شناسهٔ خبر: 17473347 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

با فناوری جدید گوگل

۷۵ درصد در مصرف دیتای موبایل خود صرفه جویی کنید

اخیرا شرکت گوگل فناوری را جهت فشرده سازی تصاویر ارائه داده است که این قابلیت را دارد تا تصاویر HD را فشرده سازی کرده و به بدین وسیله تا ۷۵ درصد در پهنای باند صرفه جویی کند. چند سالیست که ربات ها وارد زندگی ما انسان ها شده اند و توانسته اند به لطف ویژگی هایی همچون سرعت، دقت عمل، خستگی ناپذیری و طول عمر بالا بخش قابل توجهی از مسئولیت ها در صنایع و کارخانجات ما را بر عهده بگیرند. اخیراً نیز محققان موفق به تولید بازوهای رباتیکی شده اند که می توانند همانند دست و یا پای معمولی انسان ها عمل کرده و باری دیگر افراد معلول را به زندگی عادی برگرداند. کمپانی شیائومی در طی چند سال اخیر علاوه بر تولید و عرضه گوشی های هوشمند در کلاس های مختلف، محصولات متعددی را با قابلیت های فراوان و قیمتی بسیار مناسب روانه بازار کرده است که از میان آن ها می توان به اسکوتر، مچ بند هوشمند، تلویزیون، هدفون و همچنین نوت بوک اشاره کرد. با اینکه گفته می شود بیش از هر چیز آتش نشان ها برای نجات مردم بر روی ۵ حس خود تکیه می کنند اما اخیرا تحقیقاتی در کالیفرنیا صورت گرفته که می تواند تا حد زیادی به کمک این قشر فداکار بیاید. تکنولوژی هایی که می تواند آتشنشان ها را ردیابی کند. به تازگی یوتیوب اعلام کرده است که قصد اضافه کردن امکان جدیدی را به پلتفرم خود دارد. این قابلیت که هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد به کاربران عضو این شبکه اجازه می دهد تا از طریق پیام های متنی، تبادل پیوند های اینترنتی یا فایل های ویدیویی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. چند روز پیش در خبرها آمده بود که پرچمدار امسال کمپانی ال جی موسوم به جی 6 به لوله های انتقال حرارت مسی مجهز خواهد بود که قادر است با توزیع گرمای تولید شده باتری به اطراف، نگرانی کاربران در خصوص داغ شدن و ترکیدن احتمالی گوشی را برطرف کند. در واقع، این قابلیت نه تنها منجر به ارتقای عملکرد گوشی خواهد شد، بلکه احتمال هر گونه انفجار ناشی از داغ شدن بیش از حد را به صفر می رساند. سامسونگ روز سه شنبه به صورت رسمی دلیل انفجار گوشی های گلکسی نوت ۷ را اعلام خواهد کرد؛ اما نشریه وال استریت ژورنال قبل از بیان دلایل این اتفاق توسط سامسونگ، گزارشی درباره این موضوع منتشر کرده است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از کلیک، شرکت GOOGL که یکی از شرکت های زیر مجموعه کمپانی بزرگ گوگل محسوب می شود و در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می نماید در حال کار بر روی کاهش مصرف داده با استفاده از فناوری فشرده سازی تصاویر، که RAISR نامیده می شود، است. هدف از این کار صرفه جویی در ترافیک اینترنت کاربران است تا آن ها بتوانند تصاویر با کیفیت بالا را با مصرف مقداری کمتری از دیتای اینترنت خود مشاهده کنند.

این شانس را باید مدیون فناوری RAISR بود که به شما اجازه می دهد تا بدون این که لطمه ای به کیفیت تصویر وارد شد تا ۷۵ درصد در دیتای موبایل شما صرفه جویی شود. فناوری RAISR عکس ها را جمع آوری کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. سپس با استفاده از پیکسل هایی که در عکس اصلی موجود است یک کپی از آن ها به وجود می آورد. با این وجود در طول این فرایند کیفیت تصویر به هیچ هنوان افت نخواهد کرد.

RAISR که یک فناوری جدید یادگیری ماشین (machine learning) به حساب می آید برای اولین بار در ماه نوامبر توسط گوگل رونمایی شد و هم اکنون توسط بخش تصاویر گوگل پلاس در دستگاه های اندرویدی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع الگوریتم RAISR این امکان را در اختیار گوگل پلاس قرار می دهد تا تصاویر HD را با حجم کم و وضوح تصویر بالا در اختیار کاربران خود قرار دهد.

فناوری RAISR مطمئنا بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. چون طبیعتا همه ما دوست داریم تا تصاویر با کیفیت را با مصرف دیتای کمتر دریافت نماییم. اما پرسش اینجا است که واقعا چند نفر از ما از گوگل پلاس استفاده می کنیم؟ بنابراین با رسیدن این سوال به ذهن، از گوگل انتظار می رود تا به زودی این شرکت از این فناوری در سایر اپلیکیشن های خود نیز استفاده نماید. نکته دیگری که در این جا وجود دارد این است که گوگل تنها شرکتی نیست که سعی دارد با استفاده از روش های مختلف مصرف دیتا را کاهش دهد. در این میان حتی توئیتر نیز در حال کار بر روی چنین روش هایی است. در ماه ژوئن توئیتر مالکیت یک استارتاپ هوش مصنوعی به نام Magic Pony را در دست گرفت که از الگوریتم مشابه ای استفاده می کند. البته الگوریتم این استارتاپ بر روی ویدیوها نیز به کار می رود.

گوگل طی نوشته ای در بلاگ خود این چنین در مورد فناوری RAISR توضیح می دهد:

این فناوری میزان دیتای مصرفی برای هر عکس را تا ۷۵ درصد کاهش می دهد. در حال حاضر این فناوری بر روی بیش از یک بیلیون عکس در هفته به کار می رود. با انجام این کار میزان پهنای باند مصرفی کاربر تا حدود یک سوم کاهش می یابد.

گوگل با استفاده از فناوری RAISR که هر هفته بر روی بیش از یک بیلیون عکس تاثیر می گذارد بسیار خود را در معرض دید رسانه ها قرار داده است. هم چنین گوگل اعلام کرد که در هفته های آتی از این فناوری به صورت فراگیرتر استفاده خواهد نمود. از طرفی هنوز به طور واضح مشخص نیست که آیا گوگل از این فناوری در مرورگر کروم استفاده خواهد کرد یا خیر. اگر چنین شود مسلما این موضوع کمک فوق العاده بالایی به کاربرانی خواهد کرد که به طور ثابت از دیتای موبایل خود استفاده می نمایند.

نظر شما