شناسهٔ خبر: 17472565 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی خبر داد

راه‌اندازی رادیو زیارت برای زائران رضوی

در طول سال بیش از 27 میلیون زائر داخلی و حدود دو میلیون زائر از کشورهای دیگر به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند. بنابراین معاونت امور استان‌ها قرار است رادیو تصویری زیارت را راه‌اندازی کند. این رادیو با هدف آگاهی‌بخشی و معرفت افزایی، ترویج و توسعه گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) و ارتقای سطح معنوی و نشر و رشد معارف دینی با محوریت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خاصه حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع)، ایجاد شوق زیارت از حرم مطهر رضوی برای دلدادگان آن امام همام، ارتقای فرهنگ رضوی، زیارت و میزبانی و... شروع به فعالیت خواهد کرد. به همین دلیل با محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی درباره این رادیو صحبت کردیم.

صاحب‌خبر -

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که رادیو زیارت با چه هدفی قرار است راه‌اندازی شود، به جام‌جم گفت: با توجه به این موضوع که طی سال بیش از 27 میلیون زائر داخلی و حدود دو میلیون زائر از کشورهای دیگر صرفا به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، ضرورت دارد شبکه‌ای مستقل و در سطح ملی برای تحقق اهداف تعیین شده در حوزه زیارت که مورد استقبال عموم جامعه اسلامی بویژه شیعیان است، برای آگاهی بخشی و فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی و ارتقای شاخصه‌های فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ رضوی فعالیت کند.

نصرپور ادامه داد: در حال حاضر چنین شبکه‌ای که ویژه این موضوع باشد، وجود ندارد. به همین دلیل با توجه به موافقت و دستور دکتر علی‌عسکری رئیس رسانه ملی، راه‌اندازی و بهره‌برداری از این شبکه رادیویی در دستور کار رسانه ملی قرار گرفت.

اهداف رادیو زیارت

نصرپور با اشاره به اهداف رادیو زیارت عنوان کرد: ارتباط مستقیم بین حرم مطهر امام رضا(ع) و مشتاقان و ایجاد شوق زیارت، تثبیت و تعمیق زیارت ائمه معصومین(ع) در زندگی انسان ایرانی به‌عنوان یک فرهنگ و منسک دینی، آشنا کردن زائران با فلسفه و آداب زیارت و دعا با ملاحظه شبهات و نارسایی‌ها، تبیین سازندگی زیارت در عرصه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی و معرفی و بزرگداشت مفاخر اسلامی، شیعی و... از جمله این اهداف است.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی درباره محورهای این رادیو گفت: رادیو زیارت با محوریت حرم و مضجع ملکوتی ثامن الائمه علی بن موسی الرضا(ع) در چارچوب شبکه‌ای تخصصی به مباحث معنوی، معارفی، اعتقادی و مذهبی مرتبط با حوزه زیارت از منظر مسائل فرهنگی، اجتماعی و... در قالب برنامه‌هایی که معطوف به نیاز، میل و مصلحت زائرین و دلدادگان اهل بیت(ع) طراحی می‌شود، توجه لازم خواهد کرد.

وی تصریح کرد: رادیو تصویری زیارت زیرمجموعه معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیماست که با هماهنگی، حمایت و هدایت معاون امور استان‌ها، اداره کل صدای استان‌ها و پشتیبانی و همکاری معاون توسعه و فناوری سازمان با محوریت اداره کل صداوسیمای خراسان رضوی از شهر مشهد مقدس به‌عنوان شبکه‌ای رادیویی با موضوع زیارت به شکل روزانه فعالیت خواهد کرد.

ارتباط با اقطاب فرهنگی

نصرپور در ادامه افزود: از طرفی با برقراری ارتباط با شهرهای مذهبی قم، شیراز و حرم‌های مطهر حضرت معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و سایر اقطاب فرهنگی کشور و امامزادگان و بقاع متبرکه مراکز استان‌ها، از توان و ظرفیت‌های موجود در این حوزه نیز بهره‌برداری لازم می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی اشاره کرد: رادیو تصویری زیارت سعی می‌کند با انعطاف‌پذیری، اختصار، اثربخشی و تخصیص مطلوب زمان برای تحقق حداکثری جذب مخاطب و اثرگذاری مناسب به مثابه رادیویی که از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی، ارشادی و تربیتی بهره می‌برد، ساعاتی غنی شده را ویژه زائران و مجاوران و دلدادگان علی بن موسی الرضا(ع) و خاندان اهل بیت(ع) برای مخاطبان مختلف در گستره سراسری و فراملی فراهم کند.

وی درباره این که چه زمانی قرار است این رادیو راه‌اندازی شود، توضیح داد: با توجه به جایگاه این رادیو که همتراز با شبکه‌های رادیویی سراسری است ضرورت دارد بستر، امکانات، منابع و نیروی انسانی مناسب و مطلوب آن تامین شود. لذا سازمان صداوسیما با اهتمام و حمایت‌های بی‌شائبه رئیس رسانه ملی و ناظر به جایگاه پایتخت معنوی ایران اسلامی و حمایت و تدبیر دکتر دارابی، معاون امور استان‌ها اقدام به پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و طراحی این شبکه رادیویی تصویری کرده است.

ضرورت همکاری دیگر دستگاه‌ها

نصرپور ادامه داد: از طرفی با عنایت به اهمیت و جایگاه این فرصت مهم فرهنگی دینی در عرصه رسانه که در گستره استانی، کشوری و فراملی فعالیت خواهد کرد، همکاری دیگر دستگاه‌ها نیز ضروری است. لذا با مشارکت استان (بویژه استانداری خراسان رضوی، آستان قدس رضوی، شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد مقدس) در مسیر راه‌اندازی و بهره‌برداری از این رادیو قدم برداشته‌ایم که با تحقق موثر این مشارکت، هر چه سریع‌تر شاهد راه‌اندازی این رسانه به‌عنوان رادیو تصویری زیارت خواهیم بود.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که در چه حوزه‌هایی در رادیو زیارت برنامه پخش می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اهداف تعیین شده برای این رادیو حوزه‌های کلی فعالیت آن دینی، مذهبی و فرهنگی خواهد بود و به‌طور مشخص در زمینه زیارت و فرهنگ رضوی، مناسبت‌ها و مراسم‌ مذهبی و اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار حوزه زیارت با محوریت مشهد مقدس و پوشش حوزه زیارت کل کشور برنامه خواهد داشت. وی افزود: در هدف‌گذاری برنامه‌های این شبکه رویکردهای ارتقا و انتقال مولفه‌های معرفتی فرهنگی، دینی و سبک زندگی اسلامی متاثر از فرهنگ اهل بیت(ع) خاصه فرهنگ رضوی، ایجاد حس ارزشی رفتاری، تعلق خاطر به ارزش‌های معنوی و شکل گیری بندگی خالصانه و عارفانه در بارگاه الهی و اظهار ارادت همراه با شناخت و آگاهی نسبت به ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی، توجه و تقویت همدلی و همگرایی گروه‌های مختلف مخاطبان، پوشش رسانه‌ای مناسبت‌ها و مراسم مرتبط و... مورد توجه است.

فاطمه عودباشی

نظر شما