شناسهٔ خبر: 17472488 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برگزاری همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در رشت

خبرگزاری شبستان: همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی به همت دانشگاه پیام نور گیلان بهمن ماه امسال در رشت برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمد پورپیر، مسئول اطلاع رسانی همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت از برگزاری این همایش در 27 بهمن سالجاری خبر داد و گفت: این همایش به مدت یک روز در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار می‌شود.

 

وی دانشگاه پیام نور و سازمان بسیج کارمندان استان گیلان را از برگزار کنندگان اصلی همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اعلام و اظهار کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های پیام نور کشور و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نیز در برگزاری این همایش سهیم هستند.

 

مسئول اطلاع رسانی همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، تبیین وضعیت و آسیب شناسی علوم انسانی در جهان اسلام و ایران و نقش هر یک از نهادهای دولتی و غیردولتی در بومی سازی رشته‌های علوم انسانی از محورهای عمومی همایش برشمرد و گفت: اسلام و مبانی نظری و فرانظری رشته‌های علوم انسانی و آسیب شناسی نظام آموزش و پرورش و کیفیت رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه های جهان اسلام و ایران از دیگر محورهای عمومی همایش است.

 

وی افزود: همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی کلیه پژوهش‌های مبتنی بر چیستی و چگونگی تحول در حوزه علوم انسانی را در محورهای اختصاصی جایگاه مطالعات قرآنی در تحول علوم انسانی، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، حقوق، فلسفه و فلسفه علم، روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی، جامعه‌شناسی، مردم شناسی و ارتباطات، علوم مدیریتی، علوم اقتصادی، هنر، معماری و شهرسازی و زبان‌شناسی و ادبیات مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

پورپیر، زمینه‌سازی برای نوآوری، تحول و تعالی علوم انسانی، به ‌منظور دستیابی به علوم انسانی اسلامی و دستيابی به الگوهای مناسب روش‌شناختی برای نقد و بررسی علوم انسانی رايج و دستاوردهای آن را از اهداف همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانست و گفت: كمک به ايجاد روش‌شناسی صحيح، جامع و بهینه برای رویش علوم انسانی اسلامی از سطح نظری و بنیادی تا سطح کاربردی از دیگر اهداف این همایش است.

 

 وی یادآور شد: یکی دیگر از اهداف مهم این همایش نقد و بررسی روش‌های مورد استفاده در آثار علمی تولیدشده در قلمرو علوم انسانی اسلامی است.

 

مسئول اطلاع رسانی همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به ارسال 510 مقاله به دبیرخانه همایش، اعلام کرد: پس از داوری آثار، 116 اثر پذیرفته و 12 مقاله حائز رتبه‌های برتر شدند که به صورت سخنرانی در روز همایش ارائه می‌شوند.

 

وی در ادامه ضرورت دینی اهمیت به علوم انسانی و ارائه الگوی تمدنی برای جهان اسلام و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی وضع علوم انسانی در کشور را از الزامات پرداخت به علوم انسانی اسلامی خواند و خاطرنشان کرد: توجه به جایگاه برجسته علوم انسانی در تدوین، برنامه‌ریزی و تصمیم‌های کلان و خرد کشور، چه در مرحله هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و چه در مرحله مطالعاتی باعث شده تا پرداختن به علوم انسانی اسلامی بیش از پیش با اهمیت باشد.

 

پورپیر همچنین اذعان داشت: علوم انسانی متعارف، مبتنی بر فلسفه‌هایی هستند كه مبنايش مادیگری است و بر این مبنا انسان حیوان انگاشته می‌شود.

 

وی تاکید کرد: توليد فلسفه علم اسلامی و نظریه‌پردازی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اصلی‌ترين گام در اسلامی سازی معرفت و بنا نهادن تمدن نوین اسلامی بر پایه دانشی است كه با استمداد از منبع وحی و در کنار سایر روش‌های پذیرفته‌شده زمینه را برای مرجعیت علمی ایران اسلامی در جهان فراهم خواهد کرد.

 

مسئول اطلاع رسانی همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: اسلامی سازی علوم انسانی مستلزم نوآوری و تغییر مبنای آموزش علوم انسانی از ترجمه محوری به تفکر محوری است و این مسئله نه‌ تنها طبق گفته‌ی منتقدان ضدیت با تعامل با جریان علمی متعارف نیست، بلکه باروری روزافزون اندیشه محققان، صاحب‌نظران، اساتید و دانشجویان دانش را به همراه خواهد داشت.

نظر شما