شناسهٔ خبر: 17469322 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یک کارشناس بازار سرمایه:

نماگرهای بورس واقعیت‌های موجود را نشان نمی‌دهند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت فضای کسب و کار کشور، تأکید کرد: نماگرهای بورس واقعیت‌های موجود را نشان نمی‌دهند.

صاحب‌خبر -



سیدابراهیم عنایت با تاکید بر لزوم توجه به واقعیت‌های اقتصادی در تحلیل‌های سرمایه‌گذاری اضافه کرد: آنچه که مشخص است اینکه بازار کسب و کار در کشور همچنان دچار رکود بوده و این در حالی است که نماگرهای بورس واقعیت‌های موجود را نشان نمی‌دهند.
وی در گفت‌وگو با فارس، یادآور شد: در حال حاضر وضعیت بنیادی صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بانک‌ها، معادن، پالایشگاه‌ها و حتی صنایع پتروشیمی با ابهام و پیچیدگی و بهم ریختگی روند سودآوری مواجه شده‌اند و چشم‌انداز آنها قابل پیش‌بینی نیست. از این رو بالا و پایین رفتن نماگرهای بورسی برای کارشناسان مالی از توجیه کافی برخوردار نیست.
عنایت با طرح این پرسش که بازار سرمایه ایران چه نقشی در تامین مالی صنایع کشور بازی کرده است، گفت: باید بررسی کرد که بازار سرمایه ایران بدون بازار بدهی تا چه حد از محل آورده نقدی سهامداران توانسته جریان نقدینگی جدید را وارد چرخه مالی شرکت‌ها کند.
به باور وی، نکته قابل تامل اینکه برخی افزایش سرمایه‌های انجام گرفته نیز در محل‌های دیگری به جز طرح‌های توسعه‌ای که بابت آنها افزایش سرمایه صورت گرفته است، خرج شده است.
عنایت با بیان اینکه بازار بدهی می‌تواند برای دولت یک مزیت در بازار سرمایه باشد، افزود: با وجود مزایای تامین مالی با کمک این ابزارها، استفاده زیاد از ابزارهای مورد نظر موجب افزایش بدهی دولت خواهد بود! چرا که با احتساب هزینه‌های مختلف پس از گذشت چند سال باید با بدهی‌های بسیار بیشتری آنها را تسویه و یا در واقع جایگزین کرد.
وی تصریح کرد: در این زمینه چنانچه منابع جمع آوری شده از طریق بازار بدهی در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود و رشد اقتصادی و بهره‌وری را موجب شود، می‌توان به نتایج آن در اقتصاد کشور امیدوار بود. اما وقتی برای تسویه‌ بدهی‌های گذشته اقدام به ایجاد بدهی جدیدی می‌شود، پیامدی جز افزایش بدهکاری دولت در بر نخواهد داشت.
تحلیل تکنیکال گمراه‌کننده است
وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر تحلیل تکنیکال به عنوان مدینه فاضله برخی معامله‌گران بازار عنوان می‌شود که اتکای صرف به چنین تحلیل‌هایی در بازار سرمایه اشتباهی فاحش و گمراه‌کننده است.
البته در مورد اقتصادی مانند ایران که بخش عمده اقتصاد در اختیار دولت است و نفت نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، مؤلفه‌هایی مانند بودجه دولت به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده و همچنین قیمت نفت و نرخ ارز نیز باید در تجزیه و تحلیل سهام پذیرفته شده مد نظر قرار گیرند.
وی با این پرسش که تاکنون چند نفر از معامله‌گران به اصطلاح کف بازاری اقدام به تحلیل‌های بنیادی بر مبنای مفروضات و شاخص‌های اقتصادی نموده‌اند، گفت: در حال حاضر تحلیل تکنیکال در حالی به عنوان مدینه فاضله برخی معامله‌گران بازار عنوان می‌شود که اتکای صرف به چنین تحلیل‌هایی در بازار سرمایه‌ای مانند ایران اشتباهی فاحش و گمراه‌کننده است.

نظر شما