.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
خبرنگار: فرشته ذبیحیان**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی**پژوهشم**9283**9279

انتهای پیام /*

نظر شما