شناسهٔ خبر: 17457070 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

روی خط خبر/ بهبود کیفیت نان در گرو حذف یارانه

رئیس هیئت مدیره اتحادیه نان های صنعتی استان تهران گفت: تصمیم امسال دولت برای جلوگیری از گران شدن نان با پرداخت یارانه، موجب رقابت ناسالم بین تولیدکنندگان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مهدی خان‌محمدی، رئیس انجمن نان صنعتی استان تهران در برنامه روی خط خبر گفت: کیفیت و استاندارد نان در کشور و نحوه نظارت بر آن از جمله اهداف اساسی است، نان از جمله مواردی است که باید دور ریز آن کم باشد دولت سعی دارد تولید نانهای صنعتی را افزایش بدهد که در این خصوص باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

خان محمدی افزود:  پارسال با حذف یارانه دولتی نان مشکلی در کیفیت آرد دارای گلوتن و سبوس و پروتئین نداشتیم زیرا این اقدام به رقابت مثبت بین کارخانه های تولیدکننده انجامید.
وی گفت: در واقع کارخانه های آردسازی سعی می کردند با عرضه آرد کیفی رضایتمندی خبازی ها و در نهایت مردم را جلب کنند.
خان محمدی اضافه کرد: امسال دولت تلاش کرد با پرداخت یارانه از گران شدن این محصول جلوگیری کند اما با پرداخت یارانه ۶ هزار تا ۹ هزار ریالی شکافی در این بخش ایجاد شد.
وی تاکید کرد «تفاوت گذاری در نرخ ها راهکار مناسبی نبود و رقابت ناسالمی را در تولید ایجاد کرد».
وی افزود: دولت باید شرایط را برای رقابت سالم مهیا کند اما پرداخت یارانه موجب فساد می شود و صنعت دیگر رشد نمی کند.

کارشناس مسئول دفتر نظارت بر اجرای استاندارد غذایی گفت: مسئولیت اجرا و نظارت برتولید نان در حیطه وظایف سازمان استاندارد و وزارت بهداشت است که این روند بسیار خوب در حال انجام و پیش روی است هر چقدر نان ها صنعتی تر باشند تولید بهتر و دور ریز نان کمتر است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه نان های صنعتی استان تهران گفت: ۷۰ درصد ماشین های تولیدی در صنعت نان کشور در داخل تولید می شود که نسبت به تولیدات خارجی ها دارای کیفیت مناسب و قیمت کمتر ( یک سوم ) است.
خان محمدی افزود: آردسازی ما خودکفا و مکانیزه شده است؛ به طوری که اکنون در مایه خمیر و بهبود دهنده ها بیش از نیاز داخلی تولید داریم و به دنبال صادرات این محصولات به کشورهای هدف هستیم.
خان محمدی گفت: مایه خمیر ۲۰ سال پیش از خارج وارد می شد و به شکل کوپنی دراختیار تولید کنندگان قرار می گرفت اما امروز ۵۰ درصد تولید داخلی کفاف نیاز داخلی را می دهد.
وی درباره کیفیت تولید نان های حجیم ایران در همسنجی با نمونه های خارجی گفت: در همه جای دنیا کیفیت نان ها با یکدیگر تفاوت دارد اما نسبت به سال های گذشته این صنعت رشد قابل توجهی کرده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه نان های صنعتی استان تهران درباره قیمت نان های صنعتی گفت: اگر منصفانه قضاوت کنیم نان های صنعتی ارزان تر از سنتی است.
خان محمدی تاکید کرد: آمار دقیق مصرف نان حجیم مشخص نیست و افزود: طبق برآوردها سهم نان صنعتی در کشور هفت درصد و در تهران ۱۲ درصد است.
وی اعلام کرد: برخی واحدهای نان صنعتی کیفی ضایعات خود را به صفر رسانده اند اما بقیه همچنان با مشکل ضایعات روبرویند.

هما منصوری، کارشناس مسئول دفتر نظارت بر اجرای استاندارد غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد دیگر میهمان برنامه نیز با تایید سخنان آقای خان محمدی گفت: شرایط مناسب و مواد اولیه خوب از جمله مواردی است که در کیفیت تولید نان موثراست.

منصوری در پایان افزود: سازمان ملی استاندارد تلاش می کند با عزم ملی برای استفاده بهینه تر درتولید نان ، صنعتی باشیم.

 

دانلود
 

نظر شما