شناسهٔ خبر: 17472539 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عادل الجبیر:

آمریکا بیشترین زیان را از اجرایی شدن قانون «جاستا» خواهد دید

فارس

وزیر خارجه عربستان سعودی ادعا کرده آمریکا از اجرایی شدن قانونی که به قربانیان حوادث تروریستی اجازه شکایت از عربستان سعودی را می‌دهد متحمل بیشترین زیان خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه در اجلاس داووس درباره اجرایی شدن قانونی در آمریکا که به قربانیان حوادث تروریستی اجازه شکایت از عربستان سعودی را می‌دهد، هشدار داد.

«الجبیر» گفت که آمریکا بیشترین زیان را از اجرایی شدن قانون ««عدالت در برابر حامیان تروریسم» که چند ماه پیش در کنگره آمریکا به تصویب رسید، متحمل خواهد شد.

این قانون که به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اجازه شکایت از دولت عربستان سعودی  می‌دهد 7مهرماه (28 سپتامبر سال گذشته میلادی)، بعد از رأی مثبت قانونگذاران هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به لغو وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شد. 

این قانون به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد هنگام وقوع حمله تروریستی در داخل خاک آمریکا مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی ازآن برخوردار هستند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در چنین حملاتی لغو کنند.

در حالی که در متن قانون اشاره‌ای به «حملات 11 سپتامبر» یا دولت عربستان سعودی نشده، هدف اصلی قانونگذاران آمریکایی از ارائه آن، فراهم کردن امکان تعقیب قضایی مقام‌های عربستانی دخیل در این حملات است. 

تصویب این قانون در کنگره بعد از آن صورت گرفت که قانونگذاران آمریکایی با انتشار 28 صفحه سند درباره حادثه 11 سپتامبر مدعی شد دست‌کم چند نفر از عاملان این حملات با مقام‌های دولت عربستان در تماس بوده‌اند. 15 نفر از 19 هواپیماربای عامل حملات 11 سپتامبر نیز شهروندان عربستان بوده‌اند.

استدلال دولت اوباما در مخالفت با این قانون این بود که دیگر کشورها ممکن است تصویب آن را بهانه‌ای برای تعقیب قضایی دیپلمات‌ها، نیروهای نظامی یا شرکت‌های آمریکایی قرار دهند. 

عادل الجبیر گفته در صورتی که این قانونی اجرایی شود، آمریکا بیشترین زیان را از آن خواهد داد. 

وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از اظهارات خود، ادعاهای خود علیه ایران را تکرار کرده و این کشور را «بزرگترین حامی تروریسم» دانسته است.

برچسب‌ها:

نظر شما