شناسهٔ خبر: 17470553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

لاوروف: در آتش‌بس اخلال نکنید

پارازیت اروپایی در آستانه«آستانه»

روزنامه جوان

در كمتر از يك هفته مانده به مذاكرات صلح آستانه، شبه نظاميان داعش در حمله گسترده‌اي مواضع ارتش سوريه را در شمال شرقي اين كشور هدف قرار دادند و البته موفق شدند پيشروي قابل توجهي داشته باشند...

صاحب‌خبر -
در كمتر از يك هفته مانده به مذاكرات صلح آستانه، شبه نظاميان داعش در حمله گسترده‌اي مواضع ارتش سوريه را در شمال شرقي اين كشور هدف قرار دادند و  البته موفق شدند پيشروي قابل توجهي داشته باشند؛ حملاتي كه وزیر خارجه  روسيه كشورهاي اروپایی  را متهم به حمايت از آن كردند تا آتش بس در سوريه و مذاكرات صلح آستانه را مختل كنند.

به گزارش جوان، صدها نفر از شبه نظاميان شب دوشنبه با حملاتي گسترده‌ عليه مواضع نيروهاي دولتي در شهر ديرالزور واقع در شمال شرقي سوريه موفق شدند بخش‌هايي از اين شهر را به كنترل خود در آورند. منابع خبري گزارش دادند گروه تروريستي داعش درصدد است با تسلط بر قبرستان شهر، به سوي فرودگاه شهر پيشروي و آن را اشغال كند. در صورت اشغال كامل قبرستان، ارتباط شهر ديرالزور با فرودگاه اين شهر به طور كامل قطع مي‌شود.  حملات گسترده داعش در دير الزور در حالي صورت گرفت كه قرار است پنج روز ديگر نمايندگان و مخالفان دولت سوريه براي برقراري صلح و رسيدن به توافق سياسي با حمايت ايران، روسيه و تركيه، در آستانه، پايتخت قزاقستان وارد مذاكرات شوند. اين اولين بار نيست كه براي سوريه نشستي صلح برگزار مي‌شود اما بعضي عوامل از جمله پيروزي دولت در نبرد حلب، تغيير اولويت‌هاي تركيه در سوريه و همچنين سياست‌هاي اعلامي دونالد ترامپ مبني بر قطع حمايت از مخالفان باعث شده تا حداقلي از اميد براي موفقيت اين نشست شكل بگيرد.

روز گذشته همچنين منابع ديپلماتیک  خبر دادند كه قرار است نماينده دائم سوريه در سازمان ملل به عنوان رئيس هيئت مذاكره‌كننده دولتي سوريه در مذاكرات آستانه حضور يابد. روزنامه دولتي «الوطن» سوريه سه شنبه گزارش داد كه «بشار الجعفري» نماينده دائم سوريه در سازمان ملل، رياست هيئت مذاكره‌كننده در آستانه را بر عهده خواهد داشت. هيئت دولتي سوريه در مذاكرات آستانه شامل افراد نظامي و حقوقدان خواهد بود. رياست مخالفان نيز بر عهده «محمد علوش» رئيس شاخه سياسي گروه تروريستي «جيش الاسلام» (تحت حمايت عربستان سعودي) خواهد بود.   روسيه كه نقش اصلي را در برگزاري اين نشست برعهده دارد از دولت‌هاي اروپايي خواست جهت برهم زدن آتش بس تلاش نكنند. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه روز گذشته با اشاره به اينكه آتش‌بس توافق به تصويب شوراي امنيت رسيده است، به خبرنگاران گفت: «مسكو اميدوار است دولت‌هاي غربي كه احساس ناراحتي مي‌كنند براي رنجاندن ديگران، آتش بس را مختل نكنند.»

وي افزود: «نمونه‌هاي بي‌شماري از تلاش مخفيانه امريكا و همپيمانانش براي استفاده از النصره و داعش به منظور تضعيف و در نهايت سرنگوني اسد وجود دارد.»  ناظران سوري هم حمله داعش به محله‌هاي محاصره شده ديرالزور را اهرم فشار امريكا بر ميز مذاكرات سياسي بين واشنگتن و مسكو در خصوص بحران سوريه دانستند. «عيسي الظاهر»، پژوهشگر امور راهبردي سوريه به فارس گفت: حمله بزرگي كه داعش با به‌كارگيري شمار زياد نيروهايش عليه محله‌هاي محاصره شده در دير الزور انجام داد تحت مديريت كامل امريكا قرار دارد. در حدود چهار ماه پيش جنگنده‌هاي ائتلاف امريكا يكي از مواضع نظامي ارتش عربي سوريه را در جبل ثرده واقع در محوطه فرودگاه نظامي ديرالزور هدف قرار دادند كه به تلفات جاني و خسارات مالي در ميان نيروهاي سوريه منجر شد و به صورت واضح زمينه را براي حمله تروريست‌هاي داعش و به دست‌گيري كنترل آن فراهم كرد. در همين حال پايگاه العهد گزارش داد كه گرچه تلاش‌هاي سه جانبه براي آماده‌سازي شرايط برگزاري نشست آستانه همچنان ادامه دارد، اما تلاش‌هايي از سوي برخي رژيم‌هاي عربي براي مانع تراشي در روند اين مذاكرات دنبال مي‌شود.  كشورهاي غربي و در رأس آنها امريكايي‌ها از فرايند مذاكرات آستانه كنار گذاشته شدند؛ مسئله‌اي كه نشان دهنده كاهش اهرم‌هاي امريكا در سوريه محسوب مي‌شود. باوجود اين مقامات روسي اميدوارند با توجه به روي كار آمدن دولت جديد در كاخ سفيد، واشنگتن را با سياست‌هاي خود در سوريه همراه كنند.

سرگئي لاوروف، گفت که  فكر مي‌كند دعوت از دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريكا براي شركت در مذاكرات صلح سوريه اقدامي مناسب است. وزير خارجه روسيه خاطر نشان كرد كه اميدوار است دولت ترامپ، اين دعوت را بپذيرد و از تمايل رئيس‌جمهور منتخب امريكا به اولويت دانستنِ نبرد با گروه‌هاي تروريستي بين‌المللي استقبال كرد.  در حالي كه به نظر مي‌رسد روسيه حساب ويژه‌اي روي همكاري دولت ترامپ در بحران سوريه باز كرده است اما ظاهرا دولت كنوني امريكا همچنان به تلاش‌هاي خود براي پيچيده كردن بحران ادامه مي‌دهد. وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) در سايت خود اعلام كرد كه واشنگتن ابتداي سال جاري ميلادي با فروش موشك‌هاي ضدهوايي دوش‌پرتاب «اف.‌اي.‌ام 92 استينگر» به چند كشور موافقت كرده و اين قرارداد به ارزش 207 ميليون دلار شامل كشورهاي قطر، ايتاليا و هند مي‌شود. يك رسانه صهيونيستي با نام «اسرائيل ديفنس» فروش اين نوع موشك‌ها به قطر را چراغ قرمزي براي خلبانان روسيه در سوريه و عراق دانست. به ويژه اينكه اخيرا گزارش‌هايي نيز منتشر شده كه از عزم واشنگتن و سازمان سيا براي مسلح كردن شورشيان سوري به سلاح‌هاي ضد هوايي حكايت دارد.

***
ظريف: ايران مخالف حضور امريكا در «آستانه» است
ظريف گفت: ما مخالف حضور امريكا در نشست آستانه هستيم و دعوتي از آنها نكرده‌ايم. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه در گفت‌وگو با تسنيم، در پاسخ به اين سؤال كه موضع جمهوري اسلامي ايران در صورت حضور امريكا در نشست آستانه براي حل بحران سوريه چه خواهد بود؟ گفت: ما مخالف حضور امريكا هستيم. وي افزود: ما دعوتي از‌ امريكا نكرده‌ايم و مخالف حضور آنها هستيم.

نظر شما